یک فعال صنعت رنگ، رزین و پوشش های صنعتی، خواستار افزایش عرضه مواد اولیه صنایع پایین‌دستی در بورس کالا و همچنین شکسته شدن انحصار در بازار مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی شد.

به گزارش نسیم اقتصاد ، «جمشید اسدپور» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، محدودیت تولید برخی مواد اولیه از قبیل مونومر استایرن و اسید ترفتالیک توسط صنایع پتروشیمی، تخصیص حجم بزرگی از تولیدات صنایع پتروشیمی به تعدادی از شرکت‌های خاص، افزایش صادرات این محصولات و برخی اقلام پالایشگاهی مانند حلال‌ها -که تولیدکنندگان داخلی باید از طریق بورس تهیه کنند اما به دلیل سیاست‌های خام‌فروشی، بخش زیادی از این مواد صادر می‌شود و تنها بخش کمی در بورس به فروش می‌رود- را بخشی از چالش ‌های این صنعت عنوان کرد.
 
وی ادامه‌داد: تعیین و کشف قیمت مواد اولیه که بر اساس فوب خلیج فارس و با ارز نیمایی است، به همین دلیل خرید مواد اولیه از بورس برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام می‌شود و این مساله نیز صنعت رنگ و رزین را با چالش و مشکل مواجه کرده است.
 
مشکلات صادرات محصول نهایی
 
این فعال صنعتی گفت: در سال‌های گذشته امکان صادرات مواد اولیه به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان وجود داشت، اما به دلایلی نتوانستیم از این فرصت به درستی استفاده کنیم.
 
وی اظهار داشت: برخی افراد با صادرات کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت، اعتماد شرکای خارجی و بازار مصرف منطقه‌ای را خدشه‌دار کردند و ترکیه و سایر کشورها جای ما را در این دو کشور همسایه گرفتند.
 
اسدپور اضافه‌کرد: همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز، صنعت رنگ مانند سایر صنایع با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و مشکل نقدینگی در گردش را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.
 
وی بیان‌داشت: علاوه بر این، بر اساس آمار رسمی در سال‌های گذشته ساخت‌وساز در کشور با کاهش 70 درصدی مواجه شده و این موضوع، صنعت رنگ و رزین را هم تحت تاثیر قرار داد.
 
به گفته این فعال صنعتی، مهم‌ترین مشکل این صنعت، نوسانات قیمتی است که هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان را دچار سردرگمی و مشکل کرده است که دلیل اصلی آن نوسان در بازار مواد اولیه است که مانند یک فنر فشرده عمل می‌کند و روی محصول نهایی تاثیر می‌گذارد. در نهایت هم بازار مصرف را زیر تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه دولت می‌تواند با از میان برداشتن انحصار در بازار مواد اولیه صنایع شیمیایی (رنگ، چسب، رزین و غیره) شرایطی را فراهم کند تا همه ذی‌نفعان بتوانند در فضای رقابتی فعالیت کنند.
 
اسدپور معتقد است: با توجه به اینکه کشور ما تولیدکننده نفت و محصولات پتروشیمی است، مزیت‌های صادراتی زیادی در این محصولات داریم، اما بنا به دلایل فوق در مقاطع زمانی این مزیت‌ها و فرصت‌ها از دست رفت.
 
عرضه مواد اولیه صنایع پایین‌دستی در بورس کالا افزایش یابد
 
نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش های صنعتی
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی، اظهار داشت: نمایشگاه‌ها، پایگاه‌هایی بزرگ برای تبادل اطلاعات محسوب می‌شوند و حرکت صنایع در مسیر یک اقتصاد باز و رو به رشد را با جهش صادراتی، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علایق مشتریان، همچنین رصد مداوم بازار مصرف، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری، میسر می‌کنند.
 
این فعال صنعتی گفت: در مجموع، نمایشگاه، فضای مناسب نمایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی و آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتی است و به نوعی ارتباط زنده و مؤثر تولیدکننده را با مصرف‌کننده، مشتری و فعالان صنعت و اقشار مخلف مردم برقرار می‌کند.
 
وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ابزاری کارآمد در راستای توسعه صادرات و مراودات تجاری کشورها محسوب می‌شود و با تمرکز بر کالاهای دارای مزیت نسبی و کشورهای هدف، می‌توان از این ابزار قوی به طور موثری بهره‌برداری کرد.
 
به گفته اسدپور، حضور در نمایشگاه یکی از مهم‌ترین راهکار برای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خود ارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است.
 
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری با تمرکز بر افزایش صادرات تولید داخل از تاریخ 9 لغایت 12 آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود.
 

لینک کوتاه
عرضه مواد اولیه صنایع پایین‌دستی بورس کالا