رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت: اگر عرضه 24 میلیون متر مکعبی امروز سی‌ان‌جی را دو برابر کنیم یعنی معادل 24 میلیون لیتر بنزین جایگزین می‌شود و دولت می‌تواند این میزان را صادر کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محسن جوهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اینکه چرا باید از سوخت سی‌ان‌جی بیشتر استفاده کنیم، اظهار داشت: ما کشوری هستیم که بیشترین منابع گازی و گسترده‌ترین شبکه خطوط انتقال گاز را داریم و مزیت نسبی ما در حوزه سوخت این است که از سی‌ان‌جی به جای بنزین استفاده کنیم، اکنون در شرایطی هستیم که مصرف بنزین به دلیل خودروهای پرمصرف بنزینی در کشور بسیار بالا است و به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی توان تولید خودروهای کم‌مصرف را ندارند بنابراین دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی یکی از یهترین راهکارهای قابل انجام در کشور است.
 
همه کار برای آلوده ماندن هوا
 
وی با اشاره به مزایای زیست محیطی سی‌ان‌جی گفت: اگر به جای بنزین از سی‌ان‌جی استفاده کرده بودیم  قطعا آلودگی هوای شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به این شکل بحرانی نبود، جای تاسف دارد که این روزها که اکثر کلانشهرها درگیر آلودگی هوا هستند، از سوخت سی‌ان‌جی که یکی از راهکارهای فوری و در دسترس کشور برای حل این معضل است هیچ صحبتی نمی‌شود.
 
قاچاق متوقف می‌شود
 
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور افزود:  دیگر مزیت سی‌ان‌جی در مقایسه با بنزین این است که این سوخت قابلیت قاچاق ندارد، اکنون مردم در استان‌های مرزی بخصوص سیستان بلوچستان معضل صف‌های طولانی بنزین را دارند اگر جایگاه سی‌ان‌جی در استان‌های مرزی به اندازه کافی احداث شود و مردم این استان‌ها دسترسی راحت و ارزان به سوخت سی‌ان‌جی داشته باشند، دولت به راحتی می‌تواند  موضوع قاچاق سوخت مدیریت کند.
 
چرا تقاضای سی‌ان‌جی کم است؟
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور ما در حوزه سی‌ان‌جی کمبود تقاضا است و این در شرایطی است که مصرف بنزین همچنان روند صعودی را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: عدم تعادل در مصرف سوخت سی‌ان‌جی و بنزین به عوامل متعددی برمی‌گردد یکی اینکه تعداد زیادی از ناوگان خودرویی مصرف‌کننده سی‌ان‌جی فرسوده و اسقاط شده‌اند، مشکل بزرگتر اینکه ناوگان جدید اضافه نمی‌شود یعنی به نسبتی که خودروی بنزین‌سوز تولید می‌شود، خودروی دوگانه‌سوز تولید نمی‌شود. همچنین خودروی دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی هم وارد نمی‌شود، حداقل انتظار بود اکنون که واردات خودروی خارجی آزاد شده دولت روی خودروی دوگانه‌سوز تمرکز می‌کرد و این ظرفیت 50 درصدی بلااستفاده در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال می‌شد.
 
جوهری با اشاره به اقدامات برای تغییر تقاضا به سمت سی‌ان‌جی بیان داشت: تولید خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازان، تبدیل خودروهای پرمصرف بنزینی به دوگانه سوز با استفاده از کیت‌های نسل 3 و 4، واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی و نوسازی ناوگان دوگانه‌سوز فعلی کشور از جمله اقداماتی است که بارها از دولت خواسته شده، اما متاسفانه تاکنون تغییری در رویکرد دولت در این رابطه مشاهده نمی‌شود.
 
چشم‌انداز سوخت پاک روشن است؟
 
وی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز استفاده از سی‌ان‌جی در کشور گفت: برای دوگانه‌سوز شدن اکثر خودروهای دوگانه‌سوزتبدیلی کشور از کیت‌های نسل 1 استفاده شده که معمولا این خودروها با مقداری افت راندمان در مقایسه با بنزین مواجه هستند، خوشبختانه در حال حاضر استفاده از کیت‌های نسل 4 برای تبدیل خودروها  رو به افزایش است و پیگیری‌هایی از طرف وزارت نفت برای استفاده از این کیت‌ها در مصوبه شورای اقتصاد انجام شده که اجرایی شدن این موضوع، منوط به تایید سازمان برنامه و بودجه است و اکنون با توجه به گذشت زمان زیادی از این موضوع انتظار ما اقدام سریع سازمان برنامه در این رابطه است.
 
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با اشاره به استفاده از ابزار قیمتی جهت استفاده از سی‌ان‌جی در کشور تاکید کرد: هر چقدر فاصله قیمتی بین بنزین و سی‌ان‌جی بیشتر باشد، قطعا استفاده از سوخت سی‌ان‌جی برای مردم به‌صرفه‌تر خواهد بود. با توجه به شرایط کشور و مشکلات اقتصادی مردم و تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم، بعید است دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین داشته باشد.
 
صادرات بنزین از سر گرفته می‌شود؟
 
وی با بیان اینکه جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین می‌تواند مشکل ناترازی تولید و مصرف بنزین را در سال آینده برطرف کند، گفت: در شرایط ایده‌آل اگر باتوجه به سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در این حوزه ظرفیت عرضه 24 میلیون متر مکعبی امروز را دو برابر کنیم یعنی معادل 24 میلیون لیتر بنزین جایگزین می‌شود و دولت می‌تواند این میزان را صادر کند. ما اکنون امکان صادرات گاز طبیعی را نداریم اما در مورد صادرات بنزین مشکلی وجود ندارد، براحتی می‌توانیم این بنزین صرفه‌جویی شده را صادر کنیم، این در حالی است که اگر روند مصرف بنزین را طی چند سال گذشته بررسی کنیم همیشه نمودار مصرف بنزین صعودی و مصرف سی‌ان‌جی روند ثابتی داشته است و این نشان می‌دهد خودروی سی‌ان‌جی‌سوز تولید نشده و بسیاری از خودورهای قبلی هم از مدار خارج شده‌اند.

لینک کوتاه
قاچاق واردات سوخت بنزین صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما