رئیس اتحادیه فروشندگان تبریز گفت: به دلیل گمانه زنی‌ها درباره به توافق رسیدن در مذاکرات، کاهش 2-3 میلیونی تا 20-30 میلیونی در بعضی خودروها و ریزش 50-100 میلیون تومانی در خودرهای چینی را داشتیم. در این خودروها به دلیل قوت گرفتن احتمال افزایش توافقات، ریزش قیمت بالایی را داشتیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، ابراهیم مددیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص کاهش قیمت خودرو گفت: کاهش قیمت به افزایش تولید کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو بستگی دارد که در این یکی دو ماهه اتفاق افتاده است.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان تبریز ادامه داد: بحث مذاکرات هم تا حدی تاثیر بر این موضوع دارد. در نتیجه این موضوع و افزایش تولید، قیمت تمام شده نیز کاهش پیدا می‌کند. به دلیل گمانه زنی‌ها درباره به توافق رسیدن در مذاکرات، کاهش 2-3 میلیونی تا 20-30 میلیونی در بعضی خودروها و ریزش 50-100 میلیون تومانی در خودرهای چینی را داشتیم. در این خودروها به دلیل قوت گرفتن احتمال افزایش توافقات، ریزش قیمت بالایی را داشتیم.
 
 وی در خصوص لزوم حضور برنامه قرعه کشی خودرو در زمینه فروش خودرو، گفت: با این برنامه دیگر دلالان نمی‌توانند در میدان جولان دهند و مصرف کننده نهایی وارد میدان می‌شود. در بورس کالا هم همین اتفاق می‌افتد و قیمت کارخانه و بازار تقریبا یکسان می‌شود و یا فاصله‌ها کم باشد که اتفاقا از عرضه خودروها در بورس کالا استقبال شده است. وقتی قیم‌ ها نزدیک به هم باشند،حضور واسطه ها کمتر می‌شود؛ بعنوان مثال یک زمانی دلالان در بازار سکه و دلار جولان می‌دادند و از بازار خودرو به دلیل سود نداشتن رفتند.
 
مددیان با اشاره به کاهش قیمت خودروی هایما، گفت: برای این خودرو می‌توان بصورت یک ماهه 840 میلیون تومان ثبت نام کرد و در نتیجه حضور مصرف کننده واقعی معنا پیدا می‌کند. برجام که به نتیجه برسد، خود به خود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند زیرا بازار بر پایه عرضه و تقاضا است که اگر عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها پایین می‌آید و اگر تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ها بالا می‌رود که در حال حاضر تقاضاها کاهش یافته است.
 
وی افزود: دلیل بالا رفتن کذایی قیمت‌ها، دلالان بودند و به نوعی تقاضای کاذب شکل گرفته بود و در جهت معقول شدن قیمت‌ها، این تقاضا هم کم شد و یکی دو ماهی می‌شود که بازار از آرامش برخوردار است.
 
 وی در پایان گفت: با توجه به مسئله واردات که قرار بود از شهریور عملیاتی شود، بحث ریزش خودروها را هم داریم که این موضوع تا یکی دو روز دیگر مشخص می‌شود. اگر واردات خودرو افزایش پیدا کند، تمایل به خودروهای چینی و ژاپنی نیز کاهش پیدا می‌کند که باید گفت مشتری خودروهای اروپایی هم از این خودروها بیشتر است.
 
 
 

لینک کوتاه
ریزش قیمت خودرو کاهش خودروهای چینی

اخبار مرتبط

نظرات شما