بازار سهام در هفته سوم مرداد امسال تنها سه روز معاملاتی را تجربه کرد که همراه با رشد 9.5 درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته منتهی به معاملات روز چهارشنبه 19 مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد طی 3 روز کاری این دوره زمانی حجم و ارزش معاملات سهام در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد محسوسی روبرو است.
 
ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت به 17 هزار و 583 میلیارد و 900 میلیون تومان بالغ شد که در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد 9.57 درصدی روبرو بود. این رقم ناشی از معامله 61 میلیارد و 500 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در بورس تهران بود که از افزایش بیش از 161 درصدی حجم معاملات این هفته با وجود کاهش 33 درصدی دفعات معامله حکایت داشت.
 
گفتنی است ارزش کل معاملات بورس تهران در 90 روز معاملاتی که از شروع سال جاری تجربه کرده به 480 هزار و 619 میلیارد و 300 میلیون تومان بالغ شده است.
 
اقبال معامله گردان بورس تهران در هفته سوم مرداد به بازار اول سهام کمتر از سایر بازارها بود بطوریکه ارزش معاملات سهام در بازار اول بورس تهران که سهام شرکت‌های بزرگ یا به اصطلاح شاخص سازها در آن قرار دارد با کاهش بیش از 47 درصدی نسبت به هفته قبل به رقم 2 هزار و 658 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید. این ریزش ناشی از اُفت نزدیک به 40 درصدی حجم معاملات هفته اخیر بود که در نتیجه دست به دست شدن 5 میلیارد و 996 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله حاصل شد.
 
در بازار دوم بورس تهران اما حجم و ارزش معاملات سهام با رشد محسوسی نسبت به هفته دوم مردادماه امسال همراه شد بطوریکه ارزش معاملات سهام در هفته اخیر با رشد بیش از 58 درصدی نسبت به هفته قبل، به عدد 7 هزار و 232 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. حجم معاملات سهام در این دوره سه روزه، با افزایش 458 درصدی نسبت به هفته قبل به رقم 51 میلیارد و 204 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله دست یافت.
 
بورس تهران همچنین در هفته قبل شاهد رونق بازار بدهی نیز بود بطوری که حجم و ارزش معاملات این بازار با افزایش 320 درصدی و 254 درصدی نسبت به هفته قبل از آن شاهد رقم خوردن ارزشی بالغ بر 2 هزار و 325 میلیارد تومان برای معاملات سه روزه این بازار بود.
 
در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله با کاهش بیش از 8 درصدی نسبت به هفته دوم مرداد ماه جاری مواجه بود و به رقمی برابر با 5 هزار و 349 میلیارد تومان دست یافت.
 
در میان نماگرهای منتخب بورسی نیز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته با رشد 11 واحدی نسبت به هفته قبل از آن به رقم یک میلیون و 448 هزار واحد بسته شد. این نماگر از ابتدای امسال تا کنون با بازده مثبت کمتر از 6 درصدی روبرو است که در مقایسه با بازده اوراق بدهی بدون ریسک و نرخ سود بانکی در دوره زمانی مذکور قابل تأمل است.
 

 
شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات سه روزه هفته اخیر با رشد کمتر از 1.5 درصدی روبرو بود تا به این ترتیب بازدهی این نماگر در پایان 90 روز کاری بورس تهران به کمتر از 12 درصد برسد. همین وضعیت برای شاخص قیمت هم وزن در بورس تهران تکرار شد و در نهایت بازده این شاخص از ابتدای امسال تا کنون به 7.5 درصد رسید.
 

 
بطور کلی طی سه روز کاری هفته سوم مرداد ماه امسال در مجموع 288 میلیارد تومان خروج پول حقیقی اعم از معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی رقم خورد. همچنین 170 میلیارد تومان پول از سوی معامله گران حقیقی روانه صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت شد.
 
 به نظر می‌رسد با توجه به تقویت اخبار پیرامونی مذاکرات احیای برجام میان ایران و کشورهای غربی و اشاره تلویحی برخی مقامات مبنی بر بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای، بازار سهام در معاملات هفته جاری تحت تأثیر این اخبار به سهم‌های ریالی و متأثر از حذف تحریم‌ها از جمله گروه خودرو و بانک‌ها اقبال بیشتری نشان دهد. هرچند که رفتار حقوقی‌ها برای تقویت حجم و ارزش معاملات بازار بسیار تعیین کننده است.

لینک کوتاه
رشد محسوس حجم و ارزش معاملات

اخبار مرتبط

نظرات شما