با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود 866 هزار و 600 دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به 11 میلیون تومان زیان را تجربه کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اکو ایران نوشت: ایران خودرو با تولید حدود 451 هزار و 100 دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان زیان دیده است.
 
دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته نزدیک به 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند.
 
ایران خودرو و سایپا چقدر زیان کردند؟

 
سه خودروساز بزرگ کشور صورت های مالی خود مربوط به سال 1400 را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر کردند.
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان زیان تولید را در صورت های مالی خود ثبت کردند. این میزان زیان تولید به نسبت سال 99 از افتی حدود 40 درصدی حکایت می کند.
 
صورت های مالی خودروسازان تا پایان سال 99 زیان تولیدی حدود 15 هزار و 670 میلیارد تومانی را نشان می دهد.
 
غول نارنجی جاده مخصوص رکورد زد

 
بنا به روایت اکوایران، در میان سه خودروساز بزرگ کشور خودروسازی سایپا با ثبت زیان حدود 6 هزار و 655 میلیارد تومانی در صدر جدول بیشترین زیان تولید قرار دارد.
 
بنابراین غول نارنجی جاده مخصوص حدود 70 درصد از زیان تولید کل را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم نیز به ایران خودرویی ها تعلق دارد. آبی های جاده مخصوص در پایان سال گذشته حدود دو هزار و 480 میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند. این میزان زیان حدود 25 درصد از زیان تولید کل را شامل می شود.
 
پارس خودرویی ها نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه سایپا نزدیک به 315 میلیارد تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کردند. زیان تولید سومین خودروساز بزرگ کشور نیز حول و حوش 5 درصد از زیان کل تولید در سال 1400 را در بر می گیرد.
 
میزان زیان خودروسازان در تولید هر خودرو
 
با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود 866 هزار و 600 دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به 11 میلیون تومان زیان را تجربه کردند.
 
اما بررسی تفکیکی آمار زیان دهی خودروسازان گویای این نکته است که ایران خودرویی ها با تولید حدود 451 هزار و 100 دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده اند حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان زیان دیده اند.
 
سایپایی نیز با تولیدی حول و حوش 274 هزار و 750 دستگاه انواع سواری و وانت به طور متوسط روی هر دستگاه از محصولات تولیدی خود حدود 24 میلیون و 200 هزار تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند.
 
پارس خودرو نیز به طور متوسط روی هر دستگاه خودروی تولیدی دو میلیون و 870 هزار تومان زیان را تجربه کرده است.

لینک کوتاه
خودروسازان تولید خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما