طی روز گذشته مصرف گاز تهرانی ها از 125 میلیون در بخش خانگی گذر کرد یعنی 14 درصد مصرف گاز خانگی کل کشور در تهران است که این مساله درخور توجه است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی از یک سو و قطع سوآپ گازی از سوی ترکمنستان شرایط بحرانی را برای مردم به خصوص در شمال کشور رقم زده، چرا که افت فشار گاز در برخی از مناطق شمالی کشور منجر به قطعی مقطعی گاز شده و این نگرانی را برای مردم به وجود آورده که مبادا قطعی‌های گاز به صورت گسترده اتفاق بیفتد.
 
تهرانی‌ها بالاترین سهم مصرف گاز را در کشور دارند

 
اگرچه طی روزهای گذشته و اوج گیری مصرف گاز مسئولان بر مصرف بهینه تاکید داشتند اما روز گذشته وزیر نفت از مصرف 685 میلیون متر مکعب مصرف گاز در 22 دی ماه خبر داد. به گفته وزیر نفت این امر سبب شد تا در استان‌های شمال شرقی کشور شاهد افت فشار گاز باشیم. این موضوع هشداری است تا مردم از مدیران خود حمایت کرده و با مصرف بهینه خادمان خود را یاری کنند تا تمام هموطنان به ویژه هموطنانی که در انتهای شبکه گاز قرار دارند دچار چالش و قطعی گاز نشوند. همچنین مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم صحه بر این موضوع گذاشت و گفت: روز گذشته مصرف گاز خانگی به 685 میلیون متر مکعب در روز رسید که یک رکورد بی‌سابقه از جهت استمرار مصرف بالای گاز خانگی در کشور است. و سهم تهرانی‌ها از این میزان مصرف روزانه 125 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که رقم بالایی است و گازرسانی به سایر استان‌های شمالی و شمال شرقی را با مشکل مواجه می‌کند و سبب افت فشار گاز می‌شود.
 
سرمای بی سابقه در 10 سال گذشته
 
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی با اشاره به سرمای بی‌سابقه در 10 سال گذشته، گفت: امسال هم شدت سرما زیاد است و هم مدت و دوره سرما که از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده هم ادامه دارد و در عین حال فراگیر است.
 
وی ادامه داد: سرما حتی در استان‌های جنوبی هم زیاد بوده است و به همین دلیل نمی‌توانستیم گاز استان‌های جنوبی را به بخش‌های دیگر مورد نظرمان بفرستیم.
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه شب گذشته (پنج‌شنبه، 22 دی‌ماه) در شمال شرق کشور وضع بحرانی داشتیم و سعی شد به همه نقاط توزیع گاز داشته باشیم، افزود: تهران شب گذشته رکورد مصرف گاز را زد و این مقدار از 125 میلیون مترمکعب گذشت که رقم قابل توجهی است. در مجموع می‌توان گفت که مصرف 680 میلیون مترمکعب برای کل کشور در 10 روز مقدار بالایی است و زمان نیاز داریم تا گاز را از جنوب به شمال منتقل کنیم. مصرف 125 میلیون متر مکعبی به معنای 14 درصد از گاز کل کشور است که درخور توجه است.
 
قطع سوآپ گاز از ترکمنستان مشکل ساز شد
 

اوجی با بیان اینکه واردات گاز از ترکمنستان دچار مشکل شده است، بیان کرد: گزارش‌های ارسال شده از سفارت ترکمنستان حاکی از قطعی گاز در استان عشق آباد دارد به همین دلیل صادرات گاز از این کشور به جمهوری اسلامی ایران قطع شده است. از این رو در مرکز راهبری گاز با تغییر خطوط انتقال و تغییر آرایش شبکه اجازه ندادیم شبکه گازرسانی در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و گلستان دچار مشکل شوند.
 
وزیر نفت با بیان اینکه برودت هوا از قبل پیش بینی شده بود گفت: تدابیر لازم اندیشیده شد و درخواست ما از مردم این است که با مصرف درست و صرفه جویی در سوخت مانع قطعی گاز شوند.
 
افزایش تولید گاز کارساز نبود
 
البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و روز گذشته محسن خجسته مهر هم در رابطه با میزان تولید گاز گفته بود: گاز خام تولیدی امروز 980 میلیون متر مکعب بود و میزان گاز شیرینی که در شبکه تزریق شد 848 میلیون متر مکعب بوده است. اما آنچه مسلم است در حوزه خانگی و صنایع عمده و غیرتجاری دیشب بالاترین میزان مصرف در کشور به ثبت رسید.
 
راهکار وزیر نفت برای جلوگیری از قطعی گاز
 
وزیر نفت طی روزهای گذشته گفته بود: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بودیم؛ این مساله هشداری برای مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملی گاز است.
 
به گفته اوجی وزارت نفت و شرکت ملی گاز تمامی راهکارها را از قبل دیده و حداکثر آمادگی را داریم منتهی نیاز به همیاری مردم داریم. زیرا مصرف گاز در بخش خانگی از مرز مترمکعب عبور کرد. اگر مردم به ویژه مردم شمال شرق از جمله خراسان، گلستان و سمنان همکاری کنند در این سرمای بی‌سابقه دچار قطعی گاز نمی‌شوند و سیستم پایدار می‌ماند.
 
وزیر نفت اضافه کرد: تا به این لحظه هیچ گونه قطعی گاز نداشتیم اما کاهش فشار داشتیم که این کاهش، هشدار است. اگر در منازل دمای گاز را یک درجه کاهش دهیم بالغ بر 25 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود.
 
تعطیلی ادارات تهران می‌تواند چاره ساز باشد؟
 
اگرچه هفته گذشته گمانه زنی‌هایی برای تعطیلی ادارات و مدارس در برخی از استان‌ها مطرح بود اما روزهای گذشته نه تنها برخی از ادارات استان گلستان به علت کمبود گاز تعطیل شد تا شاید گره‌گشای ناترازی گاز باشد. اما این تمام ماجرا نیست چرا که در روز جاری نه تنها ادارات و مدارس استان‌های شمالی تعطیل شد بلکه ادارات تهران هم برای کاهش مصرف گاز و جبران ناترازی گاز به تعطیلی کشاند، همچنین بسیاری از جایگاه‌های سوخت CNG هم در استان‌های شمالی تعطیل و برخی از استان‌ها در بخش خانگی افت فشار گاز و قطعی مقطعی گاز را تجربه کردند. جواد اوجی وزیر نفت در رابطه با این موضوع گفته بود: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بودیم؛ این مساله هشداری برای مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملی گاز است.
 
با دمای رفاه ناترازی گاز حل می‌شود
 
چندی پیش هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در رابطه با مصرف بی رویه گاز گفته بود: ما به یک منبع بی‌نهایت گاز متصل نیستیم و این ذهنیت باید در مردم اصلاح شود، اگر بتوانیم حداقل 10 درصد از مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم تقریباً همه مشکلات ناترازی گاز کشور حل می‌شود. اگر یکی دو درجه دمای خانگی را کمتر تنظیم کنیم و در محدوده دمای رفاه 18 تا 21 درجه قرار دهیم، معادل تولید دو فاز عسلویه، گاز آزاد شده و مشکل کسری گاز کشور مرتفع می‌شود، بدین ترتیب گاز بیشتری نیز به صنایع می‌رسد و تولید ثروت صورت می‌گیرد. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و کارشناسان امر معتقدند که نه تنها مردم در صرفه‌جویی گاز کوشا باشند بلکه کشور ما از لحاظ زیر ساختی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
بیم و امیدهای جلوگیری از قطعی گاز

 
خبرنگار ما در انتها اضافه می‌کند، این طور که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیازمند تدبیر جدی از سوی دولت و همکاری مردم هستیم تا زمستان سرد را پشت سر گذاشته و برنامه‌های جدی از شیوه‌های نوین گرمایشی در ساختمان‌های دولتی و مسکونی، دوجداره کردن پنجره‌ها، عایق سازی دیوارها تا فرهنگ سازی صورت بگیرد. چرا که طی یک هفته مصرف گاز از 600 میلیون متر مکعب به 700 میلیون متر مکعب رسید، در صورتی که مصرف بخش خانگی باید 560 میلیون متر مکعب باشد و این مساله به معنای ناترازی گاز و مرز هشدار در کشور است. همچنین در صورتی که تهرانی‌ها دمای خانه خود را کمی کاهش دهند می‌توان به مداومت گاز رسانی به شمال کشور امید داشت و هم میهنان ما با افت فشار گاز و قطعی گاز دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

لینک کوتاه
گاز بخش خانگی تهران مصرف صرفه‌جویی تهرانی‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما