استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی مجلس شورای اسلامی در حالی کلید خورده که تعداد زیادی از فعالان حوزه اقتصادی بر این باور هستند که این استیضاح نه‌تنها هیچ سودی به نفع صنعت و تولید کشور ندارد بلکه می‌تواند آسیب‌زا و اختلالی جدی در روند توسعه تولید و تجارت را در کشور ایجاد کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، هیات رییسه مجلس روز چهارشنبه 27 مهرماه اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ 10 مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود.
 
مطابق با ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد. قرار است جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن، تجارت هفته دوم آبان و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار شود.
 
استیضاح فاطمی امین در حالی مطرح شده که با نگاهی کوچک و گذرا در بخش‌های مختلف می‌توان به این باور رسید که وی در همین مدت کوتاه در حوزه‌هایی ازجمله خودرو عملکرد قابل دفاعی از خود بر جای گذاشته است. به عنوان مثال یکی از محورها در استیضاح پیش روی در ارتباط با بازار خودرو می‌باشد این در حالی است که در طول یک سال گذشته و از زمانی که فاطمی امین سکان هدایت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را در دست گرفته تولید خودروی کامل 2 تا سه برابر شده و خودروهای ناقص نیز از 170 هزار به صفر رسیده است.
 
از سوی دیگر فعال‌سازی ظرفیت تولید خودروسازی‌ها به منظور افزایش تولید و عرضه خودرو، تامین قطعات موردنیاز برای حل مشکل خودروهای ناقص رسوب شده در کف پارکینگ‌ها، رفع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و آغاز فرآیند واردات و حذف قیمت‌گذاری دستوری و برچیدن قرعه‌کشی در اکثر قریب به اتفاق خودروها، تنها گوشه‌ای از اقدامات وزارت صمت دولت سیزدهم برای بهبود سریع وضعیت بازار خودرو طی یک سال اخیر بوده است.
 
تعیین تکلیف پنج هزار واحد معدنی اقدام مهمی که فاطمی امین به دنبال محقق کردن است. در سایر حوزه نیز ازجمله معادن نیز شاهد این هستیم که وزارت صمت تعیین تکلیف پنج هزار واحد معدنی را در برنامه‌های خود قرار داده اقدام مهمی که خود نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بر آن اذعان کرده و اجرای آن موجب خواهد شد بخشی از نیاز ارزی کشور از طریق صادرات مواد معدنی تامین شود.
 
 نمایندگانی ازجمله شهباز حسن‌پور نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر این مهم صحه گذاشته و در این رابطه پیش از این عنوان کرده بود که این روزها همچنین اقداماتی مثبت از سوی وزیر صمت و مجموعه معاونان این وزارتخانه آغاز شده و بعد از مدت‌ها معادن راکد و بلاتکلیف تعیین تکلیف می‌شوند.
 
بیش از 2 هزار واحد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

 
احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد که از گذشتگان به ارث مانده بود را از دیگر اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول یک سال گذشته می‌توان بیان کرد. به گفته علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به همت دولت سیزدهم بیش از 2 هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل در یک‌ سال گذشته احیا شده است.
 
وی با بیان اینکه سیاست جدی در دولت سیزدهم، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد است، اظهار داشت: در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که بر اساس آن 50 هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد همچنین بازسازی و نوسازی آنها تامین شده است.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را اقدام دیگر این وزارتخانه در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین طی یک سال گذشته نسبت به قبل 2 برابر شده است.
 
وی افزود: بر اساس برآورد سال گذشته 2 هزار و 500 مگاوات کسری برق جدی داشتیم و در احداث 93 پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم که کم‌نظیر است.
 
تمام این موارد که مطرح شد تنها گوشه‌ای کوچک از اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم و از زمانی است که فاطمی امین کلید وزارتخانه مهم و حساسی را مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت به دست گرفته است حال با وجود این اقدامات که به گفته کارشناسان طی سال‌های اخیر در نوع خوبی بی‌نظیر بوده مجلس شورای اسلامی اقدام به استیضاح وی کرده، این در حالی است که به نظر می‌رسد عملکرد وی در یک سال گذشته به طور قطع بهتر از وزرای قبلی بوده و انتظارات نمایندگان مجلس عجیب است که در یک سال بتوان بازارهای کشور به خصوص در بخش خودرو را به این شکل ساماندهی کرد.
 
از سوی دیگر تعداد زیادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی در گفت‌وگوهای متعددی که داشتند عملکرد وزیر صمت را مورد تایید و بر این باور هستند که استیضاح وی با توجه به عملکردشان و ثبات نسبی که امروز در بسیاری از بخش‌های صنعتی و تولیدی شاهد آن هستیم نه‌تنها دردی از این بخش دوا نمی‌کند بلکه به مسایل آنها نیز دامن زده و اوضاع بدتر خواهد شد.
 
فاطمی امین موانع صادرات صنعت نساجی را رفع کرد
 
محمد مقدم یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه نساجی قم با اشاره به عملکرد مثبت سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در رفع موانع توسعه صادرات گفت: در دوره وزارت فاطمی امین، روند توسعه صادرات صنعت نساجی، با سرعت و شتاب بیشتری نسبت به دوره‌های قبل، پیش می‌رود.
 
وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.
 
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته است گفت: در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته است.
 
استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به صلاح نیست

 
محمدعلی ذکریایی کوچکسرایی رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان مازندران استیضاح وزیر صمت را در شرایط کنونی به هیچ عنوان به صلاح کشور ندانست و آن را کاری اشتباهی عنوان کرد.
 
وی با اشاره به استیضاح وزیر صمت در روزهای آینده گفت: فاطمی امین اقداماتی به خصوص در حوزه خودرو انجام داده حال باید به وی اجازه داده شود که مابقی کارهایش را نیز انجام بدهد سوال ما این است که چرا چوب لای چرخ گذاشته می‌شود.
 
عملکرد فاطمی امین قابل دفاع است/ رشد 3 برابری تولید خودروی کامل در یک سال گذشته

 
ابوالفضل فراهانی، رییس خانه صنعت و معدن استان قم نیز عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت را قابل دفاع عنوان کرد و گفت: فاطمی امین در دوران فعالیت خود عملکرد خوب و قابل دفاعی چه در بخش صنعت و چه در بخش خودرو داشته است. عملکرد فاطمی امین به خصوص در حوزه صنعت خوب بوده و به نظر می‌رسد وی بهترین گزینه در زمان حاضر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 
وی اضافه کرد: در شرایط اقتصادی که امروز کشور با آن درگیر است، فاطمی امین توانست در بخش‌هایی ازجمله صنعت عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
 
عملکرد وزیر صمت در حوزه فولاد شاهکار بوده است
 
سید علی موسوی خورشیدی تولیدکننده و فعال اقتصادی که در استان گلستان فعال است می‌گوید: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه فولاد شاهکار بوده و از مهم‌ترین نقاط مثبت وی می‌باشد.
 
وی اضافه کرد: در طول یک سال گذشته شاهد کاهش 25 درصدی قیمت فولاد در کشور بودیم که رسیدن به چنین نقطه مثبتی به دلیل مدیریت و عملکرد خوب فاطمی امین بوده است.
 
وی با بیان اینکه در این مدت شاهد افزایش قیمت فولاد نبودیم اظهار داشت: عملکرد وزیر صمت در این بخش موجب شد تا علاوه بر کاهش قیمت از تورم افسارگسیخته نیز جلوگیری شود.
 
فاطمی امین به دنبال حل مشکلات بخش تولید به صورت ساختاری است
 
رییس خانه صنعت و معدن استان مازندران نیز با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به هیچ وجه به صلاح نیست گفت: فاطمی امین برای حل مشکلات در بخش تولید و صنعت، برنامه دارد و به دنبال حل این مشکلات به صورت ساختاری است.
 
سید مجتبی رضوی افزود: بنده با این استیضاح با توجه به وضعیت کنونی کشور از نظر اقتصادی مختلف بوده این در حالی است که وزارتخانه‌ای که با تمام مسائل اقتصادی کشور درگیر می‌باشد را به یک متخصص دادند پس باید به وی اجازه کار کردن داده شود.
 
فاطمی امین با وزارت صمت آشنایی خوبی دارد/ تغییر وزیر به نفع صنعت و تولید نیست
 
فرحمند پورعلی رییس خانه صنعت و معدن استان گیلان نیز با اشاره به استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح وزیر صمت که آشنایی خوبی با این وزارتخانه دارد کار درستی نیست و به نفع بخش صنعت و تولید نخواهد بود.
 
به گفته این فعال اقتصادی‌مان گونه که توسط مجلس شورای اسلامی تأیید شدند دارای برنامه‌هایی بودند و باید اجازه داد تا برنامه‌های خود را پیاده و اجرایی کنند.
 
وی اضافه کرد: این در حالی است که تجربه ثابت کرده استیضاح و اینکه فرد دیگری بر سرکار بیاید سبب اتلاف وقت و آسیب به این بخش می‌شود.
 
در مجموع بخش زیادی از فعالان اقتصادی بر این باور هستند که استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی به هیچ وجه به نفع بخش تولید و صنعت در کشور نیست و این اقدام می‌تواند تبعات زیادی در بر داشته باشد.
 
این فعالان معتقدند که یک سال زمان کافی برای اجرایی کردن برنامه‌های یک وزیر به خصوص در وزارتخانه مهم و حساسی مانند صمت کافی نبوده و باید به فاطمی امین وقت داده شود. اگرچه برخی از همین افراد نیز در گفت‌وگوهای خود عنوان کرده‌اند که بخش زیادی از مشکلات کشور در بخش تولید و صنعت به دلیل قوانین دست و پاگیر است که بهتر می‌باشد مجلسیان به جای گذاشتن وقت برای استیضاح به فکر این باشند که این قوانین را تسهیل و موانع پیش پای تولید را بردارند چراکه در غیر این صورت نه‌تنها فاطمی امین بلکه هیچ نماینده دیگری نمی‌تواند اهداف خود را در این بخش‌ها به خوبی به پیش ببرد.

لینک کوتاه
استیضاح وزیر صمت تولید مجلس اصلاح قوانین بخش تولید

اخبار مرتبط

نظرات شما