مدیرکل فروش و خدمات مشترکان توانیر گفت: برنامه پاداش 5 برابر تعرفه که به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف اجرا شد، ابتکار خوبی بود که باتوجه‌به آمارها حدود 40 درصد از مشترکان مشمول پاداش شدند که ازاین‌بین قبض 12 درصد مشترکان رایگان شده و حتی بستانکار شدند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «عبدالامیر یاقوتی» افزود: و به نظر می‌رسد 90 درصد از مشترکان برق ظرفیت این را دارند که تا پایان دوره تابستان حداقل در یک دوره مشمول جایزه شوند.
 
وی ادامه داد: با وجود رشد تقاضای مصرف برق خانگی، مصرف برق کشور در این بخش 4 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش‌یافته است که  به طور یقین تغییر تعرفه و نیز مشوق‌های وزارت نیرو برای مشترکان خانگی از عوامل مهم در این کاهش مصرف بوده‌اند.
این مدیر صنعت برق خاطرنشان کرد: موضوع قیمت همواره یکی از عوامل مؤثر در کاهش و کنترل مصرف بوده است و باتوجه‌به اینکه تعرفه برق در پله‌های آخر 3.5 برابر تعرفه عادی است، طبیعی است که مشترکان برای کاهش مصرف و رساندن آن به الگوی تعیین شده انگیزه لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به مشوق‌های پیش‌بینی‌شده برای صرفه‌جویی در بخش خانگی تأکید کرد:
یاقوتی گفت: کاهش مصرف برق خانگی در مناطق گرمسیری به‌مراتب بیشتر از مناطق عادی بوده و این نشان می‌دهد مشترکان این مناطق که به دلیل الگوی مصرف خاص مناطق گرمسیر (الگوی تا 3000 کیلووات‌ساعت در ماه) از ظرفیت بیشتری برای کاهش مصرف برخوردار بوده و از مشوق‌های وزارت نیرو بیش از دیگر مشترکان برخوردار شده‌اند، به‌گونه‌ای که میانگین پاداش مشترکان مناطق گرمسیری حدود 60 هزار تومان و مشترکان عادی حدود 22 هزار تومان بوده است.
وی میانگین کاهش مصرف برق در مناطق گرمسیر را تا 10 درصد نیز عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: آمارها نشان می‌دهد در شهر اهواز متوسط ماهانه مصرف برق از 922 کیلووات‌ساعت در سال گذشته به 702 کیلووات‌ساعت در سال جاری رسیده است.
 
مدیرکل فروش و خدمات مشترکان توانیر ادامه داد:  این رقم در خوزستان از 868 کیلووات‌ساعت به 811 کیلووات‌ساعت کاهش‌یافته است، در هرمزگان از 902 کیلووات‌ساعت به 839 کیلووات‌ساعت و در بوشهر از 845 کیلووات‌ساعت به 739 کیلووات رسیده است.
 
14 درصد مصرف برق متعلق به مشترکان پرمصرف
یاقوتی افزود: باوجوداینکه مشترکان بسیار پرمصرف حدود 4 درصد از مشترکان برق خانگی را تشکیل می‌دهند، اما حدود 14 درصد مصرف برق این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به اقدام‌های توانیر برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف خاطرنشان کرد: در زمان‌های پیک‌بار شبکه به مشترکان هشدار افزایش هزینه قبض باتوجه‌به افزایش تعرفه و حتی هشدار محدودکردن برق ارسال شده و در مواردی که امکان فنی قطع برق هم وجود داشته است، برق این مشترکان از راه دور قطع شده است.
این مقام مسئول  ادامه داد: حدود 2 هزار و 500 مشترک بسیار پرمصرف در بخش خانگی شناسایی شده‌اند که حتی بیش از 10 برابر الگوی تعیین شده مصرف برق داشته‌اند و سعی شده است با ابزارهای مختلف در زمان اوج بار شبکه، مصرف این دسته از مشترکان هم کاهش یابد.
مدیرکل دفتر امور مشترکان توانیر در ادامه عملکرد صنعت برق در سال جاری برای مدیریت شبکه در زمان پیک را بسیار بهتر از سال‌های قبل توصیف کرد و افزود: باتوجه‌به تجربه سال‌های قبل سعی شده است قبل از آغاز فصل پیک و در اردیبهشت‌ماه تمامی ظرفیت‌های موجود برای تولید برق آماده شود.
یاقوتی گفت: این در حالی است که تأمین برق صنایع نیز از وضعیت بهتری به نسبت سال قبل برخوردار بود و البته دراین‌خصوص نباید همکاری خوب دستگاه‌های ذی‌ربط و مشترکان به‌ویژه در بخش‌های خانگی، صنعتی، عمومی و کشاورزی را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: حدود یک میلیون مشترک صنعت برق تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که در صورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق تا 50 درصد سقف الگو، از برق رایگان بهره‌مند خواهند شد.

لینک کوتاه
مشترکان پاداش خوش‌مصرفی برق رایگان

اخبار مرتبط

نظرات شما