​​​​​​​در اوایل سال جاری، امید زیادی وجود داشت که ایالات متحده تحریم‌های خود علیه ونزوئلا را در مواجهه با کمبود نفت و افزایش قیمت‌ها، به‌دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، لغو کند و به طلای سیاه اجازه دهد تا بار دیگر از سوی غول نفتی آمریکای جنوبی وارد بازارهای جهانی شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، قرن نو  نوشت: در حالی که برخی محدودیت‌ها برای تجارت نفت در نظر گرفته شده، بیانیه ونزوئلا به جهان روشن است. این کشور آماده است تا هر زمان که فرصت داده شود مقادیر زیادی از نفت خام خود را پمپاژ و صادر کند.
 
مهم نیست که چند بار دولت ایالات متحده درخواست‌های ونزوئلا را برای پایان‌دادن به تحریم‌ها و پرکردن شکاف عرضه به‌دلیل تحریم‌های انرژی روسیه را رد کند، این شرکت بزرگ نفتی آمریکای جنوبی از تلاش خود برای افزایش صادرات نفت خام دست نخواهد کشید.
 
رئیس‌جمهور مادرو این هفته اعلام کرد که ونزوئلا آماده است تا هر زمان که فرصتی فراهم شود، تولید و صادرات نفت خود را به سایر نقاط جهان از سر بگیرد. در مراسمی که در جریان سفر دبیرکل اوپک به کاراکاس برگزار شد، گفت: ونزوئلا آماده و مایل است تا نقش خود را انجام دهد و بازار نفت و گاز ضروری اقتصاد جهانی را به شیوه‌ای باثبات و امن تأمین کند.
 
گفتنی است که تولید نفت ونزوئلا در حال حاضر حدود هفتصدهزار بشکه در روز در مقایسه با 2.3میلیون بشکه در روز دو دهه پیش است. این ناشی از تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت نفت خام ونزوئلاست که قبلاً حدود 96 درصد از درآمد این کشور را تأمین می‌کرد.
 
در ماه مه، بایدن امتیازاتی به تحریم‌ها داد و به ونزوئلا اجازه داد تا نفت خود را برای بدهی به اروپا صادر کند. شرکت ایتالیایی Eni و شرکت بزرگ نفتی اسپانیایی Repsol اجازه داشتند نفت خام ونزوئلا را در مبادله نفت در برابر بدهی به اروپا ارسال کنند و به پرکردن شکاف در منطقه کمک کنند. این تغییری نبود که ونزوئلا به آن امیدوار بود، اما خوش‌بینی بیشتری برای امتیازات بیشتر در ماه‌های آینده ایجاد کرد.
 
اما در ماه آگوست، مادورو تصمیم گرفت حمل‌ونقل نفت در برابر بدهی به اروپا را به حالت تعلیق درآورد و اظهار داشت که سوخت‌های پالایش‌شده از Eni و Repsol را در ازای نفت خام به‌جای قرارداد فعلی می‌خواهد.
 
ونزوئلا در ماه‌های اخیر در یافتن سوخت‌های تصفیه‌شده با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است و بسیاری از پالایشگاه‌های آن در وضعیت خرابی قرار دارند. اگر ونزوئلا بتواند سوخت‌های تصفیه‌شده بیشتری وارد کند، می‌تواند بهتر از بهبود صنعت نفت خود حمایت کند. تاکنون اروپا با این درخواست موافقت نکرده و بار دیگر شکافی در عرضه ایجاد شده است.
 
ونزوئلا چقدر پتانسیل نفتی دارد؟
 
این غول نفتی آمریکای جنوبی دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام جهان است که حدود 18.2 درصد از نفت جهان را در اختیار دارد و در حالی که تولید فعلی به‌دلیل تحریم‌ها پایین است، مادورو معتقد است که این کشور می‌تواند به‌سرعت تولید خود را چندصد هزار بشکه افزایش دهد؛ با این حال، افزایش معنی‌دار بلندمدت تولید مستلزم سرمایه‌گذاری خارجی بزرگ در زیرساخت‌های اکتشاف و نفت است.

لینک کوتاه
برجام نفت ونزوئلا نفت ایران

اخبار مرتبط