قیمت نفت پس از کاهش به مدت پنج روز معامله متوالی، روز جمعه در پی تعطیلی یک خط لوله بزرگ از کانادا به آمریکا، اندکی افزایش یافت اما تحت تاثیر چشم انداز تیره تقاضا برای سوخت، در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار دارد.

به گزارش  نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت پس از کاهش 1.3 درصدی که روز پنج شنبه داشت، در معاملات روز جاری با 55 سنت معادل 0.72 درصد افزایش، به 76 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از کاهش 0.8 درصد که روز گذشته داشت، در معاملات روز جمعه 52 سنت معادل 0.73 درصد افزایش یافت و به 71 دلار و 98 سنت در هر بشکه رسید.
 
خبر سانحه ای که باعث تعطیلی خط لوله "کی استون" شرکت کانادایی "تی سی انرژی" در آمریکا شد، باعث شد معاملات نفت روز پنج شنبه برای مدت کوتاهی روند صعودی پیدا کنند اما قیمت ها در نهایت با کاهش بسته شدند زیرا از نظر بازار، تعطیلی این خط لوله موقتی بود. بیش از 14 هزار بشکه نفت خام از این خط لوله در کانزاس نشت کرده که یکی از بزرگترین نشتی های نفت در آمریکا طی حدود یک دهه اخیر بوده است.
 
به گفته رابرت کوان، تحلیلگر شرکت آر بی سی کپیتال، اختلالات قبلی ناشی از نشتی که این خط لوله داشت، معمولا حدود دو هفته طول می کشید اما اختلال اخیر ممکن است به دلیل ورود نفت به یک رودخانه، طولانی تر باشد.
 
شاخص های قیمت نفت در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی چند ماه اخیر هستند زیرا معامله گران پیش بینی می کنند ماهها طول خواهد کشید تا تاثیر تسهیل محدودیت های کرونایی چین در بازار، منعکس شود.
 
به گفته اقتصاددانان، افزایش موارد ابتلا به کووید 19، احتمالا باعث سرکوبی رشد اقتصادی چین در چند ماه آینده می شود و روند احیای اقتصادی احتمالا در اواخر سال 2023 آغاز خواهد شد.
 
همچنین عامل منفی دیگر برای قیمت نفت، رکود کوتاه مدت اقتصاد آمریکا در سال آینده خواهد بود. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز، رکود اقتصاد آمریکا در سال آینده را پیش بینی کرده و اعلام کردند بانک مرکزی آمریکا، در نشست 14 دسامبر خود، افزایش کمتر نرخ بهره به میزان 50 واحد را تصویب خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که منطقه یورو در رکود بوده و با نرخ تورم پنج برابر سطح هدف گذاری شده است، مبارزه می کند، تحلیلگران پیش بینی کردند بانک مرکزی اروپا در نشست هفته آینده، نرخ بهره را به میزان 50 واحد افزایش داده و به دو درصد می رساند.

لینک کوتاه
قیمت نفت متوقف اقتصاد آمریکا

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما