سال اول مدیریت دولت سیزدهم در کشور بدون خاموشی سپری شد، هرچند که برخی صنایع و ادارات دولتی متحمل فشارهایی شدند؛ اما بخش خانگی در روشنایی کامل روزهای گرم را پشت‌سر گذاشت، برای تکرار این سناریو افزایش ظرفیت 6000 مگاواتی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تابستان امسال هرچند کاهش مصرف در بخش خانگی به‌نوعی شرایط را برای تأمین بیشتر برق صنایع فراهم کرده و در ازای این کار نیز بالغ بر 850 میلیارد تومان پاداش برای این گروه اختصاص یافت، اما همراهی بخش صنعت و کشاورزی در گذر تابستان بدون خاموشی را نمی‌توان نادیده گرفت. به نظر می‌رسد که این دو به‌نوعی لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند.
 
بر اساس آمار اعلامی از طرف توانیر، بخش کشاورزی تا شهریور ماه به طور متوسط 2300 مگاوات و صنعت حدود 5800 مگاوات با برنامه‌های پیک سایی در ساعت‌های اوج مصرف برق همراهی کرده‌اند، امسال ادارات نیز حدود 700 مگاوات مصرف خود را کاهش داده‌اند. جدای از این حدود 500 مگاوات مولدهای خود تأمین خود را در پیک‌بار به مدار آوردند. تعدیل 300 مگاوات از مصارف روشنایی معابر در ساعات اوج بار شب از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش قطعی‌های برق است.
 
برای گذر از خاموشی تابستان سال آینده  نیز پیش‌بینی شده  حدود 6000 مگاوات ظرفیت جدید به توان تولید برق کشور افزوده شود که این برنامه افزایش ظرفیت شامل به مدار آوردن 3026 مگاوات واحدهای نیروگاه حرارتی جدید، 1478 مگاوات واحدهای نیروگاه جدید صنایع، 850 مگاوات واحدهای نیروگاه تجدیدپذیر، 290 مگاوات واحدهای نیروگاه تولید پراکنده مقیاس کوچک، ارتقای توان و بازسازی به میزان 490 مگاوات از واحدهای نیروگاهی حرارتی موجود و ارتقای توان به میزان 25 مگاوات واحد سوم نیروگاه برق آبی دز است.
 
همچنین مقرر شده تا  تابستان سال آینده حدود 3000 مگاوات واحد نیروگاهی جدید توسط شرکت برق حرارتی اضافه شود، تفاهم‌نامه‌ای هم در ابتدای دولت سیزدهم بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث نیروگاه توسط صنایع به امضا رسید، بر این اساس 1400مگاوات واحد نیروگاهی جدید تا پیک تابستان سال آینده توسط بخش صنایع احداث و وارد مدار خواهد شد.
 
 تفاهم‌نامه ذکر شده در ابتدا برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بود که در حال حاضر صنایع بیشتری تمایل پیدا کرده‌اند تا نیروگاه احداث کنند و به‌تدریج این واحدها احداث و وارد مدار خواهند شد. برای پیک تابستان امسال واحد جدید نیروگاه سمنان از سوی صنایع راه‌اندازی شده است، همچنین پیش‌بینی شده برای پیک تابستان 1402 حدود 850 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز وارد مدار شود.
 
حدود 290 مگاوات نیروگاه تولید پراکنده (نیروگاه‌های کوچک زیر 25 مگاوات که به‌صورت محلی وارد مدار می‌شوند) برای تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و برنامه ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود نیز به ظرفیت 490 مگاوات در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق نیز به ظرفیت تولید برق کشور در تابستان 1402 افزوده شود.
 
در همین راستا همایون حایری معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به تابستان بدون خاموشی امسال، از تدوین 140 برنامه برای عبور از دومین سال بدون خاموشی در وزارت نیروی دولت سیزدهم خبر داد و گفت:  امسال با تدوین 100 برنامه راهبردی توانستیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم، با برگزاری جلسات متعدد با مدیران صنعت برق و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای عبور از دومین سال بدون خاموشی، 140 برنامه راهبردی را تدوین کردیم.
 
وی افزود: مدیران صنعت برق با تجربه سالیان گذشته خود بعد از پایان یافتن پیک بار تابستان 1401، پیشنهادات و برنامه‌ریزی‌های خود را در قالب 140 برنامه راهبردی آماده و تقدیم وزیر نیرو کردند که بر اساس این برنامه، برای تمامی اقدامات این صنعت زمانبندی لازم در نظر گرفته شده، انجام کامل 100 برنامه راهبردی امسال باعث عبور موفقیت آمیز از تابستان شد،   این برنامه 140 اقدامی که برای تابستان 1402 در نظر گرفته شده در چهار محور "برنامه و اقدامات بخش تولید و تأمین برق"، برنامه و اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا"، "برنامه و اقدامات بخش شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق" و "همکاری‌ها و اقدامات ستادی" تدوین و تبیین شده است.
 
وی با اشاره به تقسیم بندی برنامه تابستان 1402 خاطرنشان کرد: برنامه و اقدامات بخش تولید و تأمین برق شامل 25 برنامه در دو بخش "افزایش در میزان تولید و ظرفیت تأمین برق نسبت به اوج بار 1401" و "افزایش قابلیت اطمینان و آمادگی بخش تولید و تأمین برق"، "برنامه و اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا" شامل 31 برنامه در دو بخش "اقدامات کاهش اوج مصرف برق از طریق مدیریت مصرف و تقاضا" و "توسعه و استمرار مدیریت مصرف و تقاضا و ارتقای سطح آگاه سازی و بهره وری در مصرف برق" است.
 
حایری ادامه داد: برنامه و اقدامات بخش شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق نیز شامل 71 برنامه در دو بخش "اقدامات ضروری در رفع محدودیت های نقاط مشکل ساز در تابستان" و "افزایش سطح پایداری و آمادگی شبکه سراسری برق" و همکاری‌ها و اقدامات ستادی شامل 13 برنامه از دیگر قسمت‌های برنامه‌ریزی برای برنامه تابستان 1402 است.
 
حدود 80 درصد ظرفیت تولید برق کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، 12 درصد متعلق به واحدهای برقابی و مابقی آن مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اتمی و مقیاس کوچک است که به فراخور شرایط فنی بایستی به صورت مستمر مورد تعمیر و نگهداری قرار بگیرند تا با حداکثر ظرفیت آماده تولید برق پایدار باشند، در راستای  آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور امسال برای نخستین بار بیش از 94 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به اتمام رسید و ضمن ثبت رکورد جدیدی در این بخش تمامی واحدها با حداکثر آمادگی در اختیار شبکه برق بودند.
 
بر اساس آمار وزارت نیرو، 40 درصد مشترکان صنعت برق نسبت به سال گذشته انرژی کمتری مصرف کرده‌اند، انجام برنامه‌ریزی مدیریت مصرف برای حدود 50 هزار واحد صنعتی در کشور موجب شد تا میزان مصرف برق 9 صنعت بزرگ کشور در فصل تابستان امسال 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کند.
 
در مجموع باید گفت هرچند وزارت نیرو موفق به گذر از تابستانی بدون خاموشی شد اما این بدان معنا نیست که زمستان و تابستان پیش رو نیز بدون چالش سپری شود لذا پرونده کاری سنگینی برای این وزارتخانه تعریف شده که انتظار می‌رود دقیق و کارشناسی شده پیش برود تا در دو پیک آینده نیز با مشکل تامین برق مواجه نشویم.

لینک کوتاه
خط قرمز خاموشی کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما