مجری راه‌آهن خواف- هرات گفت: با توافق میان افغانستان و ایران، به منظور راه‌اندازی مجدد خط ریلی خواف- هرات اداره کل خط آهن دولتی افغانستان مسئول عملیات ترمیم خسارت‌های وارده به محور و ایستگاه «روزنک» است که در صورت تایید اقدامات از سوی ایران، عملیات تکمیلی ظرف مدت 6 ماه از سوی ایران انجام می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصادبه نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، «حافظ سادات نژاد» مجری راه‌آهن خواف- هرات با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن برون‌مرزی خواف- هرات در آذرماه سال 1399 اظهار کرد: بهمن ماه همان سال با تشکیل کمیسیون تحویل موقت، قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات حدفاصل ایستگاه شمتیغ تا ایستگاه روزنک به طول 62 کیلومتر تحویل اداره کل خط آهن دولتی افغانستان شد.
 
وی با اشاره به تغییرات در دولت افغانستان و نبودن امکان فعالیت پیمانکار در آن زمان ادامه داد: در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخش‌هایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد در نتیجه عملیات اجرایی در باقی مانده مسیر ممکن نبود.
 
مجری راه‌آهن خواف- هرات از توافق ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات وارد شده به مسیر از سوی افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت و اولویت ترمیم این کار مقرر شده است که پس از تایید مجری طرح که شرکت ساخت و توسعه است عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران است آغاز شود و خط ظرف مدت 6 ماه مجدد آماده بهره‌برداری شود.
 
وی افزود: هم اکنون شرکت ساخت و توسعه به دنبال راه‌های تامین منابع مالی مورد نیاز و انتخاب پیمانکار برای عملیات تکمیلی باقیمانده مسیر از ایستگاه «شمتیغ» تا ایستگاه «روزنک» در کشور افغانستان است.
 
سادات نژاد ادامه داد: کارهای انجام شده از سوی افغانستان بر طبق استانداردهای مدنظر هنوز به اتمام نرسیده است و نیاز به جایگزینی بخش‌های به سرقت رفته و تخریب شده دارد که برای عملیات تکمیلی ضروری و حیاتی است.
 
وی با تاکید بر عزم جدی دو کشور برای تکمیل این خط آهن بیان کرد: با توجه به اهمیت بهره‌برداری راه‌آهن خواف- هرات برای دو کشور، تسهیل صادرات و واردات کالا و جا به جایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آب‌های آزاد و کشورهای همسایه راه‌آهن خواف- هرات از مهم‌ترین اولویت‌های زیرساختی دو کشور در توسعه ترانزیت بین‌المللی به حساب می‌آید.

لینک کوتاه
توافق ایران افغانستان راه‌آهن خواف- هرات