مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران 3 میلیارد دلار طرح پتروشیمی در استان ایلام در دست احداث دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرگزاری میزان- مرتضی شاهمیرزایی در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی در استان ایلام از طرح‌های پتروشیمی دهلران و طرح پتروالفین ایلام، NGL 3100، ایستگاه‌های تقویت فشار بیات و چشمه‌خوش، خطوط انتقال خوراک بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین مراحل ساخت این طرح‌های مهم ملی قرار گرفت.
 
بر اساس گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شاهمیرزایی در جمع مدیران این طرح‌ها بر ضرورت استفاده از توان سازندگان توانمند ایرانی برای ساخت و تکمیل طرح‌های پتروشیمی تأکید و اظهار کرد: امروز استان ایلام به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است و در بخش‌های مختلف این استان کم‌برخوردار، شاهد ساخت طرح‌های مختلف پتروشیمی هستیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: خوشبختانه امروز در تمام زمینه‌ها شرکت‌های ایرانی می‌توانند نیازهای مورد نیاز صنعت ارزش‌آفرین پتروشمی را تأمین کنند و باید بیش از گذشته از این ظرفیت موجود شرکت‌های ایرانی استفاده کرد .
 
شاهمیرزایی تصریح کرد: در بازدیدهای انجام‌شده از روند ساخت طرح‌های پتروشیمی استان ایلام شاهد بودیم که شرکت‌های دانش‌بنیان، سازندگان تجهیزات و کالاها و سایر شرکت‌های توانمند داخلی حضوری فعال در این پروژه دارند.
 
ساخت پتروشیمی با اعتباری افزون بر یک میلیارد دلار
وی در بازدید عملیاتی از طرح پتروشیمی  دهلران با بیان اینکه این طرح پترشیمی که با بیش از یک میلیارد دلار در حال ساخت است می‌تواند اقتصاد و اشتغال در منطقه دهلران را متحول کند، گفت: این طرح در کنار پتروپالایش دهلران روند تکمیل زنجیره ارزش را تکمیل خواهد کرد و دستاورد مهم آن کاهش خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پیشرفت، آبادانی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید به‌عنوان یک راهبرد در استان‌های کم‌برخوردار مورد توجه قرار دارد و حضور هلدینگ‌ها می‌تواند منجر به توسعه متوازن و ایجاد اشتغال‌زایی‌های بیشتر در این استان‌ها شود و در این مسیر وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و حمایت‌های لازم هستند.
 
شاهمیرزایی، ساخت پتروشیمی دهلران در کنار پتروپالایش ایلام، (NGL3100)، ایستگاه‌های تقویت فشار بیات و چشمه‌خوش، خطوط انتقال خوراک را از دیگر دستاوردهای مهم صیانت از محیط زیست دانست و تصریح کرد: جمع‌آوری گازهای همراه نفت و کاهش آلایندگی‌ها می‌تواند بر حفظ محیط زیست اثر بخشی بسیار مطلوبی را در پی داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه باید با عزمی ملی به سوی تکمیل زنجیره ارزش در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی گام برداریم، گفت: استان ایلام می‌تواند با توجه به دارا بودن زیرساخت‌های لازم به یک قطب مهم تولید محصولات با ارزش پتروشیمی در غرب کشور تبدیل شود و افزون بر تأمین نیازهای صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی در زمینه صادرات نیز نقش آفرین باشد.
 
طرح پتروشیمی دهلران در منطقه دهلران و در 200 هکتار زمین و با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در حال ساخت است و با استفاده از توسعه چند لایسنس شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی از سوی شرکت‌های ایرانی احداث می‌شود، همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان سال 1403 وارد مدار تولید می‌شود.
 
این طرح واحد شامل یک واحد اتیلن با ظرفیت 620 هزار تن، پروپیلن 140 هزار تن، بنزین پیرولیز 43 هزار تن و چندین محصول با ارزش دیگر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش مانند پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین و پلی پروپیلن است و در مجموع از پیشرفتی 37 درصدی برخوردار است.
 
بر اساس این گزارش، مجتمع استحصال اتان NGL 3100 که در بالادست پتروشیمی دهلران قرار گرفته است و خوراک این مجتمع را تأمین می‌کند و با توجه به اهمیت اتمام هر دو پروژه به‌صورت هم‌زمان و یا با فاصله زمانی معقول (با توجه به وابستگی هر دو پروژه از نظر تأمین خوراک و تولید محصول و وابستگی اقتصادی هر دو آنها به‌یکدیگر از نظر تکمیل زنجیره تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات ارزشمند)، خوراک پروژه به‌واسطه یک خط لوله به طول 58 کیلومتر از NGL3100  تأمین می‌شود.
 
در حال حاضر پتروپالایش دهلران بیش از 66 درصد پیشرفت دارد و ارزش محصول آن سالانه 400 میلیون دلار برآورد می‌شود.
 

 

لینک کوتاه
دلار طرح پتروشیمی استان ایلام

اخبار مرتبط

نظرات شما