عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای حرکت به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها باید نفت را به فرآورده تبدیل کنیم، اگر در کشور برای راه‌اندازی پالایشگاه با مشکلات سرمایه‌گذاری کلان و زمان ساخت مواجهیم اما می‌توانیم در خارج از کشور و در سرزمین‌های دیگر پالایشگاه‌های راه‌اندازی شده را سهامداری کنیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، «مجید ناصری نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگاری اقتصادی ایرنا در مورد راه‌اندازی سازوکار سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اظهار داشت: راه‌اندازی سازوکار سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدم خوبی است و کسی تردیدی در این قضیه ندارد؛ چراکه با راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی، ضمن خنثی کردن تحریم‌ها زمینه توسعه صادرات نفت و خروج کشور از بن بست‌ها را فراهم می‌کند.
 
وی با بیان اینکه درست است که اکنون نسبت به راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها اقدام کرده‌ایم، اما باید به توسعه این کار بپردازیم، گفت: مقداری جای نگرانی است که ما نیمه‌های کار این طرح را رها کنیم، ما کارهای بزرگی را در کشور شروع کردیم که مفید و موثر بود اما به دلیل عدم استمرار و نیز مقطعی بودن آن با موفقیت همراه نبود؛ بنابراین باید این رویکرد در کشورهای دیگر نیز تداوم داشته باشد.
 
ناصری‌نژاد با اشاره به اینکه اگر ما این کار در نیمه راه رها کنیم، اعتماد کشورهای دیگر هم به ما کم می‌شود، اظهار داشت: این اقدام دولت، بزرگ و مهم است و باید  همه سیاست‌گذاران برای اجرای این طرح کمک کنند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس، دولت و قوه قضاییه و کسانی که اندک مسئولیتی در این زمینه دارند باید این کار را حمایت کنند که کار به این بزرگی تعطیل نشود و کشورهایی که با ما به دنبال همکاری هستند؛ از ما مایوس نشوند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور بحث خام فروشی در بخش‌های مختلف از جمله نفت است، افزود: رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان نظام از بحث خام فروشی در نفت ابراز نگرانی کرده‌اند و تاکید دارند که ما تا کی باید نفت تولید کنیم و خام بفروشیم؟ این اقدام منطقی و عقلانی نیست.
 
ناصری‌نژاد گفت: در بسیاری از مواقع ما می‌توانیم این روش را عوض کنیم و برای حرکت به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها باید نفت را از طریق سوخت (پالایشگاه) و نیز مواد شیمیایی (پتروپالایشگاه) به فرآورده تبدیل کنیم.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در کشور برای راه‌اندازی پالایشگاه مشکلاتی نظیر سرمایه‌گذاری بالای اولیه و زمان بالای ساخت داریم، می‌توانیم در خارج از کشور و در سرزمین‌های دیگر پالایشگاه‌های راه‌اندازی شده را سهامداری کنیم و آنجا فرآورده‌های نفتی تولید کنیم.
 
وی بیان کرد: با این روش علاوه بر صادرات نفت کشور و خنثی‌سازی تحریم‌ها، روابط خود را با کشورهای مختلف دنیا تقویت و دیپلماسی انرژی را توسعه می‌دهیم، درواقع با یک تیر سه نشان می‌زنیم.
 
عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: در کشورهایی که پالایشگاه راه‌اندازی می‌کنیم و از توان و تجربه ما استفاده می‌کنند، ضمن وابستگی به ایران و صنایع این کشور زمینه رشد صنعت و نیز رفع ارز آوری را فراهم می‌کند.
 
وی با تاکید بر حمایت مجلس از این اقدام دولت گفت: در حال حاضر در ونزوئلا در حال راه‌اندازی و نوسازی چند پالایشگاه این کشور هستیم و برای سایر کشورها هم که زمینه انجام این اقدام باشد مذاکره می‌شود.

لینک کوتاه
تبدیل نفت خنثی‌سازی تحریم‌ها پالایشگاه‌های فراسرزمینی