پوشش گازرسانی کل کشور به 95 درصد افزایش یافته که درنتیجه توسعه میدان گازی پارس جنوبی و توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی بوده و در این عملیات، عمده کالاها و تجهیزات شبکه‌های توزیع گاز در داخل کشور تولید شده ‌است.

به‌ گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در سال 1392، به منظور تأمین بهینه انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه‌ها، انرژی‌های نو، گاز مایع به صورت شبکه، CNG محلی و LNG محلی مورد بررسی قرار گرفت.
 
خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل 2000 دلار برای هر مشترک، گازرسانی از دیگر عرصه‌های صنعتی، اقتصادی‌تر است، از این رو، گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، ضمن آن که همه این گزینه‌ها در سال 1392 و پیش از این که هیچ اقدامی در این زمینه، صورت گرفته باشد، بررسی شده است.
 
تداوم گازرسانی و تامین پایدار گاز در بخش‌های خانگی و تجاری بدون قطعی و افت فشار در تمام مناطق کشور علیرغم سرمای شدید هوا در زمستان 1400 و نیز انجام برنامه‌های اجرایی پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور در شرایطی که رکورد تاریخی مصرف که بیش از 690 میلیون مترمکعب در روز گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در زمستان سال 1400 ثبت شده بود، ولی برخلاف سال 1399 از قطع گاز و برق خبری نبود پیش رفت.
 
 در طول سال گذشته پوشش گازرسانی شهری به حدود 99 درصد و پوشش گازرسانی روستایی نیز به بیش از 88 درصد ارتقاء یافت همچنین تکمیل گازرسانی به شش شهر و 1123 روستا در 31  استان از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال 1400 بود به‌طوری که مجموع تعداد روستاهای گازدار کشور در انتهای سال 1400 به 35 هزار 575 روستا بالغ شده است.
 
با بهره‌برداری از 485 کیلومتر خط انتقال گاز، احداث حدود 17.5 هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی، گازرسانی به بیش از  922 هزار واحد شهری و روستایی انجام و 1426 روستای جدید از نعمت گاز طبیعی در سال 1400 بهره‌مند شدند؛ رشد حدود 9 درصدی گازرسانی به نیروگاه های کشور در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن، رشد بیش از 3 درصد عرضه گاز طبیعی سبک به مجتمع های پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال 1399، طرح گازرسانی به278 هزار 80  واحد صنعتی/تولیدی استفاده کننده از سوخت مایع، بهره‌برداری از 11 طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی و آغاز عملیات اجرایی 8 طرح انتقال گاز به ارزش 20 هزار میلیارد تومان هم از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این بخش است.
 
احداث خط لوله گاز 30 اینچی بندرعباس-لافت-گورزین در بخش جزیره قشم از زیر آب برای نخستین بار در خاورمیانه با تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان داخلی، افتتاح بخش نخست خط انتقال گاز محمدیه قم-پارچین به منظور حفظ پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور، تسریع در اجرای طرح‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و نقاط صنعتی و نیروگاهی آن به گونه‌ای که گاز در بهار 1401 به شهر زابل در شمال استان رسید که این موارد نیز جزو اقدامات مهم در حوزه صنعت گاز است.
 
از سوی دیگر با افزایش ظرفیت بهره‌برداری و توسعه جایگاه‌های CNG کشور با محوریت بخش خصوصی بخصوص در شهرهای بزرگ، تعداد جایگاه‌های ارایه سوخت CNG به 2535 جایگاه تا انتهای فروردین ماه 1401 افزایش یافته است. آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره سازی گاز شوریجه با شرکت مپنا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه گنبد نمکی نصرآباد کاشان به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاءاز مواردی که می‌توان در این حوزه به آن اشاره کرد.
 
آن‌طور که سید جلال نورموسوی - مدیر گازرسانی شرکت ملّی گاز ایران اعلام کرده طی دو سال آینده گازرسانی در کشور به اتمام می‌رسد، در حال حاضر گازرسانی به مناطق شهری در مرحله پایانی قرار دارد هم اکنون کار گازرسانی به 7000 روستا در اقصی نقاط کشور در دست اقدام قرار دارد که انتظار می‌رود طی دو سال آینده به اتمام برسند.
 
باید به این موضوع توجه داشت که میزان مصرف طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده به‌طوری‌که میزان مصرف گاز در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن  5 میلیارد مترمکعب افزایش داشت، در سالی که گذشت 238 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد. از مجموع این مقدار گاز مصرف‌شده،  122 میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، 45 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب سهم صنایع عمده و 71 میلیارد مترمکعب گاز تخصیص یافته به نیروگاه‌ها بوده است.
 
 مصرف گاز در سالی که گذشت به‌ویژه در بخش نیروگاهی و خانگی رکوردهای تازه‌ای ثبت کرد، نیروگاه‌ها در سال 1399 به‌طور میانگین روزانه 180 میلیون مترمکعب گاز دریافت کردند که این مقدار در سال 1400، به 194 میلیون مترمکعب در روز رسید و نشان‌دهنده افزایش هشت درصدی دریافت گاز آنهاست. میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نیز در سال 1399، معادل 333 میلیون مترمکعب و در سال 1400، معادل 334 میلیون مترمکعب بود که تفاوت چندانی با گذشته نداشته است.
 
مصرف گاز طبیعی کل کشور در سال 1399، معادل 233 میلیارد مترمکعب و در نیمه نخست سال 1400، معادل 105  میلیارد و 2 میلیون مترمکعب بوده و به این‌ ترتیب 133 میلیارد و 498 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پاییز و زمستان 1400 مصرف شده است.

لینک کوتاه
گازرسانی کشور مصرف گاز طبیعی

اخبار مرتبط

نظرات شما