گرید نفتی صادراتی روسیه در پی تحریم‌های غربی، به کمتر از نصف قیمت بین‌المللی و بسیار پایین‌تر از سقف قیمتی که گروه هفت تعیین کرده است، فروخته می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اطلاعات آرگوس مدیا نشان می‌دهد گرید نفتی اورال روسیه جمعه گذشته در بندر پریمورسک دریای بالتیک، 37 دلار و 80 سنت در هر بشکه فروخته شد. معاملات نفت برنت همان روز در قیمت 78 دلار و 57 سنت بسته شد.
 
پی بردن به این که روسیه چطور به این سطح قیمت اندک واکنش نشان می‌دهد، دشوار است. از یک سو، مسکو به همه درآمدی که می‌تواند به دست بیاورد، برای تامین مالی جنگ در اوکراین نیاز دارد. اما کاهش بیش از حد درآمد، ممکن است روسیه را وادار کند همان طور که پیش از این مطرح کرده بود، با کاهش تولید، به این وضعیت واکنش نشان دهد.
 
اتحادیه اروپا پنجم دسامبر ممنوعیت واردات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را آغاز کرد. همزمان، این بلوک به اتفاق کشورهای صنعتی گروه هفت، مکانیزم سقف قیمت را برای فروش نفت روسیه فعال کرد. تحت این مکانیزم، دسترسی به خدمات بیمه و حمل غربی برای صادرات نفت روسیه تنها در صورتی امکان پذیر است که نفت به قیمت 60 دلار در هر بشکه یا پایین‌تر از آن فروخته شود.
 
یک عامل تاثیربگذار بر قیمت نفت روسیه، احتمالا از دست رفتن بازار اروپایی بوده است که باعث شده خریداران بزرگ معدودی شامل چین و هند وجود داشته باشند. نفتکش‌ها هم ناچارند برای رساندن محموله‌های نفت روسیه از بنادر غربی این کشور به خریداران مذکور، مسافت بیشتری را طی کنند که هزینه‌های حمل را افزایش می‌دهد. بشکه‌های مذکور با تخفیف فروخته می‌شوند تا در برابر صادرات نفت خاورمیانه، رقابت پذیر باشند.
 
آرگوس برای آژانس بین المللی انرژی اطلاعات فراهم می‌کند که مشاور کشورهای توسعه یافته‌ بوده و قیمت نفت روسیه را برای گروه هفت رصد می‌کند. این گروه سقف قیمت تعیین شده برای نفت روسیه را بازبینی می‌کند و قرار است ممنوعیت علیه صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه را از پنجم فوریه به اجرا بگذارد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق آمار آرگوس، نفت اسپو که نام آن از یک خط لوله شرق سیبری گرفته شده است، همچنان اندکی بالاتر از سقف قیمت فروخته می‌شود. مسافت حمل آن برای خریداران کوتاه‌تر بوده و یافتن نفتکش برای ارسال محموله‌های نفت اسپو به خریدارانی که خارج از مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، نفت روسیه را خریداری می‌کنند، راحت‌تر است.
 
 
 
 

لینک کوتاه
نفت روسیه قیمت بازار جهانی

اخبار مرتبط

نظرات شما