رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت آزاد با اوراسیا یعنی یک بازار 700 میلیارد دلاری پیش روی تولید ما ایجاد می‌شود، گفت: احتمالا از سال آینده تجارت آزاد با این اتحادیه اجرا می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، خرداد ماه سال 98 برقراری تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد؛ آبان ماه همان سال نیز موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید و در ادامه مذاکرات برای تبدیل این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد که مسیری برای به صفر رساندن تعرفه تجارت حدود 80 درصد کالاها است، آغاز شد.

 
پس از 2 سال و نیم مذاکره در سال 97 یک موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا امضا کردیم که طبق این موافقت‌نامه، ایران از طرف اوراسیا در 500 قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به این کشورها در 390 قلم کالا با کاهش بخشی از تعرفه‌ها امتیاز داد.
 
بین سال‌های 2015 تا 2021، گردش تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از 2.3 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار افزایش یافت.
 
آخرین وضعیت ارتباط با اوراسیا
 
در این رابطه علیرضا پیمان پاک در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حضور فعالان ایران در اتحادیه‌ها و پیوندهای منطقه‌ای مورد تاکید است، اظهار کرد: با توجه به تاکید دولت بر لزوم ایفای نقش فعالانه‌تر در اتحادیه‌ها و پیوندهای اقتصادی، طی یک سال گذشته 9 نشست در مورد اوراسیا برگزار کردیم.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر اساس آنچه که اعلام شده پس از بررسی و تأیید دولت‌ها در مورد جزئیات مذاکرات انجام شده، تا پایان آذرماه تصویب نهایی تجارت آزاد با اوراسیا تعیین تکلیف می‌شود و در صورت تداوم این رویه، از سال آینده (1402) تجارت آزاد با اوراسیا کلید می‌خورد.
 
معاون وزیر صمت ادامه داد: بر اساس مذاکراتی که تاکنون انجام دادیم، مقرر شده 93 درصد کدهای تعرفه‌ای ایران و اوراسیا برای گروه‌های کالایی مانند خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، دارو، صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در زمره گروه‌های سبز قرار گرفته و صفر شود.
 
وی با اشاره به قرارگیری 700 قلم کالا در تجارت ترجیحی موقت با اتحادیه اوراسیا طی سه سال گذشته، گفت: تجارت ترجیحی موجب افزایش 55 درصدی صادرات ما به این اتحادیه شد؛ بنابراین وقتی تجارت آزاد با اوراسیا اجرایی شود یعنی یک بازار 700 میلیارد دلاری پیش روی صنعت و تولید ما ایجاد می‌شود که می‌توان از طریق آن تجارت را به نحو مطلوب گسترش داد.
 
گفتنی است، اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از 5 کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود 183 میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و 900 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق می‌باشد که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.
 
 
 
 
 

لینک کوتاه
تجارت آزاد اوراسیا بازار ایران

اخبار مرتبط

بازار شکلات تلخ شد

بازار شکلات تلخ شد

کاکائو نزدیک به 10 هزار دلار آمریکا در هر تن در نیویورک افزایش یافت زیرا کمبود جهانی... 8 فروردین 1403

نظرات شما