با نزدیک شدن به زمستان و سردی هوا مصرف گاز در بخش خانگی به صورت تصاعدی بالا رفته است که ممکن است در بخشی از آلودگی هوا هم بی تاثیر نباشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، با سرد شدن هوا و نزدیکی زمستان، طی هفته‌های اخیر مسئولان امر بارها نسبت به صرفه جویی گاز از سوی مردم هشدار داده اند مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز در واکنش به افزایش مصرف گاز گفته بود: «با توجه به کاهش دما و مصرف بیش از 70 درصدی گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری، ضروری است که در گازرسانی به بخش‌های مختلف، مدیریت مصرف انجام شود.» اما موضوع به همین جا ختم نشد و محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفته بود: «هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود 590 تا 600 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی - تجاری مصرف می‌شود که با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوا در دی‌ماه در مقایسه با پارسال، این رقم به روزانه 650 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.» این در حالی است که به گفته جولایی مقدار مصرف فعلی گاز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال با همین دما، روزانه 60 میلیون مترمکعب افزایش یافته که برابر 2و نیم فاز پارس جنوبی است. در چنین شرایطی یعنی افزایش مصرف گاز را پیش رو داریم که بر آلودگی هوا هم دامن می‌زند.

بد مصرف‌ها نقره داغ می‌شوند

در هفته گذشته مصرف گاز از 600 متر مکعب گذر کرد و و مصرف بی سابقه‌ای را در مصرف گاز رقم زد، مصرفی که می‌تواند چالش‌های فراوانی را برای مردم و دولت در تا مین گاز به وجود آورد، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا کار تا جایی پیش رفت که وزیر نفت در واکنش به این موضوع گفت: افزایش پلکانی گاز مشترکان پرمصرف و جریمه این مشترکان اعمال می‌شود، مصرف‌کنندگان خارج از الگوی مصرف که عمدتاً شامل خانه‌های با متراژ بالا و مجتمع‌های دارای استخر و جکوزی هستند، روزانه معادل مصرف یک ماه مشترکان عادی، گاز مصرف می‌کنند که برای این دسته از مشترکان جرایمی در نظر گرفته شده است.

به گفته وزیر نفت تولید گاز روزانه کشور 25 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، با وجود این افزایش تولید، مصرف ما در بخش صنعت و خانگی غیرمتعارف است و مقدار مصرف گاز در بخش صنایع متناسب با رشد اقتصادی نیست که این امر نشان‌دهنده این است که گاز به مقدار زیادی اتلاف و اسراف می‌شود. همچنین این افزایش پلکانی قیمت، برای رعایت الگوی مصرف، لحاظ می‌شود که افزایش قابل توجهی است و امیدواریم مشترکان پرمصرف گلایه نداشته باشند و همکاری کنند تا همه مردم بهره‌مند شوند.

خاموشی‌های زمستانه با افزایش مصرف گاز

در جای جای جهان انرژی یکی از ارزشمندترین دارای‌های یک کشور به شمار می‌آید که مردم هزینه هنگفتی بابت استفاده از آن پرداخت می‌کنند، چرا که از منابع کافی برخوردار نیستند و مجبور به پرداخت سوبسید هستند، اما در کشور ما و وجود منابع عظیم گاز باعث شده تا قیمت واقعی گاز پرداخت نشود، شاید همین امر باعث شده تا مردم در چگونگی مصرف آن دقت لازم را به خرج ندهند جای سوال دارد. محمود خاقانی کارشناس نفت و انرژی در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: در جای جای جهان تا قبل از آنکه صنعت نفت در بحث گرمایشی ورود پیدا کند از زغال سنگ است در کشورهای اروپایی استفاده می‌شد که بسیار آلوده کننده بود اما با پیشرفت تکنولوژی کشورهایی که از زغال سنگ استفاده می کردند به استفاده از گاز روی آوردن با این وجود سرمایه گذاران امر توجهی به سرمایه گذاری در عرصه گاز نداشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گاز طبیعی به عنوان سوخت عبوری از انرژی‌های فسیلی مطرح است و باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر پیش رویم کما اینکه بسیاری از کشورها در حال استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر هستند.

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مصرف خانگی می‌تواند از آلودگی‌ها بکاهد گفت: گاز طبیعی نسبت به سوخت‌های دیگر از آلودگی کمتری برخوردار است، اما باید توجه داشت که گاز کربن که از بخاری و پکیج ها متصاعد می‌شود منجر به تولید گاز گلخانه‌ای شده و به نوعی ایجاد کننده آلودگی است.

چندی پیش سخنگوی برق در رابطه با صرفه جویی مردم در مصرف گاز و سرپا ماندن نیرو گاه‌ها ابراز امیدواری کرده بود، نیروگاه‌هایی که در صورتی‌که سوخت کافی دریافت نکنند از مدار خارج می‌شوند، خاقانی صحه بر این موضوع می‌گذارد و می‌گوید: آلودگی که اکنون شاهد آن هستیم به دلیل کمبود گاز طبیعی برای تولید برق است و برای اینکه کمبود گاز منجر به قطعی نیروگاه‌های برق نشود مجبور به استفاده از سوخت جایگزین می‌شوند. از طرف دیگر در صورت قطعی گاز خانگی نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت. اکنون با یک محاسبه به این ن تیجه می‌ رسیم که اگر مردم بخاری‌های برقی را جایگزین بخاری‌های گازی کنند با کمبود برق مواجه خواهیم شد، به همین علت گاز نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع را قطع کرده اند و گاز شهری را تأمین می‌کنند در چنین شرایطی نیروگاه‌ها از سوخت جایگزین استفاده کرده که منجر به الودگی هوا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعی کردن قیمت گاز می‌تواند بر استفاده مردم طبق الگوی مصرف مثمر ثمر باشد، گفت: در صورتی که قیمت گاز واقعی شود نه تنها مردم مصرف خود را کاهش نمی‌دهند بلکه با گذشت زمان به شرایط جدید عادت می‌کنند، مانند افزایش قیمت بنزین.

اینطور که به نظر می‌رسد برای رهایی از الودگی هوا تنها صرفه جویی از سمت مردم که 70 درصد گاز طبیعی را در اختیار دارند، می‌تواند اثر بخش باشد. ضمن آنکه در صورت عدم صرفه جویی زمستانی توأم با خاموشی پیش رو خواهیم داشت.

 

لینک کوتاه
مصرف گاز بحران آلودگی هوا گاز طبیعی

اخبار مرتبط

نظرات شما