شرایط صنعت خودرو کشور خوب نیست؛ گزاره ای که نیاز به هیچ تفسیری ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصادآنلاین نوشت: فارغ از قیمت و شرایط ملتهب بازار، یکی از مهم ترین مسائلی که نه تنها در چند سال گذشته بلکه همواره در صنعت خودروسازی کشور مطرح بوده است، کیفیت پایین و تکنولوژی تولیدات داخلی است که می توان یکی از نمودهای آن را در میزان مصرف سوخت مشاهده کرد. به عنوان مثال پراید که همواره به عنوان یک خودروی کم مصرف شناخته می شود، برای تولید تنها 70 اسب بخار هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف می کند. این در حالی است که به عنوان مثال فیات اگیا به عنوان پر فروش ترین خودروی بازار ترکیه برای تولید 95 اسب بخار چیزی حدود 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند.
 
صنعت خودروسازی کشور را شاید بتوان نمودی از سیاست گذاری اقتصای در کشور دانست؛ از یک سو انواع محدودیت ها برای واردات و ایجاد انحصار برای آن ها به بهانه حمایت از تولید ملی صورت گرفته و از سوی دیگر، با انبوهی از سیاست‌های مداخله گرانه، عرصه را بر آن ها تنگ کردیم. نتیجه چنین سیاست‌های متناقضی، شرایط کنونی تولید خودرو در کشور است؛ خودروهایی که تکنولوژی آن‌ها به چند دهه گذشته باز می گردد و از نظر کیفیت و کمیت، گله بسیاری از مصرف کنندگان را در آورده است. در میان تمام متغیرهای کلیدی خودرو،‌شاید میزان مصرف سوخت با توجه به توان موتور خودرو باشد.
 
موردی که سال هاست بسیاری از کارشناسان آن را یکی از عامل مصرف بالای بنزین در کشور می دانند، مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی و همچنین کیفت پایین سوخت در کشور است. حتی زمانی که مصرف سوخت 2 برابری ایران نسبت به ترکیه مطرح می شود می توان یکی از دلایل این اختلاف را خودروهای پر فروش و غالب این دو کشور عنوان کرد. خودروی فیات اگیا به عنوان پر فروش ترین خودروی بازار ترکیه برای تولید 95 اسب بخار چیزی حدود 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند و رنو سلیو به عنوان دومین خودروی پرفروش بازار، مصرفی این کشور حدود 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد و با این مصرف قدرتی در حدود 90 اسب بخار تولید می کند.
 
اوضاع در کشورهای اروپایی نیز به همین منوال است و تقریبا هیچ خودروی پر فروشی در بازارهای اروپایی مصرف بیشتر از 10 لیتر در هر 100 کیلومتر ندارند. به عنوان مثال مدل گلف از برند فولکس واگن پر فروش ترین خودروی آلمان است و مصرف 7 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر دارد. نکته جالب توجه اما خودروی تیگوان به عنوان دومین خودروی پرفروش در آلمان است که برای تولید قدرت 170 اسبی تنها 7 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می کند.
 
در فرانسه نیز سه خودروی پژو 208، سیتروئن C3 و رنو سلیو به عنوان سه خودروی پر فروش بازار فرانسه مصرفی حدود 5.5 لیتر به طور میانگین دارند که با این مصرف پایین توان تولید قدرت 130 تا 170 اسب بخاری دارند.
 
اما در کشور خودمان اوضاع کاملا متفاوت است و خودروهای تولید داخلی به دلیل تکنولوژی قدیمی برای تولید قدرت های 60 تا 70 اسب بخاری مصارف بنزینی زیادی دارند. به عنوان مثال خودروی پراید برای تولید تنها 70 اسب بخار مصرف 7 لیتری بنزین در هر 100 کیلومتر دارد.
 
پژو 206 تیپ 2 هم به عنوان یکی از خودروهای پر فروش بازار ایران که تکنولوژی آن مربوط به حدود 20 سال قبل در فرانسه است و هم اکنون در کشور با کیفیت و امکانات پایین تر از فرانسه تولید می شود، برای تولید 75 اسب بخار مصرف 7 لیتری در هر 100 کیلومتر دارد.
 
البته در اعداد اعلامی برای خودروهای داخلی باید در نظر داشت که اعداد اعلامی از سوی کارخانه به دلیل نظارت ضعیف با واقعیت همخوانی ندارد و تجربه واقعی مصرف کنندگان اعداد بیشتری را گزارش می کنند.
 

لینک کوتاه
پراید خودروهای پرفروش جهان مصرف سوخت

اخبار مرتبط