تشدید تنش ها بین ایالات متحده و اوپک پلاس، از طریق عربستان سعودی، برخی نوسانات کوتاه مدت بازار را برای نفت ایجاد کرده است؛ اما یک نیروی بازار قدرتمندتر در شرف رها شدن است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، از یک سو، رکود در حال پیشروی تهدیدی برای محدود کردن تقاضا برای نفت خام است که تأثیر قابل توجهی بر قیمت گذاری خواهد داشت.
 
از سوی دیگر، اگر روسیه به وعده خود در مورد سقف قیمت نفت عمل کند، مقدار قابل توجهی از عرضه نفت از بازار حذف خواهد شد و روسیه احتمالاً در تلاش برای یافتن خانه های جایگزین برای نفت خام خود است.
 
در حال حاضر روسیه 9.9 میلیون بشکه در روز تولید می کند. اگر واقعاً از ارسال نفت خام به هر کشوری که در سقف قیمت شرکت می کند خودداری کند، این رقم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام کشورها شرکت خواهند کرد.
 
برآوردها حاکی از آن است که اگر روسیه تهدید خود را دنبال کند، ممکن است یک میلیون بشکه دیگر در روز از بازار خارج شود آن هم در زمانی که اوپک پلاس احتمالاً شاهد کاهش دو میلیون بشکه ای در روز خواهد بود.
 
ایالات متحده هنوز در موقعیتی نیست که تولید داخلی را تا این حد افزایش دهد. تاکنون، G7 نتوانسته است پیشرفت زیادی در ایجاد سقف قیمت نفت خام در روسیه داشته باشد. قیمت نفت برای یک حرکت بزرگ در ماه‌های آینده آماده شده است.

 
در حال حاضر هر بشکه نفت خام وست تگزاس یک دلار و 28 سنت گران شده‌است و 84 دلار و 10 سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام برنت نیز 88 سنت گران شده است و 90 دلار و 91 سنت قیمت خورده است.
 
با این وجود نفت خام سنگین ایران در 24 ساعت گذشته ارزان شده است و با کاهش قیمت 2 دلار و 49 سنتی به بشکه‌ای 83 دلار و 52 سنت رسیده‌است.

لینک کوتاه
روسیه نفت کاهش قیمت

اخبار مرتبط

نظرات شما