بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت نیرو ظرفیت کل منصوبه نیروگاهی ایران در سال 1401 نسبت به سال گذشته همچنان رو به رشد است، به طوری که تا پایان سال جاری چهار هزار و 310 مگاوات واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، تلاش وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای ارتقای ظرفیت نیروگاهی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی این دولت بر آن تأکید دارد؛ موضوعی که (نیروگاه نسازی) در دولت قبل با بی‌توجهی مواجه شد و خاموشی‌های پی‌درپی را در سال‌های گذشته ایجاد کرد.
 
وی از همان ابتدای تصدی مسئولیت وزارت نیرو از برنامه‌ریزی برای افزایش 35 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ها تا پایان دولت سیزدهم خبر داده و بر آن تأکید داشت.
 
اکنون و بر اساس گزارش اخیر دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو ظرفیت کل منصوبه نیروگاهی ایران تا پایان خرداد سال 1401 نسبت به پایان سال 1400، 6 دهم درصد افزایش‌یافته  است.
 
همچنین بر اساس این گزارش انرژی دریافتی تا پایان خردادماه امسال، نسبت به دوره مشابه پارسال، 80.3 درصد افزایش‌یافته است.
 
بر این اساس تا پایان خردادماه امسال از یک هزار و 10 مگاوات واحد گازی بهره‌برداری‌شده است و پیش‌بینی‌ می‌شود از تیرماه تا اسفندماه امسال هم 268 مگاوات واحد گازی به بهره‌برداری برسد. در مجموع تا پایان امسال یک هزار و 278 مگاوات واحد نیروگاه گازی در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.
 

 
از ابتدای امسال تا پایان خردادماه 160 مگاوات واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی‌ شده از تیرماه تا اسفندماه نیز 3 هزار و 116 مگاوات واحد سیکل ترکیبی به بهره بداری برسد. در مجموع تا پایان امسال 3 هزار و 276 مگاوات واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وزارت نیرو پیش‌بینی کرده از تیرماه امسال تا اسفندماه سال جاری 330 مگاوات نیروگاه برق‌آبی به بهره‌برداری برساند.
 
بر اساس آمار منتشرشده از ابتدای امسال 21 مگاوات واحد تولید پراکنده به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود از تیرماه تا اسفندماه نیز 129 مگاوات واحد نیروگاه تولید پراکنده به بهره‌برداری برسد.
 
در مجموع واحدهای تولید پراکنده که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید به 150 مگاوات خواهد رسید که رقم خوبی در این زمینه است.
 
وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در دولت سیزدهم به این‌گونه است که از ابتدای امسال 33 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و از تیرماه تا اسفندماه نیز 467 مگاوات دیگر اضافه خواهد شد که مجموع آنها در پایان امسال به 500 مگاوات خواهد رسید.
 
در مجموع از ابتدای امسال تعداد یک هزار و 224 مگاوات انواع واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است.
 
برنامه‌ریزی‌شده از ابتدای تیرماه تا اسفندماه امسال نیز چهار هزار و 310 مگاوات واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری برسد و در مجموع ظرفیت واحدهای نیروگاهی که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید به 5 هزار و 534 مگاوات واحد نیروگاهی خواهد رسید.
 
بر اساس این گزارش ظرفیت کل پست‌های برق (انتقال، فوق توزیع و بلافصل) تا پایان خرداد 1401 نسبت به پایان سال 1400،نیم  درصد افزایش داشته است.
 
این افزایش ظرفیت نیروگاهی تا آخر خردادماه امسال سبب شد تابستان امسال مردم ایران دیگر شاهد خاموشی‌های برق نباشند.

لینک کوتاه
تداوم افزایش ظرفیت تولید برق واحدهای نیروگاهی