مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد برای گازسوزکردن رایگان خودروهای عمومی، تا کنون 200 هزار خودرو تبدیل شده‌اند، گفت: از این محل سالانه 350 میلیون لیتر در مصرف بنزنی صرفه‌جویی شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد ، «محمدحسن باقری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه طرح تبدیل خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها، ون‌ها و وانت‌بارها به سیستم دوگانه سوز بر اساس مصوبه شورای اقتصاد از اواخر سال 98 آغاز شد، افزود: بر اساس این مصوبه قرار است یک میلیون و 206 هزار خودرو به سیستم دوگانه‌سوز تبدیل شوند.
 
وی ادامه داد: برای انجام این‌کار زیرساخت‌هایی مورد نیاز آماده شد و از اواخر سال 98 کار را آغاز کردیم که به دلیل کرونا و شرایط خاص ، این طرح به مدت 6 ماه  متوقف بود.
 
باقری با اشاره به اینکه در آن زمان زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم را آماده کردیم، تاکید کرد: خودروها می‌توانند در سامانه www.gcr.niopdc.ir برای ثبت‌نام تبدیل وضعیت مراجعه کنند.
 
وی گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، در حال حاضر از محل این اعتبارات مجاز به تبدیل خودروهای عمومی بار و مسافر شامل وانت‌بارها، تاکسی‌ها ومسافربرهای شخصی ساماندهی شده شامل مسافربرهای اینترنتی مثل اسنپ و تپسی و آژانس‌های ساماندهی شده مورد تایید وزارت کشور هستیم.
 
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید براینکه لیست مشمولان بر روی سامانه بارگذاری می‌شود، افزود: مالکان خودرو بر اساس لیست و مشخصات برای ثبت نام به سامانه مراجعه می‌کنند.
 
وی تعداد خودروهای تبدیلی در این طرح تا به امروز را 200 هزار خودرو اعلام کرد و افزود: از این تعداد 46 هزار خودرو مسافربرهای شخصی بودند و حدود 16 هزار خودرو نیز در نوبت تبدیل قراردارند که با انتخاب کارگاه و زمان تبدیل، خودروی آنها گازسوز خواهد شد.
 
باقری با اشاره به اینکه در ابتدای اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی، استقبال بیشتری انجام شد، گفت: در آن زمان به علت اختلاف قیمتی که بین بنزین و سی‌ان‌جی وجود داشت و با توجه به نزدیک‌بودن قیمت بنزین به قیمت‌های جهانی، استقبال برای استفاده از سی‌ان‌جی بیشتر بود.
 
وی با تاکید بر اینکه همچنان فاصله قیمتی بین بنزین و سی‌ان‌جی وجود دارد، ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین تورم موجود، این فاصله قیمتی جذابیت خود  را از دست داده و از همین رو مراجعه برای تبدیل خودروها کمتر شده است.
 
باقری افزود: در حال حاضر همچنان قیمت سی‌ان‌جی یک سوم قیمت بنزین یارانه‌ای و یک ششم قیمت بنزین آزاد است و هر متر مکعب سی‌ان‌جی 453 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود و این در شرایطی است که هر لیتر بنزین یارانه‌ای یک هزار و 500 تومان و بنزین آزاد نیز 3 هزار تومان است.
 
وی با تاکید بر اینکه استفاده از سی‌ان‌جی به جای سوخت مایع علاوه بر کمک به اقتصاد کشور و خانوار، در حفظ محیط‌زیست نیز موثر است، گفت: سی‌ان‌جی در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی را بازی می‌کند.
 
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: اکنون مالکان خودروهای شخصی نیز برای تبدیل خودروهای خود به گازسوز ابراز تمایل کرده‌اند و اگر مصوبه شورای اقتصاد اصلاح شود می‌توانیم این طرح را به خودروهای شخصی نیز تسری دهیم.
 
به گفته باقری با تبدیل 200 هزار خودروی عمومی، سالانه حدود 350 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی شده و این میزان مصرف با سی‌ان‌جی جایگزین شده است.
 
وی گفت: با جایگزین کردن سی‌ان‌جی به جای بنزین در سبد سوخت کشور، می‌توان در شرایط مازاد تولید، صادرات را افزایش دهیم و همچنین از واردات بنزین نیز جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه
صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون لیتری مصرف بنزین گازسوزکردن

اخبار مرتبط