عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید، مجلس در سالهای گذشته کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری خودرو را در گرو صدور مجوز واردات قرار داده بود و حالا زمان تغییر تصمیمگیری در در این حوزه است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محمدرضا نجفی منش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اصلیترین چالشهایی که در تمام سالهای گذشته برای صنعت خودرو ایران وجود داشته، بحث قیمتگذاری دستوری خودرو است. قیمتگذاری که از یک سو برای خودروسازان مشکل آفرین شده و از سوی دیگر در بازار بستری ایجاد کرده تا خودرو با قیمتهای مختلف عرضه شده و در نهایت برای مردم نیز شرایط مثبتی به وجود نیاید.
وی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری برای خودروسازان زیانی گسترده به وجود آورده اظهار کرد: براوردهای ما نشان میدهد که میزان زیان انباشته خودروسازان به مرز 120 هزار میلیارد تومان رسیده و نشان میدهد که در این سالها خودروسازان ایرانی با چه مشکلاتی به کار خود ادامه دادهاند. در کنار آن، با توجه به ممنوعیت واردات، فشار دیگری نیز به خودروسازان وارد شد که با از سرگیری واردات کمتر خواهد شد و از این رو ما بارها اعلام کرده بودیم که در صورتی که شرایطی عادلانه برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در نظر گرفته شود، هیچ مشکلی با واردات خودرو نداریم.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که با از سرگیری واردات آیا شرایط بازار داخلی خودرو تغییر خواهد کرد؟ گفت: از نظر کمیت تعداد خودروهای وارداتی به آن میزانی نخواهد رسید که شرایط بازار را به طور کلی متحول کند، اما با این وجود میتوان انتظار داشت که از این پس دولت برخی سیاستهای سختگیرانه خود علیه خودروسازان داخلی را متوقف کند.
نجفی منش ادامه داد: بر اساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف است ضرر و زیانی که به دلیل قیمتگذاری دستوری بر تولیدکنندگان وارد شده است را جبران کند. یعنی همانطور که مثلا قیمت تمام شده نان همان نرخی واقعی نیست، وقتی خودروسازان نیز با قیمت دستوری تولید کردهاند و از این محل زیانی 120 هزار میلیارد تومانی به آنها وارد شده، دولت باید آن را جبران کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار واردات خودرو، شرایط برای واردات قطعات خودرو نیز فراهم خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر چیزی نزدیک به 80 درصد از قطعات به کار رفته در خودروهای ایرانی در داخل کشور و از سوی قطعه سازان خودمان تولید و عرضه میشود. ما معتقدیم با توجه به ظرفیتهای موجود با یک همت جدی، میتوان 20 درصد باقی مانده نیاز به قطعات خارجی را نیز در داخل کشور مدیریت کرد و به این ترتیب میزان آسیب پذیری صنعت خودرو کشور از تحریمها در آینده را نیز به شدت کاهش داد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس، ضمن اشاره به افزایش تولیدات... 2 بهمن 1401
عضو اسبق شورای عالی بورس با بیان اینکه در شرایط فعلی بهترین راهکار برای حذف رانت و... 1 بهمن 1401
مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی از حذف ممنوعیت واردات برنج به کشور خبر داد. 21 دی 1401
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری یک کشتی اقیانوس پیمای 43 هزار تنی حامل... 20 دی 1401
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از ورود 4 فروند هواپیمای ایرباس... 8 دی 1401
گمرک ایران چگونگی ورود و اظهار و تشریفات گمرکی و ترخیص شمش طلا، نقره و پلاتین را ابلاغ... 3 دی 1401
عضو هیئترئیسه در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه غلط تصمیمگیری دولت برای صنعت خودرو باید... 24 آذر 1401
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودروگفت: دستور العمل بحث واردات مشخص است؛ اما... 13 آذر 1401
نظرات شما