مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر سدهای استان تهران 490 میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارند که نسبت به تراز نرمال 40 درصد منفی است، از شهروندان تهرانی خواست تا با رعایت صرفه‌جویی، شرایطی را فراهم آورند تا پاییز نیز مانند پیک تابستان بدون مشکل سپری شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «بهزاد پارسا» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی اخیر 17.5 میلیون مترمکعب به ذخایر آبی پایتخت اضافه کرد. با این حال طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و رصدهایی که روی سامانه‌های هواشناسی انجام داده‌ایم، مهر و آبان خشکی را در پیش داریم اما برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم منابع آبی شهر تهران را در شرایط پایدار نگه داریم.

 
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: امسال با مدیریت خوبی که از سال گذشته آغاز شد و با توجه‌ به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، برنامه‌ریزی‌ها بر اساس خوش‌بینانه و واقع‌بینانه‌ طراحی شد تا بر اساس آنها تهران بتواند با شرایط پایدار آبی از پیک تابستان عبور کند.
 
پارسا گفت: اکنون می‌توانیم بگوییم که پیک تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و برای یک ماه آینده برنامه‌ریزی شده تا این ماه نیز بدون مشکل سپری شود. گرچه تاکنون پیش‌بینی شده که بارش‌ها از آذرماه آغاز ‌شود اما هرچه به فصل پاییز نزدیک‌ترمی شویم، پیش‌بینی‌ها قطعیت بیشتری پیدا می‌کند.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی‌شده تا مشکلی برای تأمین آب تهران در پاییز نداشته باشیم اما با این‌ حال از تمام شهروندان درخواست می‌کنیم تا با رعایت صرفه‌جویی و همکاری، شرایطی را فراهم آورند تا پاییز را نیز بدون مشکل سپری شود.
 
بارندگی‌های تهران 208 میلی‌متر ثبت شد
 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: امسال با توجه‌ به پیش‌بینی‌هایی که از سال گذشته انجام شده بود، سال کم‌آبی داشتیم. همچنین دومین سال متوالی کم‌آبی است که تهران با کاهش منابع روبه‌رو است و بر اساس آخرین آمار تا امروز میزان بارندگی‌ها 208 میلی‌متر ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: این عدد نسبت به سال گذشته 25 درصد و نسبت به بلندمدت 24 درصد منفی بوده است و از این 208 میلی‌متر 28 میلی‌متر مربوط به سامانه مونسان بوده است.
 
نسبت استفاده از منابع سطحی به زیرزمینی 60 به 40

 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: منابع آبی از ذخائر استراتژیک کاهش پیدا کرده‌اند و امید است بارندگی‌های پاییز زودتر آغاز شود تا بتوانیم منابع جدیدی را داشته باشیم. در سال‌های مختلف با توجه‌ به حجم منابع آب سطحی و زیرزمینی تلاش می‌کنیم تا یک تعادل بین این دو منبع ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: سال‌هایی که منابع آب‌های سطحی مناسب باشد تا 70 درصد نیز از این منابع بهره می‌بریم اما در سال‌هایی همچون امسال که منابع آبی کاهش پیدا کرده، این نسبت 60 به 40 یا حتی کمتر نیز شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: امسال میزان استفاده از منابع سطحی و زیرزمینی 60 به 40 بوده است اما در برخی روزهای پیک حتی کمتر از 60 درصد نیز از آب‌های سطحی استفاده کرده‌ایم.
 
کیفیت آب ماملو حفظ شد
 
پارسا درباره اقدام‌های صورت‌گرفته برای کیفیت آب سد ماملو گفت: در تمام سدها سیستم پایش آنلاین وجود دارد و خارج از سد نیز شرکت آب و فاضلاب کیفیت را به‌ صورت دقیق بررسی می‌کند، علاوه بر این وزارت بهداشت به‌ صورت مداوم وظیفه کنترل و بررسی سدها را برعهده دارد.
 
وی ادامه داد: کیفیت منابع آب سطحی در تهران بسیار بالاست و در شرق تهران سامانه سد لار، لتیان و ماملو به‌هم‌پیوسته است اما سعی می‌کنیم کیفیت آب را بالا نگه داریم. سد لار به جهت حوضه حفاظت‌ شده‌ای که دارد، کیفیت آب آن بسیار عالی است؛ لذا سعی می‌کنیم منابع آب سد لار را از لتیان و ماملو در یک تعادل کیفیت حفظ کنیم.
 
اضافه‌شدن 17.5 میلیون مترمکعب به ذخائر آبی تهران ناشی از سیلاب
 
پارسا خاطرنشان کرد: امسال ذخیره سد ماملو از 60 میلیون کاهش نیافت و در سیل ماه گذشته نیز یک آورده خوبی برای این سد شاهد بودیم به‌گونه‌ای که از مجموع 17.5 میلیون مترمکعب آبی که به سدهای تهران در پی سیلاب اخیر اضافه شد، نزدیک به شش میلیون در حوزه ماملو بود که کمک زیادی کرد تا کیفیت سد حفظ شود.
 
وی درباره اقدام‌هایی که برای جمع‌آوری سیلاب باید انجام شود، گفت: معمولاً سازه‌ها و ساخته‌های سد روی رودخانه‌های دائمی ایجاد می‌شوند، با توجه‌ به این‌که سیلاب‌ها در بهار و زمستان در همین بخش اتفاق می‌افتد، در واقع کنترل سیلاب صورت می‌گیرد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: در بخش باران‌های تابستانی به‌ ویژه امسال به دلیل این‌که بارش‌ها نقطه‌ای بود، شرایط متفاوتی را تجربه کردیم. 17.5 میلیون مترمکعب در سدها ذخیره شد و مابقی نیز در پایین‌دست برای تغذیه آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفت.
 
افزود: در منطقه پاکدشت به کمک فرمانداری آب را برای تغذیه آب‌های زیرزمینی منتقل کردیم، اگر بخواهیم برای این بخش برنامه‌ریزی کنیم، باید تغذیه مصنوعی پیاده‌سازی شود تا آب برای منابع آب زیرزمینی تخصیص یابد.

لینک کوتاه
حجم ذخیره سدهای تهران تراز نرمال شهروندان صرفه‌جویی

اخبار مرتبط

نظرات شما