کرملین سرگرم تدوین فرمان ریاست جمهوری است که فروش نفت از سوی شرکت‌های روسی و معامله‌گران به کسانی که در مکانیزم سقف قیمت برای صادرات دریابرد روسیه مشارکت می‌کنند را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: این فرمان، معامله با شرکت‌ها و کشورهایی که به مکانیزم سقف قیمت ملحق می‌شوند را ممنوع خواهد کرد. این فرمان هرگونه اشاره به سقف قیمت در قراردادهای مربوط به نفت یا فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع خواهد کرد و بارگیری به مقصد کشورهایی که از این محدودیت‌ها حمایت کرده‌اند را قدغن می‌کند.
 
هنوز معلوم نیست سقف قیمت یا فرمان روسیه در این خصوص، چه تاثیری بر تجارت نفت روسیه خواهد داشت زیرا حامیان رسمی این طرح، همین حالا هم نفت روسیه را نمی‌خرند. این سیاست در واقع مصرف کنندگان بزرگ دیگر نظیر هند را هدف گرفته که در صورت پرداخت به قیمت بالاتر از سقف تعیین شده، امکان دسترسی به خدمات بیمه یا کشتیرانی غربی برای نفت روسیه را نخواهد داشت.
 
رئیس جمهور روسیه و چند مقام دیگر این کشور به دفعات متعدد اعلام کرده‌اند به کسانی که از سقف قیمت حمایت کنند، انرژی عرضه نخواهند کرد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته گفت: این کشور در صورت اعمال سقف قیمت از سوی غرب، یا نفت را به شرکای دیگرش خواهد فروخت یا تولید را کاهش می‌دهد.
 
هند، ترکیه و خریداران بزرگ دیگر از این مکانیزم حمایت نکرده‌اند؛ در مقطع فعلی، به نظر می‌رسد این کشورها مشکلی برای ادامه خرید نفت از روسیه ندارند چرا که سطح پیشنهاد شده برای سقف قیمت بالاتر از قیمت بازار است.
 
مذاکرات اتحادیه اروپا درباره قیمت سقف نفت روسیه به تاخیر افتاد
 
در همین حال، دیپلمات‌هایی اروپایی از به تاخیر افتادن مذاکرات نمایندگان دولت‌های اتحادیه اروپا درباره پیشنهاد گروه هفت برای سقف قیمت نفت روسیه خبر دادند.
 
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند دیدار نمایندگان دولت‌های این بلوک که قرار بود بعدازظهر جمعه برای گفت و گو درباره پیشنهاد گروه هفت برای سقف قیمت نفت دریابرد روسیه برگزار شود، لغو شد. یک دیپلمات گفت: دیدگاه‌ها به حد کافی به هم نزدیک نبود.
 
دولت‌های اتحادیه اروپا پنج شنبه گذشته درباره سطح قیمتی که می‌خواهند برای فروش نفت دریابرد روسیه تعیین کنند بدون این که بازارهای نفت جهان با شوک عرضه روبرو شود، دچار چند دستگی شدند. این سقف قیمت قرار است از پنجم دسامبر اجرایی شود.
 
هدف از اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه، ممنوع کردن شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی از فراهم کردن خدمات برای صادرات نفت روسیه است که بالاتر از قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت و هم‌پیمانانشان فروخته می‌شود.
 
از آنجا که بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی و بیمه جهان در کشورهای گروه هفت مستقر هستند، تعیین سقف قیمت، فروش نفت را برای روسیه بسیار دشوار خواهد کرد. نفت، بزرگترین صادرات روسیه است و این کشور حدود 10 درصد از نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند.
 
لهستان، استونی و لیتوانی خواستار سقف قیمت پایین‌تر از 65 تا 70 دلار در هر بشکه هستند که از سوی گروه هفت پیشنهاد شده است اما یونان، قبرس و مالت خواستار سقف قیمت بالاتر یا شکلی از جبران برای ضرری هستند که صنعت کشتیرانی این کشورها احتمالا متحمل خواهد شد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به رویترز گفتند: معلوم نیست دو طرف چطور به توافق خواهند رسید.
 

 

لینک کوتاه
روسیه ممنوعیت فروش نفت سقف قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما