وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید پرتقال کشور نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشت از این رو با مازاد تولید رو به رو بودیم.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، امروز سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در نهاد ریاست جمهوری پاسخگوی پرسش‌های مردم به شکل بر خط بود.
اولین تماس گیرنده خانمی باغدار از بابل بود. مشکل این باغدار قیمت پایین پرتقال بود.
 
وی گفت سال گذشته هر کیلو پرتقال 9 هزار تومان فروخته شده اما این نرخ امسال به 3 هزار تومان رسید. وزیر جهاد کشاورزی در این باره عنوان کرد: امسال باغات افزایش 20 درصدی تولید نسبت به سال گذشته داشتند زیرا خسارت‌ها به حداقل رسیده بود.
 
وی در حل مشکل باغدارهای شمال برای فروش پرتقال به بازاریابی جدید اشاره کرد و گفت: میزان مصرف مرکبات در کشور کاهش یافته است. در ادامه با چین توافق‌هایی شده که بازاری بالای یک میلیاردی است تا مازاد محصولات کشاورزی صادر شود.
 
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا امروز حدود یک میلیون تن پرتقال از باغدارها خریداری و در انبارها ذخیره شده است، افزود: تعهدات ارزی برای صادرکنندگان این میوه تا 50 درصد کاهش یافته تا کمکی برای حمایت از کشاورزان باشد. در این راستا سال گذشته در 9 ماهه نخست سال حدود 135 هزار تن پرتقال از کشور صادر شد که این عدد امسال در مدت مشابه به 150 هزار تن رسیده است. به عنوان مثال فقط 60 هزار تن پرتقال در آذر به عراق صادر شد.
 
ساداتی نژاد در رفع مشکل باغداران برای فروش مرکبات خود ادامه داد: در کلانشهرها طی توافقاتی که با شهرداری‌ها انجام شده است فروش مستقیم محصولات کشاورزی انجام می‌شود تا با حذف دلال‌ها قیمت‌ها برای باغداران صرفه اقتصادی داشته باشد.
 
وی با اشاره به بازار شب عید خاطرنشان کرد: در ماه‌های پایانی سال تحرک بازار به دلیل عید نوروز می‌تواند وضعیت عرضه و تقاضا متعادل کند و از حجم مازاد تولید بکاهد.
 
ممنوعیت خرید برنج برای کمک به بازار داخل

 
وزیر جهاد کشاورزی در پرسش دیگر این باغدار شمالی در حوزه بازار برنج عنوان کرد: سازمان اتکا و بخش خصوصی خرید برنج را از کشاورزان آغاز کرده اند و این امر شرایط را برای افزایش درآمد کشاورزان بهبود می بخشد. علاوه بر اینکه با ممنوعیت واردات برنج از هند وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از برنج کاران ایرانی بوده است.
 
کمبود نقدینگی و تأخیر پرداخت‌ها به کشاورزان
 
در ادامه پاسخگویی وزیر جهاد کشاورزی به پرسش کشاورزان و باغداران به شکل برخط، باغداری از بندرعباس نسبت به تأخیر پرداخت تعاونی‌ها گلایه مند بود. او گفت: مرداد امسال تعاونی روستایی لیمو از ما خریداری کرد و قرار بود در مدت دو هفته پول محصولات را بپردازد اما در حال حاضر با گذشت حدود 5 ماه هفته گذشته فقط 30 درصد مبلغ را پرداخت کرده اند. در ادامه قرار شد با تأمین نقدینگی پول باغدارها از سوی تعاونی روستایی هر چه زودتر پرداخت شود.
 
گسترش شهرها و تهدید زمین‌های کشاورزی
 
کشاورز جوانی هم از سوسنگرد نسبت به مسدود شدن نهر آب نزدیک زمین کشاورزان به وزیر جهاد کشاورزی گلایه کرد و درخواست پیگیری شد. او عنوان کرد: 500 هکتار زمین دارد و تا دوره کارشناسی ارشد خوانده است. با گسترش شهرها زمین‌های کشاورزی در معرض نابودی قرار گرفته اند و در این راستا پیش روی شهر سبب شده تا نهری که زمین کشاورزان آن ناحیه را تغذیه می کرده مسدود شود.وزیر جهاد کشاورزی با پیگیری موضوع از مدیران استان خوزستان خواستار رسیدگی به موضوع شد.
 
هزینه تولید بالا
 
کشاورزی دیگر از خراسان رضوی و شهر فردوس نسبت به افزایش قیمت آب برای کشاورزان معترض بوده و خواستار رسیدگی به موضوع شده بود. او که در حوزه کاشت زعفران فعالیت داشت به افزایش نرخ آب از ساعتی 120 هزار تومان در سال گذشته به 400 هزار تومان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال 8.5 کیلو برداشت زعفران داشته اما بالا رفتن هزینه‌های تولید در بخش آب و کارگری، بخش کشاورزان را با چالش‌هایی رو به رو کرده است.
 
این کشاورز از وزیر جهاد کشاورزی درخواست رسیدگی به موضوع نرخ آب و دادن تسهیلات کم بهره به بخش کشاورزی داشت که ساداتی نژاد قول رسیدگی داد.
 
چالش بازار زرشک
 
کشاورزی دیگر از بیرجند در این گفت وگوی بر خط گفت: ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک جهان است اما کمترین استفاده را کشاورزان از این امتیاز ندارند.
 
او یکی از خلاءهای این بخش کشاورزی را فرآوری نشدن زرشک در کشور دانست و اظهار کرد: در کنار کیفیت محصول و بسته بندی جذاب باید بتوان از زرشک مانند دیگر محصولات، کالاهای فرآوری شده تولید کرد.
 
اگر دولت حمایت کند و بخش خصوصی فعال شود ایران می‌تواند یکی از صادرکنندگان محصولات زرشک باشد و از این بستر درآمد ارزی زیادی نصیب اقتصاد کشور شود.
 
رسیدگی به کوه خواری و پرداخت تسهیلات برای مرمت قنات
 
در ادامه دو کشاورز دغدغه مرمت قنات استان‌های خود را داشتند که با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی قرار شد اعتباراتی تا پایان سال برای آنها از سوی سازمان جهاد کشاورزی تعیین و پرداخت شود.
 
یکی از شهروندان استان قزوین هم به معضل کوه خواری از سوی برخی سوداگران در یکی از شهرهای این استان به وزیر جهاد کشاورزی گلایه کرد و خواستار رسیدگی به موضوع شد. در این باره ساداتی نژاد با پیگیری مسئله از طریق استانداری قول مساعد حل و فصل موضوع را داد.

لینک کوتاه
صادرات پرتقال چین

اخبار مرتبط

نظرات شما