وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در زمینه خدمات مکانیزاسیون و خدمات فنی و مهندسی عملکرد خوبی داشته و می‌توانیم همکاری خوبی در این خصوص داشته باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی که به کشور قزاقستان سفر کرده است، در دیدار با وزیر کشاورزی قزاقستان اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور قزاقستان زمین به افراد غیرقزاق واگذار نمی‌شود باید سازوکاری برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا کشاورزی فراسرزمینی شکل بگیرد.

وی در رابطه با حوزه تحقیقات و فناوری کشاورزی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه خدمات مکانیزاسیون و خدمات فنی و مهندسی عملکرد خوبی داشته و می‌توانیم همکاری خوبی در این خصوص داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: شرکت‌های حوزه خدمات مهندسی ایران تجربیات خوبی در زمینه صنایع غذایی برای اجرای پروژه‌های مشترک دارند.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی در زمینه کمباین، تراکتور و ایجاد کارخانه مشترک در قزاقستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سه شرکت وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و چندین شرکت خصوصی ایرانی در ایران و عراق در زمینه تأمین آب شیرین در حال فعالیت هستند، گفت: می‌توانید با برگزاری جلساتی با این شرکت‌ها در قزاقستان، زمینه همکاری مشترک را ایجاد کنید.

وی در ادامه پیشنهاد داد: ظرف یک ماه آینده اولین کمیته همکاری مشترک کشاورزی بین دو کشور را در تهران برگزار کنیم تا کارشناسان و شرکت‌های قزاقستانی بتوانند از ظرفیت‌های فنی ایران بازدید کنند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه ما در تجارت غلات با قزاقستان سابقه همکاری داریم اما در صادرات گوشت گرم گوسفندی سابقه کمتری داریم، تصریح کرد: اگر شرکت‌های قزاقستانی آمادگی داشته باشند، برای واردات 2 یا 3 هزار تن گوشت گرم از این کشور به ایران در هفته‌های اخیر اقدام کنیم.

وی افزود: شرکت‌هایی که آمادگی دارند می‌توانند با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند تا گوشت گرم گوسفندی طی هفته آینده از قزاقستان به ایران وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: موانع تجارت از طریق ترمینال غلات امیرآباد برطرف خواهد شد تا تبادلات تجاری دو کشور با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران از ابتدای فصل کشت در ایران تاکنون یک میلیون و 400 هزار هکتار کشاورزی قراردادی برای محصول گندم انجام داده است و می‌تواند با شرکت قزاقستانی برای کشاورزی قراردادیِ نیابتی در قزاقستان همکاری کند.

 

لینک کوتاه
ایران قزاقستان خدمات فنی ومهندسی کشاورزی

اخبار مرتبط

نظرات شما