یک روزنامه اسپانیایی گزارش داد که همین حالا اروپا با کمبود گازوئیل مواجه است و مصرف کنندگان نیز تحت فشار تورم قرار دارند که همه اینها به خاطر تحریم‌های اروپا علیه روسیه است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از راشاتودی، روزنامه ال پائیس اسپانیا، طی گزارشی اعلام کرد تحریم نفتی اروپا علیه روسیه در حال بالا بردن قیمت گازوئیل در کشورهای اروپایی است.
 
این روزنامه می‌گوید: شیوع ویروس کرونا روند افزایش قیمت بنزین و گازوئیل دراروپا را کلید زد و این مسئله با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی همزمان شد. به هر شکل شرایط تغییر کرده است و اروپا در حال حاضر بیشتر از ظرفیت تولید خود به گازوئیل نیاز دارد.
 
به گزارش این روزنامه اسپانیایی، هنوز هم یک سوم گازوئیل اروپا از روسیه تأمین می‌شود.اما تحریم اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه که قرار است از ماه فوریه سال 2023 اعمال شود از همین الان در حال بالا بردن قیمت گازوئیل در اروپاست.
 
کارشناس اقتصادی ارشد مؤسسه ورتکسا در مصاحبه با روزنامه ال پائیس گفته: در میان فرآورده‌های نفتی وارداتی اروپا از روسیه، جایگزین کردن گازوئیل از همه سخت‌تر است.
 
وی تأکید کرد از نظر تاریخی همواره اروپا نیمی از گازوئیل مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کرده است.
 
بنا به گزارش این روزنامه اسپانیایی، نسبت خودروهای دیزلی در اروپا بیشتر از آمریکا و آسیاست و همین مسأله تأثیر منفی اعمال این تحریم‌ها برای اروپا را دو چندان می‌کند.
 
استبان مورنو، کارشناس مؤسسه کپلر، معتقد است زمانی که تحریم فرآورده‌های نفتی روسیه از سوی اروپا اعمال شود، اروپا مجبور خواهد بود حجم قابل توجهی از گازوئیل وارداتی از روسیه را با افزایش تولید، یا واردات بیشتر از هند، آمریکا یا عربستان با قیمت بالاتر یا هر دوی این اقدامات جبران کند.
 
البته اروپا اواخر ماه ژوئن تصمیم گرفت تا اعمال این نوع تحریم در قالب دور ششم بسته‌های تحریمی علیه روسیه را به تعویق بیندازد. بر اساس دور جدید تحریم‌های اروپا، بخش قابل توجهی از واردات نفت این اتحادیه از روسیه از ماه دسامبر متوقف خواهد شد و از ماه فوریه هم ورود فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا ممنوع می‌شود.

لینک کوتاه
کمبود گازوئیل اروپا بسته‌های تحریمی

اخبار مرتبط

اروپا استرس گازی گرفت

اروپا استرس گازی گرفت

مخازن گاز اروپا تقریبا پر است، اما ممکن است برای نیازهای زمستانی کافی نباشد و به واردات... 22 آبان 1402

نظرات شما