قیمت نفت در بازار جهانی رو به کاهش گذاشته است و در هفته گذشته 10 درصد افت قیمت داشته است اما دلیل این افت قیمت چیست؟  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبر انلاین، قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت به طور میانگین 10 درصد کاهش یافت، می‌توان گفت بازار نفت روزهای پرتنشی را تجربه می‌کند؛ ترکیه تانکرهایی را که بیشتر آنها حامل نفت برای شرکت‌های فعال در قزاقستان مانند سرمایه‌گذاری مشترک شورون و اکسون موبیل هستند، در تنگه بسفر متوقف کرده است و مقامات ترکیه به دنبال اسناد بیمه هستند.
 
بازارهای نفت با درک این موضوع بیدار شدند که تحریم‌های جدید علیه روسیه که تجار از آن می‌ترسیدند، حداقل ممکن است در ابتدا به اندازه‌ای که تصور می‌شد ضربه بزرگی به عرضه نفت روسیه وارد نکند و این تصور که عرضه نفت روسیه متوقف خواهد شد از میان رفته‌است.
 
نفت خام برنت، معیار بین‌المللی، برای اولین بار از ژانویه تا کنون از سطح 80 دلار در هر بشکه پایین‌تر رفته‌است؛ در روزهای پرتنش حمله روسیه به اوکراین هر بشکه نفت خام برنت به 77 دلار رسید و حال 76 دلار و 10 سنت قیمت دارد.
 
علاوه بر این، معامله گران بر این باورند که افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی، با هدف مهار تورم، ممکن است رشد اقتصادی در سراسر جهان را کاهش دهد و تقاضا برای نفت را کاهش دهد. چنین نگرانی‌هایی با این فرض همراه است که چین، بزرگترین واردکننده انرژی جهان، علیرغم کاهش محدودیت‌های کووید، اقتصاد خود را به تدریج تقویت خواهد کرد.
 
همچنین آگاهی فزاینده ای وجود دارد که بازگشایی چین یک امر کند و طولانی خواهد بود و اروپا و ایالات متحده از نظر اقتصادی در زمستان سختی قرار دارند.
 
غرب به دنبال نفت ارزان یا کمک به اوکراین؟

بر سر سقف قیمت نفت روسیه تا همین اواخر نیز اختلاف نظر وجود داشت؛ این اقدام به جای تلاش برای حذف روسیه از بازا بیشتر منجر به تشویق روسیه به ادامه تولید نفت اما با قیمت نسبتا پایین شد. کاخ سفید در تلاش بود تا از افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده های نفتی برای مصرف کنندگان در ایالات متحده و جاهای دیگر جلوگیری کند.
 
از این نظر سقف قیمتی به کار غرب آمده‌است؛ اکنون، جریان صادرات نفت روسیه ادامه دارد، اما با اختلاف قیمتی عجیب در نسبت با ماه‌های ابتدایی جنگ در اوکراین، زمانی که برنت به بشکه‌ای 110 دلار رسیده بود.
 
به گفته آرگوس، درجه اصلی نفت خام روسیه، با قیمت حدود 42 دلار در هر بشکه در کشتی‌های بنادر دریای بالتیک و دریای سیاه بارگیری می‌شود. قبل از جنگ در اوکراین، اورال معمولاً با قیمتی نزدیک به برنت فروخته می شد. خریداران اکنون می توانند تخفیف های بزرگی در حدود 35 دلار در هر بشکه دریافت کنند.
 
اما شرکت های حمل و نقل غربی و شرکت های بیمه که به عنوان مجریان اصلی سقف تعیین شده اند، همچنان نسبت به معامله با روسیه محتاط هستند و نگران هستند که در صورت نقض تحریم ها جریمه های سنگینی به آنها تحمیل شود.
 
مسکو تا کنون مایل به فروش با پایین‌ترین قیمت‌ها بوده‌است و به نظر می رسد هنوز در تلاش است تا پاسخی به تحریم ها ارائه دهد. روز جمعه، ولادیمیر وی. پوتین، رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که مسکو کاهش تولید را در نظر خواهد گرفت، اقدامی که ممکن است قیمت ها را افزایش دهد اما همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه آیا مسکو می تواند تمام نفت خود را بفروشد و حمل کند، ایجاد خواهد کرد. با این حال، سقف قیمت "هیچ تاثیری" بر صادرات روسیه که ماه دسامبر با قدرت آغاز شده است، نداشته است.
 
گفتنی‌است که بیشتر کشتی ها و نفت با قیمت مقرون به صرفه آنها به هند می روند. اروپا که زمانی مشتری بزرگ نفت روسیه بود، اکنون نفتکش های بیشتری را از آمریکای لاتین، ایالات متحده و سایر نقاط جذب می کند.

لینک کوتاه
نفت ارزان کشتی‌های بنادر

اخبار مرتبط

نظرات شما