وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن‌چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تایید کنم، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیأت دولت است اما، تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر 10 هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مسائل حوزه خودرو بیش از 40 سال است وجود دارد، اما یک‌بار باید حل شود. رئیس جمهور در هشت محور دستوراتی داشتند یکی از آن‌ها افزایش ضمانت خودرو به سه سال بود که اجرا شد. دوم افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال جاری است که برنامه‌ریزی شده است.
 
وی افزود: برنامه چهارساله صمت سه مرحله دارد. تا پایان 1401 به دنبال اصلاح ساختار و ثبات‌بخشی به تولید هستیم و از نیمه دوم امسال تمرکز روی کیفیت است که هنوز ملموس نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای تحویل‌شده، گفت: از ابتدای امسال تا 18 خرداد، 223 هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته 170 هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده بود، یعنی تحویل خودرو 31 درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای امسال تا 18 خرداد تعداد خودروهای ناقص کف 147 هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 137 هزار دستگاه بوده است، یعنی 65 درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است. امسال در این مقطع تولید 144 هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی‌که سال گذشته به آمار به 38 هزار دستگاه خودرو رسید.
 
فاطمی امین با بیان این‌که وزارت صمت 25 درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که سه درصد آن به خودرو اختصاص دارد، اظهار کرد: مسائل صنعت خودروی کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند. صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان و صورت‌مسئله آن را پاک‌ کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ پس باید مسائل مربوط به آن را حل کرده و در یک دوره زمانی اجرا کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرا کردن آن، برنامه لازم تهیه شده است.
 
تغییر کیفیت ملموس خودرو از آذر و دی‌ امسال
 

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این برنامه دوساله تا اواخر سال 1404 ادامه دارد، یعنی از سال 1402 این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و در واقع نقطه عطف همین بازه زمانی است. نمودارهای کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی‌توان آن را بیان کرد زیرا قابل‌لمس نیست؛ اما از آذر و دی‌ امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس‌تر خواهد بود. سال 1402 به سمت تنوع محصولات، کنار گذاشتن محصولات قدیمی و آغاز جهش صادراتی حرکت خواهیم کرد و سال 1403 و 1404 نیز تمرکز بر تولید خواهد بود.
 
وضعیت خودروهای ناقص
 
فاطمی امین در ادامه با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفند سال گذشته(1400)، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خودرو و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرا شده است. دستور دیگر رئیس‌جمهور افزایش 50 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بود. بر این اساس سال گذشته کمتر از 900 هزار دستگاه تولید شد و امسال یک‌میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.
 
وزیر صمت با بیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: این شاخص یعنی از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرو دارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود در حالی‌که در یک زمانی این رقم به 18 درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای 90 درصد و ایران‌خودرو از اوایل خرداد به بالای 95 درصد رسیده است.
 
وی با بیان این‌که عبارتی که گفته می‌شود خودروسازها در اختیار دولت هستند، هم درست است و هم غلط، گفت: قوه قضاییه از سال گذشته همه اموال ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کرده است. سهام مدیریتی واگذار خواهد شد اما با اصلاح ساختار مدیریتی.
 
فاطمی امین با بیان این‌که اکنون ظرفیت سه میلیون مونتاژ خودرو در کشور وجود دارد که البته در قسمت پرس و موتور کم است و تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: حال این پرسش وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌ها کجاست؟ نزدیک به 2 میلیون ظرفیت رنگ وجود دارد که سال گذشته کمتر از 500 هزار عدد تولید شد، زیرا سیستم‌های مدیریتی و ساختار شرکت‌های خودروسازی و مالکیت آن‌ها در بحث‌های مالی و نقدینگی نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند.
 
وی افزود: باید بررسی شود که چرا در یک قسمت سه میلیون ظرفیت وجود دارد، اما در قسمتی مانند پرس یک میلیون ظرفیت بیشتر نیست، زیرا این‌ها مسائلی نیست که یک شبه ایجادشده باشند.
 
آخرین اخبار از واگذاری ایران‌خودرو و سایپا

 
وزیر صمت در ادامه این برنامه اعلام کرد: صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته(1400) اقدامی انجام شد که بر اساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به 700 ابلاغ در سایپا و 600 ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادر شد. امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.
 
وی با بیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر تایید کنم، تصریح کرد: اما حرکتی که آغاز شده قابل ملاحظه است. برای مثال در بحث قرعه‌کشی سامانه یکپارچه شد و بر مراحل کار نظارت کردیم.
 
راه حذف قرعه‌کشی
فاطمی امین با بیان این‌که برای حذف قرعه‌کشی باید عرضه و تقاضا نزدیک شود، گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد، اما تولید زیر یک میلیون است. این فاصله باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.
 
جزئیات جدید از واردات خودرو
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آیین‌نامه 10 بندی واردات خودرو، اظهار کرد: یکی از این بندها ابهام داشت که اصلاح شده و در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب، این آیین‌نامه عملیاتی خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر 10 هزار دلار است، گفت: تیبا، سمند و پژو که از رده خارج می‌شوند، ارزان‌تر هستند و شاهین، تارا و غیره که می‌مانند، گران‌تر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان می‌خواهد محصول داشته باشیم و به تدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوما چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.
 
توافق با روسیه برای ساخت خودرو به کجا رسید؟
 
فاطمی امین در ادامه درباره وضعیت توافق با روسیه برای تولید خودرو، گفت: بعد از مشکلات ناشی از جنگ با اوکراین در روسیه، آن‌ها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، به ویژه در بخش قطعه‌سازی. در حال حاضر مذاکرات بین شرکت‌ها در حال انجام و نقش وزارت صمت فقط تسهیل‌گری است.
 
لوازم خانگی قاچاق گران شد
 
این مقام مسئول همچنین از افزایش قیمت لوازم خانگی قاچاق خبر داد و گفت: از زمانی که ارز 4200 تومانی حذف شد، قیمت لوازم خانگی قاچاق افزایش یافت. چون پیش از آن مواد غذایی یارانه‌ای قاچاق و با درآمد آن، لوازم خانگی وارد می‌شد. سود آن هم به قدری بود که قیمت‌ها پایین باشد. در حال حاضر واردات ممنوع است. تنها رویه مجاز ته لنجی است که آن هم بیش از مقدار مجاز وارد می‌شود.
 
همچنین به گفته وی از مهر سال گذشته(1400) تاکنون قیمت لوازم خانگی از سوی تولیدکننده افزایش نداشته، اما کف بازار داشته که مربوط به نارسایی نظام توزیع است.
 
فاطمی امین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تولید سالانه بیش از 16 میلیون دستگاه لوازم خانگی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی خطوط تولید جدید، نیاز به واردات تلویزیون نخواهیم داشت.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه مثل پنبه، روغن و پنل تلویزیون و همچنین افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی که این عوارض را تقریبا 6 برابر می‌کند، از دلایل افزایش قیمت است. البته پارسال هم تورم لوازم خانگی نصف تورم میانگین کشور بود.
 
آیا واردات کالاهای مشابه داخل متوقف می‌شود؟
 
وی با بیان این‌که سال گذشته 200 میلیون دلار واردات کالای مشابه به کشور انجام شده که البته در مقابل 52 میلیارد دلار کل واردات درصد کمی است، تصریح کرد: شناسه کالا در حال اتصال به گمرک است‌. در اصل اتصال سامانه مشکلات را تا حدودی حل می‌کند. در حال حاضر روزانه 5 میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت ثبت ‌می‌شود و همه بجز گمرک به آن متصل هستند.
 
فاطمی امین همچنین با بیان این‌که طی ماه‌های گذشته تراز تجاری بدون نفت مثبت شد، اظهار کرد: در کنار کارهای جاری، ساز و کارها را به‌طور اساسی بازبینی می‌کنیم و گزارش تغییرات تاکنون هم منتشر شده است.

لینک کوتاه
وزیر صنعت واردات خودرو خودروهای خارجی تیبا سمند

اخبار مرتبط

نظرات شما