گزارش مرکز آمار از کاهش تورم ماهانه و نقطه به نقطه مواد غذایی در آبان‌ماه حکایت دارد؛ رقم تورم ماهانه در آبان به مراتب کمتر از متوسط تورم در دولت گذشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصاد 100نوشت : بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان‌ به 1.3 درصد کاهش یافته که کمترین رقم از خرداد سال گذشته تاکنون است.

شایان ذکر است در خرداد امسال به علت اجرای سیاست حذف رانت ارز 4200 تومانی، شاهد شوک مقطعی در تورم مواد غذایی بودیم و تورم ماهانه به 25.4 درصد رسید اما از آن پس با تخلیه شوک تورمی، به تدریج نرخ تورم ماهانه مواد غذایی کاهش یافت.

بر اساس این آمار، تورم ماهانه نان و غلات از 26.9 درصد در خرداد به 0.9 درصد در آبان کاهش یافته است. همچنین تورم ماهانه 19.3 درصدی گوشت قرمز و سفید از 17.7 درصد در خرداد به 1درصد در آبان کاهش یافته است. تورم شیر، پنیر و تخم‌مرغ هم که در خرداد 47.3 درصد بود در آبان فقط 0.5 درصد شده است. در روغن و چربی‌ها که پس از حذف رانت ارز 4200 بالاترین تورم ماهانه ثبت شد (نزدیک به 200 درصد) در آبان شاهد منفی شدن تورم ماهانه آن بودیم. این برای چهارمین ماه متوالی است که تورم ماهانه روغن‌ خوراکی منفی شده است.

تورم ماهانه سبزیجات هم در این دو مقطع از 9.6 درصد به 0.7 درصد تنزل پیدا کرده و تورم ماهانه قند و شکر و شیرینی هم کاهشی بوده است.

مقایسه تورم ماهانه مواد غذایی در آبان‌ماه امسال نسبت به مرداد 1400 که ماه پایانی دولت قبل و شروع به کار دولت فعلی است از کاهش چشمگیر آن حکایت دارد. حتی نسبت به متوسط تورم ماهانه مواد غذایی در سه سال پایانی دولت قبل که ده‌ها میلیارد دلار ارز رانتی 4200 تومانی صرف واردات مواد غذایی می‌شد، تورم آبان‌ماه امسال به مراتب کمتر است.

تورم ماهانه مواد غذایی در آبان امسال 1.3 درصد بوده در حالی که در ماه پایانی دولت گذشته (مرداد 1400) شاهد تورم 4.6 درصدی مواد غذایی بودیم. متوسط تورم ماهانه مواد غذایی در سه سال پایانی دولت گذشته نیز 3.3 درصد بود.

این مقایسه نشان می‌دهد با تخلیه شوک تورمی حذف ارز رانتی 4200، وضعیت تورم مواد غذایی به مراتب بهتر از دوران تخصیص ارز 4200 شده است و البته در بازار نیز این موضوع کاملا قابل مشاهده است به طوری که شاهد کاهش قیمت مرغ و روغن رقابت تولیدکنندگان برای فروش هستیم و دیگر خبری از صف‌ نیست.

همچنین تورم نقطه به نقطه (افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل) مواد غذایی که در خردادماه امسال از 80 درصد عبور کرده بود و در ماه‌های تیر و مرداد هم بالای 80 درصد باقی ماند در آبان به 68 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در دولت گذشته با وجود تخصیص ده‌ها میلیارد دلار ارز 4200 تومانی، برای ماه‌های متوالی تورم نقطه به نقطه مواد غذایی بالای 70 و 80 درصد بود.

لینک کوتاه
تورم آبان سفره های مردم آمار فرار موادغذایی