عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند، در صورتی که جهان با بحران وخیم تامین انرژی در زمستان امسال روبرو شود، آماده افزایش قابل ملاحظه تولید نفت هستند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هنگامی که اوپک و متحدانش در دیدار روز چهارشنبه تصمیم گرفتند تولید نفت در سپتامبر را به میزان 100 هزار بشکه در روز افزایش دهند، تابوشکنی کرده و در اقدامی کم سابقه، به ظرفیت مازاد تولید این گروه اشاره کردند. در بیانیه اوپک پلاس با اشاره به محدود ماندن شدید ظرفیت مازاد تولید موجود، اعلام شد باید این ظرفیت برای اختلالات عرضه شدید حفظ شود.
 
در نگاه نخست، این اظهارات تایید می کند که عربستان سعودی همان طور که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در صحبت اخیرش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اشاره کرده بود، فضا برای بالا بردن سطح تولید نفت ندارد.
 
سه منبع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند تولیدشان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند اما این کار را در صورتی انجام خواهند داد که بحران تامین انرژی وخیمتر شود.
 
یکی از این منابع آگاه گفت: با این احتمال که زمستان امسال، اروپا بدون گاز می ماند و احتمال اعمال سقف قیمت روی فروش نفت روسیه در نیویورک، نمی توانیم در حال حاضر هر بشکه نفتی که داریم را روانه بازار کنیم.
 
این منابع آگاه به میزان افزایش تولید اشاره نکردند اما گفته می شود عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بعضی از اعضای دیگر اوپک، حدود 2 تا 2.7 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارند.
 
یکی از این منابع آگاه گفت: تنها باری که می توانیم ثابت کنیم ظرفیت مازاد تولید بیشتری داریم، هنگامی است که یک بحران طولانی ایجاد شود و در آن هنگام خواهد بود که اعضای اوپک، تولیدشان را افزایش می دهند.
 
این مقامات آگاه گفتند: این اتفاق ممکن است تا زمستان بیافتد زیرا بن بست سیاسی و اقتصادی میان روسیه که از اعضای اوپک پلاس است و غرب بر سر اوکراین، هیچ نشانی از پایان ندارد.
 
جنگ در اوکراین که در 24 فوریه آغاز شد، قیمت گاز در اروپا را به بالاترین رکورد چند دهه اخیر رساند و بانکهای مرکزی افزایش سریع نرخهای بهره را آغاز کردند. با این حال قیمتهای جهانی نفت پس از رکوردی بالایی که در مارس ثبت کردند، عقب نشینی کرده اند و روز چهارشنبه پس از انتشار آماری در آمریکا که ضعیف شدن تقاضا برای سوخت را نشان داد، ریزش بیشتری پیدا کردند.
 
تحلیلگران می گویند اوپک پلاس هیچ توجیحی برای افزودن به تولید نفت در بازار نزولی نمی بیند.
 
پس از سفر بایدن به عربستان سعودی در ژوییه که با هدف افزایش عرضه نفت به بازارهای بین المللی انجام گرفت، تحلیلگران درباره افزایش عرضه اوپک پلاس به گمانه زنی پرداخته بودند. سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی پس از آن انجام گرفت که اوپک پلاس اوایل ژوئن اعلام کرد تولیدش در ژوییه و اوت را به میزان بیشتری افزایش می دهد. در دیدار روز چهارشنبه وزیران اوپک پلاس، درباره سطح تولید سپتامبر مذاکره شد.
 
اکثر اعضای اوپک پلاس به دلیل عدم سرمایه گذاری در ظرفیت جدید تولید، کمتر از سهمیه اختصاص یافته، نفت تولید کرده اند.
 
یکی از منابع آگاه گفت: بر همین اساس، تصمیم روز چهارشنبه برای افزایش تولید به میزان 100 هزار بشکه در روز که یکی از کوچکترین افزایش تولیدهای اعلام شده از سوی اوپک از سال 1982 بود، ژستی برای نشان دادن حسن نیت بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، این منبع آگاه گفت: بله، افزایش تولید تصویب شده، اندک بود اما نشان می دهد که اوپک پلاس، با در نظر گرفتن این حقیقت که کشورهای زیادی نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا با همه مشکلاتشان در این گروه حضور دارند، موفق شده است به توافق جمعی دست پیدا کند و به پیش حرکت کند.

لینک کوتاه
عربستان امارات ظرفیت تولید نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما