هرچند بازار سرمایه سال را سبزرنگ آغاز کرد و شاخص کل بورس توانست بعد از حدود 20 ماه در اردیبهشت ماه دوباره وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحد شود، اما دوباره در روزهای گذشته در دام سقوط افتاده و رنگ قرمز بر تن بورس جا خوش کرده است.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، روند صعودی بازار سرمایه تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت و شاخص کل بورس حتی توانست پس از 20 ماه وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحد شود اما عمر این صعود طولانی نبود و در حدود یک ماه قبل بورس تقریبا هر روز عقب گرد داشته و تا یک میلیون و 533 هزار واحد نیز کاهش یافت.
 
تحلیلگران دلایل مختلفی را برای این سقوط عنوان می‌کنند که از مهم‌ترین ان اختلاف قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد است. البته برخی معتقدند بازار سرمایه بیش از اندازه در انتظار واگذاری سایپا و ایران خودرو مانده و برخی دیگر نزول بازار را ناشی از دستکاری شاخص کل توسط دولت می‌دانند. در هر حال نزول بورس ادامه دارد و سهامداران دوباره هر روز نظاره گر رنگ قرمز روی تابلوی بورس هستند.
 
بر این اساس بررسی وضعیت بازار سهام در هفته جاری نشان می‌دهد که شاخص کل بورس روز شنبه با 16 هزار و 581 واحد کاهش در رقم یک میلیون و 547 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 3751 واحد کاهش یافت و رقم 425 هزار و 181 واحد را ثبت کرد. در روز یکشنبه هر چند که شاخص کل بورس برای صعود گام برداشت و حتی تا یک میلیون و 548 هزار واحد افزایش یافت اما درنهایت دوباره روندی نزولی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و 545 هزار واحد کاهش یافت.
 
رنگ قرمز در روز دوشنبه بر تن بورس باقی ماند و شاخص کل بورس در این روز با 7617  واحد کاهش تا رقم یک میلیون 539 هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 3 هزار و 127 واحد کاهش یافت و به رقم 423 هزار و 456 واحد رسید.
 
دامنه روند نزولی بورس به چهارشنبه رسید تا این بازار هفته را با چراغ قرمز به پایان ببرد. شاخص کل بورس با 6233 واحد کاهش تا رقم یک میلیون و 533 هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با 1162 واحد کاهش در رقم 422 هزار و 295 واحد ایستاد.

لینک کوتاه
سقوط آزاد بورس

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما