وزیران انرژی اوپک پلاس روز دوشنبه برای کاهش تولید نفت در اکتبر به میزان مجموعا 100 هزار بشکه در روز، به توافق رسیدند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از رویترز، شاید بتوان گفت تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان 100 هزار بشکه در روز در اکتبر، احتمالا هیچ تاثیری روی بازار واقعی ندارد.

 
اگرچه تغییر جزئی اهداف تولید اوپک پلاس، تاثیر بزرگی روی توازن عرضه و تقاضای جهانی نفت ندارد اما تصمیمی که روز دوشنبه اعلام داشت از این نظر قابل توجه است  که نیت اوپک پلاس برای دفاع از قیمت نفت را نشان می‌دهد.
 
اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش شامل روسیه است، اعلام کرد افزایش 100 هزار بشکه در روز تولید در سپتامبر را معکوس می‌کند.
 
هر چند این گروه به شکل واضح به سطح قیمت مورد ترجیحش اشاره نکرده است اما اقدامات اخیر و قبلی اوپک پلاس نشان می‌دهد که قیمت بالای 90 دلار در هر بشکه، هدف این گروه است.
 
مشکل اوپک پلاس این است که هدف گذاری برای چنین سطح قیمتی در شرایطی که اقتصاد جهانی تحت تاثیر قیمت بالای انرژی، در آستانه رکود قرار گرفته است، این ریسک را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان مجبور شوند برای دفاع از قیمت 50 دلار در مدت شش ماه پس از نابودی تقاضا، اقدامات جدی‌تری انجام دهند.
 
تصمیم اوپک پلاس احتمالا بر اساس برآورد کمیته فنی این گروه گرفته شده است که پیش بینی کرده است بازار امسال حدود 400 هزار بشکه در روز مازاد عرضه پیدا کرده و در سال 2023 با کسری اندک 300 هزار بشکه در روز روبرو می‌شود.
 
پیام سران اوپک پلاس شامل شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی این بوده که بازار معاملات کاغذی به دلیل حجم اندک معاملات نوسانی بوده و روی کاهش تقاضایی حساب می‌کند که هنوز در بازار فیزیکی آشکار نیست.
 
این استدلال در شرایط فعلی می‌تواند معتبر باشد اما این ریسک وجود دارد که تا اواسط زمستان در نیمکره شمالی، اوضاع به کلی فرق کند.
 
اروپا تحت تاثیر صعود قیمتهای انرژی پس از توقف عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله، احتمالا به سوی رکود پیش می‌رود.
 
افزایش قیمت گاز طبیعی و ال ان جی، روی قیمت زغال سنگ حرارتی تاثیر گذاشته و آن را به رکورد بالایی رسانده است. همچنین قیمت دیزل که عمدتا برای حمل و نقل استفاده می‌شود را بالا نگه داشته زیرا برای تولید برق، قیمت رقابتی پیدا کرده است.
 
افزایش قیمت برق روی صنایع انرژی‌بر در اروپا مانند کارخانه‌های ذوب فلزات تاثیر منفی گذاشته و باعث تعطیلی یا کاهش تولید آنها شده است. این وضعیت در ماه‌های آینده که افزایش هزینه‌های انرژی به شرکتهای کوچک و مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود، بدتر خواهد شد.
 
تاثیر کامل تورم بالا و افزایش نرخهای بهره معمولا مدتی طول می‌کشد تا خود را نشان دهد. ریسک اقتصاد جهانی این است که همه عوامل منفی، همزمان بروز کنند؛ به خصوص در فصل زمستان که تقاضا برای انرژی به اوج خود می‌رسد.
 
قیمتهای نفت خام در دوره‌های قبلی رکود اقتصادی جهانی نزول کرده است و احتمال دارد این بار هم اتفاق مشابه تکرار شود. چنین اتفاقی، دفاع از یک سطح قیمت نفت که با واقعیتهای اقتصادی جدید همخوانی ندارد را برای اوپک پلاس دشوار می‌کند.
 
در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای، نفت بیشتری وارد بازار جهانی می‌شود که وضعیت را برای اوپک پلاس پیچیده‌تر می‌کند.
 
فقط اروپا نیست که در آن یک علامت سوال در خصوص تقاضا وجود دارد. قیمتهای بالای انرژی به اقتصادهای آسیایی ضربه زده و به تصویر ضعیف چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، اضافه شده است.
 
چین پس از قرنطینه‌های کووید 19 که اوایل امسال در شهرهای بزرگ وضع کرد، در تلاش است به اقتصاد خود تحرک ببخشد و قرنطینه هفته گذشته شنزن و چنگدو، این دیدگاه را تقویت کرده که چین ممکن است کانون ضعیفی برای تقاضا برای نفت باشد.
 
بر اساس گزارش رویترز، در مجموع، شرایط ماندن نفت در بالای 90 دلار در هر بشکه تا پایان سال دشوار می‌شود. این ریسک برای اوپک پلاس وجود دارد که در صورت تلاش برای نگه داشتن قیمت نفت در این سطح از طریق محدود کردن عرضه، باعث بروز رکود عمیق‌تر و طولانی‌تری شود.

لینک کوتاه
نفت ۹۰ دلاری اوپک پلاس قیمتهای بالای انرژی