سخنگوی صنعت برق گفت: صنعت برق یکی از مصرف‌کنندگان عمده گاز کشور است و با توجه به افزایش برودت دمای هوا در این فصل و در پی آن افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی، تجاری، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و تأمین برق هم‌وطنان با دشواری صورت می‌گیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: بیش از 90 درصد نیروگاه‌های کشور از سوخت گاز استفاده می‌کنند و افزایش مصرف این انرژی از سوی سایر مشترکان در فصل سرما، تأمین سوخت نیروگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.
 
وی ادامه داد: هرچند همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز همه تلاش خود را برای رساندن گاز به نیروگاه‌ها مبذول داشته‌اند، اما همگی بخصوص در بخش خانگی، تجاری و مشترکان عمده باید با کاهش مصرف خود، به تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌منظور تأمین برق همه مشترکان یاری‌رسانیم.
 
رجبی مشهدی یکی از راه‌های کاهش مصرف برق کشور را مدیریت روشنایی معابر دانست و افزود: تا جایی که رفاه حال مردم به لحاظ امنیتی و تبعات اجتماعی و همچنین رعایت استانداردهای مسائل راهنمایی‌ورانندگی رعایت نشود، از روشنایی معابر استفاده خواهیم کرد و سایر مصارف مربوط به آن را کاهش خواهیم داد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق افزود: سال گذشته از کاهش مصرف برق در بخش روشنایی معابر، 500 مگاوات که معادل تولید یک نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی است، صرفه‌جویی داشته‌ایم که تقریباً معادل 1.5 میلیون لیتر گازوئیل است، لذا می‌توان اثربخش‌بودن مدیریت آن را تأیید کرد.
 
وی در خصوص راه‌های صرفه‌جویی از سوی مردم گفت: در فصول سرد، مهمترین و بزرگترین صرفه‌جویی در بخش گرمایش است. اگر دمای خانه را روی 18 تا 21 درجه (دمای رفاه) تنظیم و در صورت کافی نبودن با لباس بیشتر جبران کنیم، به طور قطع می‌توان 10 درصد در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی کرد که کمک بزرگی به گاز رسانی بهتر نیروگاه‌ها و تامین آسان‌تر برق مشترکان محسوب می‌شود. خاموشی لامپ‌های اضافه و استفاده نکردن از وسایل غیرضروری برقی نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
رجبی مشهدی ادامه داد: یکی از کانون‌هایی که بد مصرفی در آنها گزارش شده، بخش اداری کشور است که از مسئولان مرتبط درخواست می‌کنیم رسیدگی نمایند و در صورت کاهش‌ندادن مصرف انرژی ابتدا تذکر شفاهی و سپس تذکر کتبی دریافت خواهند کرد و درصورتی‌که باز هم به بد مصرفی ادامه دهند، اسامی آنها در رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه
تأمین برق صرفه‌جویی مصرف گاز

اخبار مرتبط

نظرات شما