مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با اشاره به اینکه تا پایان سال تولید روزانه 21 هزار بشکه نفت در روز از میدان سپهر و جفیر آغاز خواهد شد، گفت: فاز 1 آزادگان جنوبی تا نیمه اول سال آینده به اتمام می‌رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، ابوذر شریفی در دومین روز از نخستین همایش ملی افزایش بهره دهی چاه‌های نفت و گاز با تشکر از برگزار کنندگان این همایش و استفاده از ظرفیت جوانان و شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت، ادامه داد: امیدواریم این هم‌افزایی باعث شود در حوزه چاه محور پیشرفت‌های چشمگیری شاهد باشیم و به‌زودی ظرفیت تولید کشور را افزایش دهیم.
 
وی تاکید کرد: شرکت مهندسی و توسعه نفت متولی توسعه میادین نفتی کشور است و گستره فعالیت آن در 5 استان واقع شده است.
 
مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه مرکز اصلی شرکت و کارهای توسعه‌ای در استان خوزستان و محدوده غرب کارون واقع شده، گفت: همچنین در استان ایلام علاوه بر میادین آذر و چنگوله، با توجه به قراردادهای فعلی آی پی سی فعال هستیم. 
 
وی به پروژه خط لوله گوره-جاسک اشاره کرد و افزود: در پایین دست هم انتقال نفت تا خارگ و پایانه جاسک در حوزه سطح الارضی داشتیم و در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان هم شاهد فعالیت کرده‌ایم. 
 
شریفی ادامه داد: از میادینی که تاکنون توسعه دادیم می‌توان به فاز 1 یادآوران، فاز 1 آزادگان شمالی، فاز 1 یاران شمالی، یاران جنوبی، مسجدسلیمان، طرح زودهنگام آزادگان جنوبی، فاز 1 آذر و فاز 1 و 2 دارخوین اشاره کرد. 
 
به گفته مدیرعامل شرکت متن، همچنین فاز 1 آزادگان جنوبی تا نیمه اول سال آینده به اتمام می‌رسد.
 
وی تاکید کرد: توسعه آزادگان جنوبی از سال‌ها قبل آغاز شده اما به دلیل سیاست‌های متعددی که در سال‌های قبل وجود داشته، بسیار طولانی شده است. 
 
شریفی افزود: توسعه میادین سپهر و جفیر را اکنون با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در حال پیگیری هستیم و تا پایان سال تولید روزانه 21 هزار بشکه نفت در روز از این میدان آغاز خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه توسعه میادین چشمه خوش، دالپری، پایدار شرق، آبان و پایدار غرب با شرکت‌های روسی در حال انجام است، گفت: طرح توسعه یکپارچه یاران با شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا پیگیری می‌شود. همچنین عملیات اجرای میدان سهراب در روزهای آتی به‌صورت رسمی آغاز خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: همچنین فاز 2 یادآوران، فاز 2 آذر، توسعه یکپارچه آزادگان و فاز 3 دارخوین جزو پروژه‌هایی است که در حال اخذ مجوز و مراحل پایانی مذاکرات است.
 
وی میزان نفت درجای موجود در میادیی که توسط این شرکت توسعه پیدا می‌کند را بیش از 90 میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: یادآوران 33 میلیارد نفت درجا دارد که 22 میلیارد بشکه آن نفت سنگین است.
 
به گفته شریفی میزان نفت درجای این میدان در لایه سروک به اندازه کل ذخیره نفت میدان آزادگان در هر 4 لایه است که این موضوع اهمیت توسعه چاه محور را بیشتر می‌کند.
 
تکمیل 30 حلقه چاه در غرب کارون تا پایان سال
 
وی تاکید کرد: در میدان آزادگان 206 چاه وجود دارد که 30 چاه آن هنوز تکمیل نشده و در تلاشیم تا پایان سال به اتمام رسیده و در بهار تولیدی شود.
 
مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه در توسعه میدان یادآوران گس لیفت را در ابتدای توسعه میدان در نظر گرفتیم، گفت: 26 حلقه چاه گس لیفتی در لایه سروک قرار دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه شرکت متن شرکت توسعه‌ای است و فعالیت چاه محور را مجبور است در ابتدای توسعه میدان ببیند، افزود: تغییرات با توجه به فرآیندی که در قراردادها پیش‌بینی شده کمی سخت است و به همراهی شرکت‌های توسعه‌ای و پیمانکاران برمی‌گردد، البته این مشکل در قراردادهای آی پی سی به نوعی حل شده و امیدواریم در قراردادهای در حین توسعه میدان، فعالیت‌های چاه محور را بیشتر داشته باشیم و مشکلی که همواره در جریان توسعه داریم برطرف شود.
 
شریفی با اشاره به اینکه در میدان چشمه خوش فعالیت‌های چاه محور داشته و نصب پمپ‌های درون‌چاهی را در برنامه داریم، ادامه داد: حفر چاه‌های انحرافی با توجه به لایه‌هایی که در میدان چشمه خوش وجود دارد در حال بررسی و مطالعه است.
 
وی تاکید کرد: در پایدار شرق با توجه به ای پی آی پایین که زیر 15 است برنامه نصب پمپ‌های درون‌چاهی را در دستور کار داریم و با توجه به حضور پیمانکار روسی در تلاشیم این کار را سرعت دهیم. این میدان پایدار غرب نیز 15 حلقه چاه به پمپ‌های درون‌چاهی تجهیز شده است.
 
شریفی با بیان اینکه در میدان آبان با 14 چاه نصب پمپ‌های درون‌چاهی در برنامه است، گفت:  با توجه به اینکه شرکت سروک آذر توسعه میدان آبان را انجام داد در ابتدای توسعه برنامه در مطالعاتی که شد نشان داد مطالعات در این بخش ناقص بوده هم به لحاظ طراحی چاه و مواد اولیه و تکمیل چاه شرایط مناسب نیست. این موضوع باعث شد تا 3 چاه ناموفق باشند و اکنون مطالعه در جریان است تا طراحی جدید انجام شود. همچنین در فاز 2 مذاکراتی که در جریان است استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی مورد تاکید قرار دارد.
 
وی افزود: در میدان یاران شرکت پرشیا نصب پمپ‌های درون‌چاهی را در زمان بهره‌برداری انجام خواهد داد و 10 حلقه چاه مجهز به پمپ درون‌چاهی شده و از سال 99 تاکنون تنها یک مورد چاه آسیب دید.
 
مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه در یادآوران از ابتدای توسعه چاه محوری را برنامه لحاظ کردیم و با گس لیفت 26 حلقه چاه در سرویس است، گفت: با توجه به اینکه فشار چاه می‌افتد در حال بررسی متدهای جدید هستیم.
 
وی تاکید کرد: در میدان آزادگان جنوبی هم‌زمان با توسعه به فکر تولید هم هستیم و 50 حلقه پمپ درون‌چاهی در آنجا راه‌اندازی خواهد شد. همچنین با شرکت‌های دانش بنیان برای اسیدکاری چاه‌ها همکاری می‌کنیم. 
 
شریفی ادامه داد: رویدادهای فناورانه‌ای را ترتیب خواهیم داد و 3 مورد آن تا چند ماه آینده برگزار خواهد شد.
 

لینک کوتاه
تولید روزانه ۲۱ هزار بشکه نفت میدان‌های سپهر و جفیر

اخبار مرتبط