عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر که دولت با مشکلات اقتصادی از جمله تحریم و تورم مواجه است یکی از دغدغه های اصلی سفارتخانخ ها باید برقرا ی توسعه روابط و تعاملات اقتصادی باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد، عباس آرگون در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای رسیدن به تعالی و توسعه، توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و کاهش وابستگی کشور به صادرات و درآمدهای نفتی مدنظر قرار گرفته است.
 
نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اثر تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، در حوزه صادرات نفتی از سایر حوزه‌ها ملموس‌تر بود، افزود: داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف از جمله توسعه دیپلماسی اقتصادی برای افزایش تجارت خارجی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: بر همین اساس نقش سفارتخانه‌های کشورمان در کشورهای مختلف و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در معرفی و شناساندن جامعه اقتصادی کشورمان و همچنین استفاده از این نهادها برای توسعه بیشتر صادرات و مدیریت هدفمند وارادت، بسیار حائز اهمیت است چراکه دیپلماسی اقتصادی در فرآیند جهانی‌شدن و افزایش مناسبات اقتصادی و بازرگانی بین کشورها دارای اهمیت فراوانی است.
 
آرگون تصریح کرد: معرفی ظرفیت‌های صادراتی کشور و نیازهای کشورهای هدف، توسعه روابط برای انتقال دانش و تکنولوژی، بررسی و شناسایی ساختار و ظرفیت‌های بازار کشورهای هدف و آگاهی‌بخشی به همه تجار و فعالان اقتصادی در توسعه تجارت و بازرگانی نیز باید به صورت جد مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر که دولت در حوزه اقتصادی با مشکلات مختلفی مواجه است، یکی از دغدغه‌های اصلی سفارتخانه‌ها باید برقراری و توسعه روابط و تعاملات اقتصادی باشد، گفت: بررسی اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور محل ماموریت، روند عرضه و تقاضا، تحولات قیمت‌ها، فعالیت‌های رقبا، نمایشگاه‌های تجاری، فعالیت‌های بازاریابی و تحقیقات بازار و توسعه تجارت و صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارائه نظرات مشورتی به فعالان اقتصادی کشور برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری یا اعطای نمایندگی فروش کالا از جمله کارهایی است که بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها، می‌توانند انجام دهند تا علاوه افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به توسعه صنعت گردشگری و توسعه برند ملی بپردازند.

لینک کوتاه
نقش سفارتخانه ها توسعه تجارت خارجی