مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تردد ناوگان جاده‌ای ورودی، خروجی وترانزیتی حامل کالادرمرز آستارانسبت به سال گذشته رشد 18 درصدی داشته است.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با توجه به اهمیت پایانه مرزی آستارا به‌ویژه در مسیر راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال _ جنوب اظهارداشت: این مرز یکی از دو گذرگاه مهم زمینی با جمهوری آذربایجان و با واسطه با روسیه و گرجستان بوده و جایگاه آن به‌عنوان سومین مرز فعال تجاری کشور با تنوع فعالیت آن در رویه‌های مختلف مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی افزود: متعاقب تعمیق روند الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا و تداوم جنگ اوکراین، حجم ترانزیت و صادرات کالا از آن به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و لذا از اوایل نوامبر سال گذشت میلادی، شاهد حجم روزافزون تردد در آن مرز هستیم که طبعاً با فرارسیدن تعطیلات سال نو میلادی تشدید و افزایش روند تا پایان تعطیلات نوروز پیش‌رو نیز، پیش‌بینی می‌شود.
 
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار داشت: در وضعیت عادی، تردد ناوگان جاده‌ای از مرز آستارا به طور متوسط روزانه 400 دستگاه است. همچنین با در نظر گرفتن اینکه حجم محمولات صادراتی یخچالی به کشور آذربایجان و ماورای آن همواره از اواسط آبان افزایش می‌یابد و طی هفته‌های آخر سال میلادی وآغاز سال جدید با بیشترین تقاضا برای برخی محمولات صادراتی بالاخص میوه و تره بار مواجه می‌باشیم، مجموع تردد ناوگان حامل کالا ی ورودی، خروجی و ترانزیتی در این مرز در بازه زمانی دوماهه منتهی به دی ماه بالغ بر 16 هزار تردد می‌باشد که افزایش 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1398 (سال قبل از کرونا) و رشد 18 درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: مع‌الوصف کشش قابل ملاحظه‌ای در این مرز جهت صادرات به آذربایجان و از آن قلمرو به روسیه و گرجستان و نیز ورود ناوگان آن سه کشور به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، بعضاً موجب توقف ناوگان جاده‌ای به میزان 3 الی 4 روز گردیده است. بدیهی است توقف بعضاً دو تا سه‌هفته‌ای مورداشاره، در برخی رسانه‌ها عمدتاً به‌واسطه نقص مدارک رانندگان و کامیون‌ها محتمل گردیده است.
 
هدایتی افزود: طی هفته جاری و گذشته اقدامات متنوعی در همکاری با دیگر نهادهای مستقر در مرز جهت بهبود تعاملات داخلی و نیز رایزنی با مقامات استانی و تشکیل نشست مشترک با همتایان آذربایجانی صورت پذیرفته که مسبوق به مکاتبات متعدد از مجاری دیپلماتیک با طرف آذربایجانی است که مجدانه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در حال پیگیری است.
 
وی خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت رشد ترانزیت برای کشور و لحاظ آن در دستورکار دولت سیزدهم از منظر اولویت توسعه مناسبات با همسایگان، تسهیل افزایش ترانزیت ناوگان ورودی از این مرز در دستورکار قرارگرفته تا به‌ویژه با توجه به شرایط حال حاضر کشور روسیه و افزایش تجارت آن کشور با قلمروهای جنوبی، کمال بهره‌برداری صورت پذیرد که در این راستا، مرز آستارا موفق به افزایش بیش از دوبرابر ترانزیت ورودی نسبت به سال گذشته گردیده، در عین حال که روند 18 درصدی افزایش تردد ناوگان نیز در این مرز حفظ شده است.
 
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی در ادامه با اشاره به تقلیل طول صف ناوگان جاده‌ای در مرز آستارا، یادآورشد: افزایش صادرات محصولات کشاروزی به‌خصوص به روسیه مقارن با فرارسیدن فصل سرما در سه‌ماهه قبل و بعد از ژانویه هر سال و نیز یخبندان کانال ولگا دن، غالباً منتهی به ازدحام در مرز آستارا به‌دلیل نزدیکی به گذرگاه‌های ورودی روسیه می‌شود، که با این اوصاف مراتب با همکاری دیگر نهادهای مستقر جهت کاهش تشریفات کنترل اسناد و نیز رایزنی با طرف مقابل جهت افزایش پذیرش ناوگان، پیگیری مستمر می‌شود.
 
 
 

لینک کوتاه
رشد آستارا افزایش صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما