معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که روسیه تولید نفت را در مارس به میزان 500 هزار بشکه در روز معادل حدود پنج درصد تولیدش کاهش خواهد داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت پس از اعلام خبر کاهش تولید روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است، به میزان بیش از 2.5 درصد افزایش یافت و به بالای 86 دلار در هر بشکه صعود کرد.

الکساندر نواک در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا به امروز ما حجم کامل نفت تولید شده را فروختیم. با این حال، همانطور که پیش از این تاکید کرده بودیم، به کسانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اصول سقف قیمت ملحق می شوند، نفت نخواهیم فروخت. در این رابطه، روسیه به صورت داوطلبانه، تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز در مارس کاهش می دهد. این کاهش به احیای روابط بازار کمک خواهد کرد.

کرملین روز جمعه اعلام کرد: روسیه با بعضی از اعضای گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس در خصوص تصمیمش برای کاهش تولید، گفت و گو کرده است.

نواک اندکی بعد گفت: روسیه هیچ گونه رایزنی رسمی نداشته و این کاهش تولید به صورت داوطلبانه انجام شده است.

دو نماینده اوپک پلاس به رویترز گفتند که اوپک پلاس قصد ندارد پس از اعلام تصمیم کاهش تولید از سوی روسیه اقدامی انجام دهد.

روسیه با تحریم‌های غربی که در تلاش برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو وضع شده اند، مواجه شده است و کاهش تولید نشان می دهد که اجرای مکانیزم سقف قیمت روی فرآورده‌های نفتی روسیه تا حدودی تاثیر داشته است.

گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کرده اند در راستای تحریم‌های غربی علیه مسکو سر جنگ در اوکراین، استفاده از خدمات بیمه دریایی، فاینانس و واسطه گری شرکت های غربی برای محموله های نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود و به قیمت بالاتر از 60 دلار در هر بشکه فروخته شده است، ممنوع شود.

اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیتی را برای خرید فرآورده‌های نفتی روسیه به اجرا گذاشته و سقف قیمتی را از پنجم فوریه برای فروش این فرآورده‌های نفتی روسیه تعیین کرده است. در مقابل، روسیه معامله با کسانی که از مکانیزم‌های سقف قیمت تبعیت می کنند را ممنوع کرده است.

کاهش تولید نفت روسیه

آخرین کاهش بزرگ تولید نفت روسیه در آوریل اتفاق افتاد که پس از اعلام تحریم‌های غربی بر سر اوکراین، حدود 9 درصد سقوط کرد. از آن زمان روسیه موفق شده است زنجیره لجستیکی برای فروش نفت خود که عمدتا به مقصد آسیا است، ایجاد کند.

تصمیم روسیه برای کاهش تولید، تنها 9 روز پس از جلسه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس اعلام شد که روسیه یکی از اعضای آن است و در این جلسه، عدم تغییر سیاست فعلی این گروه که اواخر سال گذشته تصویب شده بود، تایید شد.

معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: روسیه بر این باور است که مکانیزم سقف قیمت در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، مداخله در روابط بازار و ادامه سیاست انرژی مخرب کشورهای غربی است.

سخنگوی نواک اظهار کرد که این کاهش تولید، مربوط به نفت خام است و شامل میعانات گازی نمی شود.

 تولید نفت روسیه سال میلادی گذشته، برخلاف پیش بینی های متعددی که از کاهش تولید این کشور مطرح شده بود، به مدد افزایش فروش به آسیا به خصوص به هند و چین، دو درصد افزایش یافت و به 535 میلیون تن (10.7 میلیون بشکه در روز) رسید.

با این حال، پس از سلسله تحریم‌های جدید غرب، روسیه با چالش‌های بیشتری در فروش نفت که یکی از منابع درآمد مهم برای بودجه دولت محسوب می‌شود روبرو شده است.

بر اساس گزارش رویترز، حجم پایین تر صادرات، مازاد حساب جاری روسیه را در ژانویه، به میزان 58.2 درصد  کاهش داد و به هشت میلیارد دلار رساند.

لینک کوتاه
کاهش تولید نفت روسیه تحریم‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما