عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: هرچند تداوم تحریم‌ها و قوانین و مقررات داخلی شرکت‌ها مانعی بر سر راه رسانه‌ای کردن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فیمابین شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز ایرانی و روسی است، اما تاکنون تعاملات و قراردادهای خوبی بین فعالان صنعتی دو کشور شکل گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «ابراهیم دوست‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه اتومبیلیتی2022 مسکو فرصت بسیار خوبی برای خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بود، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و از این پس باید پیگیری‌هایمان را بیشتر کنیم.
 
وی بیان‌داشت: اکنون در انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، کمیته‌هایی برای پیگیری موارد مربوط به این نمایشگاه شکل گرفته است.
 
دوست‌زاده ادامه‌داد: هرچند تداوم تحریم‌ها و قوانین و مقررات داخلی شرکت‌ها مانعی بر سر راه رسانه‌ای کردن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فیمابین شرکت‌های ایرانی و روسی است، اما خاطرنشان‌می‌شود که تاکنون تعاملات و قراردادهای خوبی بین فعالان صنعتی دو کشور شکل گرفته است.
 
رئیس کمیسیون کیفیت انجمن همگن قطعه‌سازان کشور گفت: برای توسعه مراودات تجاری و صنعتی بین دو کشور، در آغاز راه‌هایی برای خروج از بحران‌های قبلی اندیشیده شده و نقل و انتقال آزمایشی پول با ارزهای رایج دو کشور به صورت روبل- ریال راه‌اندازی شد.
 
این مقام صنفی اضافه‌کرد: اما اتفاق خوبی که در سازمان توسعه تجارت حادث شد و این انجمن نیز پیگیر آن بود، برنامه‌ریزی برای دعوت از هیات‌های تجاری و صنعتی خارجی به‌ویژه روس‌ها برای حضور در نمایشگاه خودرو و قطعات تهران در آبان‌ماه است تا با برگزاری جلسات B to B، بازدید از خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کشورمان و غیره توانمندی‌های صنعتی کشورمان هرچه بیشتر به نمایش گذاشته شود.
 
لزوم تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور
 
وی تصریح‌کرد: در همین پیوند باید کمیته مشترکی متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی ایران از وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و این انجمن و در مقابل مسوولان دولتی، شرکا و تولیدکنندگان روسی شکل بگیرد و شاید مناسب‌ترین زمان برای تحقق این مهم، نمایشگاه آبان‌ماه آینده باشد.
 
وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تامین بیش از 30 نیاز فناورانه شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز روسی در جهت احیای صنعت خودروسازی این کشور تا پیش از نمایشگاه اتومبیلیتی، خاطرنشان‌کرد: در ادامه با استقبالی که از پاویون ایران در این نمایشگاه شاهد بودیم و همچنین تداوم تماس‌ها، شرکت‌های ایرانی دیگری نیز به این جرگه پیوستند.
 
وی یادآور شد: اکثر قریب به اتفاق 30 قطعه یاد شده سال‌هاست که در کشور تولید می‌شود و در بخش زیادی از آنها نیز به دانش فنی ساخت دست یافته‌ایم و بومی سازی شده اند و امکان صادرات دانش فنی آنها به خوبی وجود دارد.
 
مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 از 31 مرداد تا سوم شهریورماه 1401 (برابر با 22 تا 25 اوت 2022) میزبان خودروسازان، قطعه سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.
 
نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 مسکو با حضور معاون نخست وزیر روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود 600  شرکت از 18 کشور از جمله چین و ترکیه و در 30 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.
این بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی بود، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با یک‌هزار و 700 متر مربع سالن اختصاصی و 900 متر غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه بود که چنین حضوری در تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی کشورمان بی‌نظیر است و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی آخرین دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید قرار دادند.
 
در جریان این رویداد، 12 تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی و روسی به مبلغ 700 میلیون یورو امضا شد.

لینک کوتاه
تعاملات قراردادها فعالان خودروسازی قطعه‌سازی ایران و روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما