گرمای هوا و کاهش قاچاق دام زنده، دو علت عمده ایجاد ثبات در بازار گوشت‌قرمز است.

به گزارش نسیم اقتصاد، این روزها از تلاطمی که چندی پیش در بازار گوشت مشاهده می‌کردیم خبری نیست و اوضاع آرام و بازار ثبات نسبی پیدا کرده است، البته این به معنی عدم تغییر در قیمت‌ها نیست، اما در مجموع، حرکت نرخ گوشت روی نموداری کم‌هیجان، نشان می‌دهد که عرضه بیشتر از تقاضا است و همین سبب آرام ماندن بازار شده است.
 
اما سوال اینجاست، چرا این روزها تقاضا برای خرید گوشت کاهش پیدا کرده است؟ یک فروشنده گوشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: معمولاً در تابستان میزان مصرفت گوشت کم و در این فصل، بازار خرید گوشت نسبت به دیگر ماه‌های سال کم رونق می‌شود.
 
خانی افزود: علت کاهش تقاضا در فصل گرما نیز، طبع گوشت است. گوشت گوسفند طبعی گرم دارد و مردم معمولاً با آگاهی و دانشی که نسبت به مصرف مواد غذایی دارند در این فصل گرم، مصرف گوشت را کاهش می‌دهند و در مقابل، لبنیات، صیفی‌جات و در مجموع محصولات خوراکی سرد را بیشتر مصرف می‌کنند.
 
وی با اشاره به قدرت خرید گوشت توسط شهروندان بیان کرد: در دوره‌ای که قیمت گوشت روند رشد پرشتابی داشت، اوضاع خرید مناسب نبود و مردم در حجم و اندازه کم گوشت خریداری می‌کردند، خیلی‌ها نیز کلاً بازار گوشت را ترک کردند، اما سیر قیمت گوشت در ماه‌های اخیر زیاد نبوده و همین سبب شده که اوضاع خرید کمی متعادل‌تر شود. البته ما هم معتقدیم که قیمت گوشت همچنان بالاست و این محصول پروتئینی را زیاد در سفره مردم نمی‌بینیم.
 
کمبودی در بازار گوشت وجود ندارد
 
عبدالرزاق آقاجانی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: بازار فروش گوشت قرمز در حال حاضر از ثبات خوبی برخوردار است و کمبودی در عرضه مشاهده نمی‌کنیم.
 
وی ادامه داد: البته باید به کاهش مصرف گوشت در هفته‌های اخیر هم اشاره کنیم که علت آن گرمای هواست. معمولاً در تابستان مصرف گوشت کاهش پیدا می‌کند و تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد.
 
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان بازار این محصول خوراکی را بدون تغییر دانست و گفت: قیمت‌ها در بازار گوشت تغییری نداشته و نمی‌توان 4،5 هزار تومان کاهش یا افزایش را نوسان عنوان کرد.
 
با وجود ثبات نسبی بازار گوشت و تعادلی که در عرضه و تقاضا وجود دارد، پیش بینی می‌شود که آغاز ماه محرم و فعالیت هیأت‌های مذهبی و پخت غذای نذری، تا حدودی بازار گوشت را از رکود خارج کند.
 
آقاجانی درباره این موضوع بیان کرد: افزایش خرید گوشت در ماه محرم که برای پخت نذری و غذای هیأت‌های عزاداری است احتمالاً به تغییرات جزئی در قیمت منجر می‌شود اما این تغییرات چندان تأثیر گذار نیست و نمی‌توان نام آن را افزایش یا کاهش قیمت گذاشت.
 
قاچاق دام مساوی با کمبود دام
 
طی دو، سه سال اخیر، هرگاه قیمت گوشت صعودی عجیب پیدا می‌کرد و نرخ‌های نجومی را در بازار مشاهده می‌کردیم مسئولان قاچاق دام را یکی از علل این بحران می‌دانستند. زمانی که نیاز بازار داخلی به گوشت وجود دارد اما سودجویان برای کسب درآمد بیشتر، دام را به مرزها برده و پنهانی خرید و فروش می‌کردند و همین سبب به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار می‌شد.
 
دو سال پیش دقیقاً در همین روزها، علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها کمبود دام را علت افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: قیمت گوسفند زنده در بازار تهران 45 هزار تومان است که همین گوسفند وقتی وارد بازار عراق می‌شود نرخ آن به 90 هزار تومان می‌رسد. این اختلاف 50 هزار تومانی سبب می‌شود که دامدار با قبول ریسک فروش، دام خود را در عراق عرضه کند.
 
وی قاچاق دام در مرزهای غربی را مؤثر در به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار دانست و گفت: در تابستان دام به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما به علت قاچاق، با کمبود دام روبرو هستیم.
 
حالا دو سال پس از اینکه قاچاق دام، در صدر اخبار بود و علت افزایش نجومی قیمت گوشت ذکر می‌شد، اوضاع در خرید و فروش دام نیز تا حدی تعادل پیدا کرده است.
 
مهدی نیلفروش مدیرکل پشتیبانی و امور دام استان اصفهان از تشکیل کارگروهی استانی برای قیمت‌گذاری عادلانه بر دام خبر داد و گفت: ما در تلاش هستیم که با تعیین قیمت مناسب، از ایجاد خسارت به دامداران جلوگیری کنیم.
 
وی همچنین بیان کرد: محدودیتی در خرید دام از دامداران نیست و تا جایی که دام‌داران به دنبال فروش دام خود هستند از آن‌ها خریداری می‌شود.
 
نیاز بازار با جلوگیری از قاچاق دام، تأمین می‌شود
 
خرید دام از دامداران تا آخرین رأس، در تداوم عرضه و تقاضا در بازار گوشت بی تأثیر نیست، زیرا وقتی دام فروخته شود و برای قاچاق به مرزهای کشور نرود، همین دام در کشور عرضه می‌شود و نیاز بازار را تأمین می‌کند.
 
آقاجانی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در همین زمینه گفت: دامپزشکی فعالیت خوبی در این خصوص انجام داده و به صورت مرتب بازرسی‌های انجام می‌دهد. هزینه‌های کشتارگاه نیز نظارت می‌شود و همه این عوامل سبب شده که قاچاق دام کمتر شود.
 
مروری بر قیمت‌های امروز اصفهان
 
براساس اعلام نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط بدون استخوان 205 هزار تومان، بدون استخوان 210 هزار تومان و مغز ران 220 هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشت گوسفندی درجه یک نیز هر کیلوگرم 160 هزار تومان و درجه 2، 110 هزار تومان فروخته می‌شود.
 
هرچند بازار گوشت این روزها در تعادل است و تغییر محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود اما باز هم کم نیستند کسانی که قدرت خرید این محصول خوراکی را ندارند و سفره آن‌ها همیشه از گوشت خالی است.
 
حفظ عرضه و تقاضا در بازار و پیاده‌سازی برنامه‌هایی برای تولید بیشتر دام و حفظ دام در کشور برای مصرف داخلی می‌تواند تا حدی به تداوم این مسیر ثابت کمک کند و با نزدیک‌تر شدن به فصل سرد سال، راه را برای شتاب قیمت‌ها ببندد.

لینک کوتاه
نرخ گوشت‌ گرما مصرف گوشت

اخبار مرتبط