دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزایش جذب بیمه شدگان تامین اجتماعی را ناشی از بالارفتن دستمزدها در سال 1401 و فعال‌تر شدن کارگاه‌ها عنوان کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آمار بیمه شدگان جدید سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: افزوده شدن تعداد بیمه شدگان را به فال نیک می گیریم و آن را در بهبود شرایط بازار کار موثر می دانیم.
 
وی با بیان اینکه عمده این افراد بیمه اولی هستند، گفت: بیمه اولی‌ها دو گروه هستند؛ یک دسته کسانی که خودشان کارگاهی دایر کرده و شروع به بیمه پردازی کرده اند و اشتغالزایی داشته‌اند و دوم کسانی که جذب کارگاه‌ها شده و مشغول به کار شده‌اند که این گروه را نمی‌توانیم انکار کنیم چون با توجه به وضعیت کارگاه‌ها پس از کرونا این قضیه مشهود است.
 
به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، در مقطعی به دلیل شرایط اقتصادی و کرونا برخی کارگاه‌ها غیرفعال بودند و برخی دیگر با توقف فعالیت و ریزش نیروی کار مواجه شدند ولی بعد از کرونا جذب نیرو در کارگاهها صورت گرفت و یکی از عوامل موثر در این قضیه افزایش حداقل دستمزد بود که در سال 1401 اتفاق افتاد.
 
وی ضمن اشاره به تاثیر روند عرضه و تقاضای نیروی کار در افزایش آمار بیمه شدگان اظهار کرد: با فعال شدن کارگاهها و بالا رفتن دستمزدها شرایط برای عرضه و تقاضای نیروی کار بهتر شده و کارگاهها توانستند جذب نیرو داشته باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.
 
این مقام مسئول کارگری در خصوص تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تاثیر آن بر افزایش تعداد بیمه شدگان نیز گفت: خوشبختانه در بحث صدور مجوزها، سخت گیری های غیر واقعی را کنار گذاشتیم و این مساله را به شکل یک پنجره واحد دیدیم که البته هنوز کامل نشده و در شرف وقوع است. برخی از کسانی که به ما مراجعه می کنند هنوز در بحث مجوز مشکلاتی دارند که یا راه برایشان باز نشده یا هنوز به طور شفاف مشخص نیست از چه طریقی باید اقدام کنند ولی به طور حتم رفع موانع و تسهیل در صدور مجوزها موجب شده تا بسیاری از کسب وکارها با موانع و محدودیت‌های کمتری در راه اندازی مواجه شوند.

لینک کوتاه
افزایش دستمزدها آمار بیمه‌شدگان

اخبار مرتبط

نظرات شما