بر اساس یک تحلیل جدید، تولیدکنندگان گاز و برق انگلیس ظرف دو سال آینده می‌توانند حداکثر 170 میلیارد پوند (198 میلیارد دلار) سود اضافی کسب کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، اروپا با جهش خیره کننده هزینه‌های انرژی به دلیل افزایش قیمت گاز پس از آغاز جنگ در اوکراین و تحریم‌های اروپایی علیه روسیه، مواجه شده است. این امر، سود بخش انرژی را مورد توجه قرار داده است زیرا دولت انگلیس برای افزایش حمایت مالی که وعده داده بود برای مصرف کنندگان در برابر این افزایش چشمگیر قیمت‌ها، انجام دهد، به شدت تحت فشار قرار دارد.
 
بلومبرگ نیوز در گزارشی به تحلیل منتشر نشده خزانه‌داری انگلیس اشاره کرد که میزان سود اضافی که به عنوان اختلاف بین سود پیش بینی شده و سودی که شرکتها بر اساس پیش بینی قیمتها پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، انتظار داشتند کسب کنند، تعریف می‌شود.
 
این تحلیل نشان داد حدود 40 درصد سود اضافی نصیب تولیدکنندگان نیرو می‌شود. با این حال خزانه‌داری انگلیس، تحلیل مذکور را تایید نکرد.
 
یک سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد: دولت به شکل روشنی خواستار آن است که صنعت نفت و گاز، سود خود را برای پشتیبانی از اقتصاد، اشتغال و امنیت انرژی انگلیس، مجددا سرمایه‌گذاری کند. همچنین انتظار می‌رود "مالیات سودهای انرژی" که به تازگی از سوی دولت انگلیس اعلام شده است، پنج میلیارد پوند در سال نخست، جمع کند که در پرداخت 37 میلیارد پوند بسته حمایتی برای خانوارها کمک خواهد کرد.
 
مالیات سودهای انرژی، مالیات بر درآمد 25 درصدی تولیدکنندگان نفت و گاز در دریای شمال است که در ماه مه اعلام شد.
 
بر اساس گزارش رویترز، دولت انگلیس آن زمان اعلام کرد در حال بررسی مالیات مشابهی برای تولیدکنندگان برق است اما بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس، تصمیم را برعهده جانشین خود گذاشت.

لینک کوتاه
تولیدکنندگان برق گاز انگلیس سود اضافی