آنکتاد از افزایش 190 هزار تنی ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2022 خبر داد و اعلام کرد ایران توانسته جایگاه خود به عنوان قدرت تجاری 22 جهان در این سال را حفظ کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان اعلام کرد: تجارت دریایی جهان که در سال 2021 و پس از عبور از شرایط کرونایی 3.2 درصد رشد کرده بود در سال 2022 از جنگ اوکراین با روسیه آسیب دیده و به دلیل ایجاد اختلال در شبکه‌های حمل و نقل و اتخاذ سیاست‌های ضد تجاری از سوی برخی کشورها تنها 1.4 درصد در این سال رشد داشته است...
 
این گزارش در عین حال انتظار دارد متوسط رشد تجارت دریایی جهان طی سال‌های 2023 تا 2027 بالغ بر 3.3 درصد در سال باشد.
 
آنکتاد کل کشتی‌های تجاری جهان اعم از نفتکش ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال 2022 را 55 هزار و 37 فروند برآورد کرده که این رقم نسبت به سال قبل از آن 1064 فروند معادل 2 درصد رشد داشته است.
 
همچنین ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 180 میلیون تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد 2 درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا 2 میلیارد و 134 میلیون تن برآورد شده بود.
 
افزایش 190 هزار تنی ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران
 
آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتی‌های ایران را 255 فروند اعلام کرده است. در سال 2021 تعداد 8 فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده بود و در سال 2022 نیز یک فروند کشتی به ناوگان کشتی‌های ایران اضافه شده که بدین ترتیب تعداد کشتی‌های ایران به 255 فروند رسیده است.
 
به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2022 حدود 1 درصد برابر با 190 هزار تن افزایش یافته است و به 19 میلیون و 441 هزار تن رسیده است. در سال 2021 ظرفیت حمل بار کشتی‌های ایران 19 میلیون و 251 هزار تن محاسبه شده بود.
 
ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌تر از ناوگان فرانسه و یک‌سوم ناوگان آمریکا
 
ایران در سال 2022 توانسته است جایگاه خود به عنوان بیست و دومین قدرت تجاری دنیا در دریا را حفظ کند. مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد این کشور همچون چند سال گذشته از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 22 جهان قرار داشته است.
 
ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تنها سه برابر ایران ظرفیت تجارت دریایی دارد. کشورهایی مثل هلند، عربستان و برزیل نیز ناوگان کشتیرانی کوچک‌تری نسبت به ایران دارند. ظرفیت ناوگان کشتیرانی فرانسه 15 میلیون و 335 هزار تن اعلام شده است.
 
به عقیده کارشناسان، برخورداری ایران از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع نقش مهمی در نقش برآب کردن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور داشته است و ایران با بهره‌گیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریم‌های اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.
 
یونان بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان را دارد
 
بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتی‌های یونانی 384 میلیون تن اعلام شده است. تعداد کل کشتی‌های یونان 4870 فروند برآورد شده است.
 
چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار 277 میلیون تن در رتبه دوم و ژاپن با 236 میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای سنگاپور و هنگ‌کنگ نیز در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.
 
رتبه برخی کشورهای دیگر عبارت است از: آلمان 7، انگلیس 10، آمریکا 11، ترکیه 16، هند 20 و روسیه 21.

لینک کوتاه
ایران تجارت دریایی جهان ناوگان کشتیرانی ایران فرانسه

اخبار مرتبط

نظرات شما