با وجود فراخوان ضد انقلاب علیه بانک‌ها و درخواست آنها از مردم برای خالی کردن حساب‌ها، میزان سپرده‌های بانکی افزایش یافت!

به گزارش نسیم اقتصاد؛ بررسی ها از شعب بانکی نشان می‌دهد با وجود فراخوان ضد بانکی معاندین و ضد انقلاب و دعوت از مردم برای خالی کردن حساب‌ها، فرآیند عادی بانکی در شعب در جریان است. یکی از کارمندان بانک ملی در منطقه تهران پارس به «حیات» گفت: حسابهای بانکی خالی نشده و در شعبه ما شرایط غیرعادی مشاهده نشده است. با توجه به ابزارهای فراوان برای انتقال پول احتیاج به خالی کردن حساب و بستن حساب نیست.

کارمند بانک ایران زمین گفت: اینکه فیلمهای متعدد از نبود اسکناس در کانالهای ضد انقلاب پخش می شود خیلی مضحک است چراکه نبود اسکناس در یک شعبه چیز عادی است چون هیچ بانکی مثلا 500 میلیون تومان نقد به کسی نمی دهد. با توجه به دیجیتالی شدن فرآیندهای بانکی به راحتی پول قابل انتقال است. هر کسی هم بخواهد حسابش خالی شود به راحتی امکان پذیر است و ابزارهایی چون چک و انتقال الکترونیکی و ... برای خالی کردن حساب وجود دارد. البته در هفته های اخیر هیچ کس در شعبه ما خواهان بسته شدن حساب نشده است.

فیلم معاندین

در شبکه های اجتماعی فیلمهایی در حال انتشار است که بسیاری از مردم خواهان بسته شدن اسکناس یا خالی کردن حساب و یا درخواست پول نقد دارند و شعب بانکها اعلام می کنند پول نداریم! معاندین به مردم فراخوان داده اند برای اینکه به نظام بانکی ضربه وارد شود مردم پولهای خود را از بانک‌ها بیرون بکشند. سوال اساسی این است که اگر همه پول خود را از بانکها بیرون بکشند به کجا می خواهند ببرند؟ با دیجیتالی شدن و الکترونیکی شدن فرآیندهای پرداخت نظام بانکی در هیچ کجای جهان بانکها به اندازه حساب مردم پول نقد و اسکناس ندارند و شخصی که می‌خواهد خرید کند می تواند با کارت بانکی پول را منتقل کند و اصرار برای دریافت اسکناس درخواست نامعقول و بی منطقی است. با وجود فراخوان ضد انقلاب و انتشار گسترده چند تصویر محدود، از بانکهای کشور خبر می رسد که مردم به این فراخوان بی توجهی کردند.

نکته دیگر اینکه در پاییز امسال مانده سپرده ریالی و ارزی بانکها نسب به سال گذشته 30 درصد هم افزایش را نشان می دهد که دقیقا برخلاف فراخوان ضد انقلاب است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آبان ماه 1401 افزایش بیش از 30 درصدی را نشان می‌دهد.

در آمار سپرده، تهران در مقام اول بوده و توانسته میزان خالص (بعد از کسر سپرده قانونی) 3،152،054 میلیارد تومان سپرده کسب کند.

استان اصفهان در مقام دوم کسب سپرده بانکی قرار داشته و اختلاف زیاد 90 درصدی با تهران دارد، این استان توانسته مبلغ 301,478 میلیارد تومان سپرده کسب کند. استان‌های خراسان رضوی، مازندران و فارس نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

کل سپرده شبکه بانکی در استان‌ها ومناطق تجاری به میزان 5،863،795 میلیارد تومان بوده که از این میزان 54 درصد مختص تهران و مابقی مربوط به استان‌ها و مناطق تجاری است، البته بسیاری از شرکت‌های سراسر کشور در تهران دفتر داشته و به این جهت طبیعی است که تهران بیشترین سپرده را از آن خود کند.

در تسهیلات نیز استان تهران در رتبه نخست قرار داشته و شبکه بانکی به میزان 2،854،669 میلیارد تومان به تهران تسهیلات داده است، کل تسهیلات شبکه بانکی 4،832،684 میلیارد تومان بوده که تهران با دارا بودن 59 درصد تسهیلات بانکی مقام نخست را کسب کرده است.

همچنین مانده کل تسهیلات نسبت به آبان سال گذشته 33,6 درصد و نسبت به پایان سال قبل 16.7 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش اتفاقات اخیر نشان می‌دهد جریان ضد انقلاب، مردم ایران را چه فرض می کند که فراخوان های غیرمعقول و غیرمنطقی مانند خالی کردن حسابهای بانکی می‌دهد. باید معاندین و هواداران آنها فقط به این سوال جواب بدهند که پولی که مردم از بانکها قرار است بیرون بکشند باید به کجا منتقل کنند؟ آیا قرار است با آن خودرو یا طلا بخرند؟ یا  قرار است اسکناسها را در خانه نگهداری کنند؟ اگر قرار است خودرو و طلا خریداری شود که هیچ کس پول خود را در بانک نگه نمی داشته که منتظر فراخوان ضد انقلاب بماند و برای خرید این کالاها نیازی به اسکناس نیست و با کارت بانکی هم می شود این کار را کرد.  اگر قرار است پول ها در خانه بمانند که باید گفت ریسک این کار آنچنان بالاست که حتی احمق‌ها هم حاضر نیستند خوراک آسان برای سارقان فراهم کنند و به عصر حجر بانکی بازگردند.

منبع: حیات

لینک کوتاه
نظام بانکی فراخوان ضدبانکی تسهیلات بانکی

اخبار مرتبط