پیمان مدیریت بازار نفت اوپک با روسیه و 9 تولیدکننده دیگر هم‌پیمان این گروه در ماه سپتامبر با اجرای آخرین مرحله تسهیل محدودیت عرضه و بازگشت به سطح تولید پیش از دوران پاندمی کووید، به پایان می‌رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، شنیده‌ها حاکی از آن است اوپک پلاس که از مزایای قیمتهای بالاتر نفت بهره مند شده، مایل است این همکاری ادامه پیدا کند. اما این که اتحاد تولیدکنندگان نفت به چه شکل خواهد ماند و چطور فعالیت خواهد کرد، باید منتظر ماند و دید زیرا جریان‌های نفت همچنان در حال وفق یافتن با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و عدم سرمایه گذاری در ظرفیت تولید هستند که مانع تلاش‌ها برای احیای تولید در بسیاری از کشورها از جمله اعضای متعدد اوپک پلاس شده اند.
 
فقط یک موضوع قطعی به نظر می‌رسد: روسیه به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، همچنان نقش محوری ایفا خواهد کرد؛ حتی اگر بر سر جنگ در اوکراین، توسط کشورهای غربی طرد و منزوی شده باشد.
 
نمایندگان اوپک پلاس می‌گویند مذاکرات غیررسمی برای مشخص شدن آینده اوپک پلاس آغاز شده است و مذاکرات رسمی احتمالا در هفته‌های آینده جدیت پیدا می‌کند.
 
یک منبع آگاه به اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس گفت: در چارچوب اوپک پلاس، مطمئنا روسیه مشارکت خواهد داشت. در این بین، نمایندگان می‌گویند مادامی که قیمتها نسبتا ثابت بمانند، انتظار دارند این گروه در مسیر تسهیل تدریجی محدودیت عرضه و افزایش تولید ماهانه 432 هزار بشکه در روز بماند که این موضوع شامل نشست دوم ژوئن وزیران برای تصمیم گیری درباره تولید ژوییه خواهد بود.
 
مقامات اوپک پلاس تاکید دارند که بازار نفت متوازن مانده و هیچ نشانه‌ای از کمبود عرضه نفت با وجود تقاضای جهانی مطلوب و تحریم نفت روسیه دیده نمی شود. این تولیدکنندگان عدم وجود ظرفیت کافی پالایشی در سراسر جهان به همراه مسائل ژئوپلیتیکی را عامل افزایش شدید قیمتهای بنزین و دیزل می‌دانند.
 
ادوارد بل، مدیر ارشد مسائل اقتصادی بازار در شرکت اماراتی ان بی دی در این باره گفت: شرایط بازار همچنان عرضه بیشتری را می طلبد، اما تا زمانی که اوپک پلاس به عوامل بنیادین متمرکز شده است، قیمتهای نفت همچنان روی محدودیت عرضه حساب می کنند که به معنای استمرار قیمتهای بالا و پرنوسان است.
 
اعتبار اوپک پلاس
 

با این حال از این پس سهمیه‌ها باید تغییر کرده یا حتی حذف شود. بسیاری از کشورها نشان داده‌اند که تا چه حد ظرفیت تولید دارند و روسیه اذعان کرده که تولیدش به دلیل تحریمهای غربی ممکن است حدود هشت درصد کاهش پیدا کند.
 
طبق تحلیلی که توسط اس اند پی گلوبال مشاهده شده است، این گروه در آوریل 2.6 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده، نفت تولید کرد.
 
کمیل الحرمی، تحلیلگر نفتی کویتی گفت: این کمبود تولید به اعتبار این گروه به عنوان تولیدکنندگان بزرگ تاثیرگذار، لطمه زده است و توافق عرضه بعدی اوپک پلاس باید به آن رسیدگی کند. اوپک قابل اطمینان نیست و به تعهداتش برای تامین بازار نفت عمل نمی کند. آنها افزایش ماهانه تولید را وعده می‌دهند اما در سال گذشته از رسیدن به اهداف تولیدشان ناکام ماندند. چه بر سر فداکاری آنها برای ثبات بازار نفت آمده است؟
 
اس اند پی گلوبال پیش بینی می کند تقاضا برای نفت اوپک پلاس دو میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید پیش‌بینی شده این گروه در سه ماهه سوم سال 2022 و 1.2 میلیون بشکه در روز بالاتر از سه ماهه چهارم خواهد بود و تنها در سه ماهه نخست سال 2023 تقاضای فصلی پایین‌تر و رشد تولید خارج از این گروه، تقاضا برای نفت این گروه را کمتر از تولید پیش بینی شده، خواهد کرد.
 
اما احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران، دامنه و اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، احتمال شیوع واریانت‌های بیشتر کووید 19 و واکنش تقاضای جهانی برای نفت به قیمتهای بالای پایدار، در میان عواملی هستند که وزیران اوپک پلاس باید بررسی کنند.
 
بعضی از نمایندگان اظهار کردند: تحریمها ممکن است باعث شود روسیه مانند سایر اعضای تحت تحریم شامل ایران و ونزوئلا، خواستار معافیت از سهمیه تولید شود با این حال هنوز چنین درخواستی مطرح نشده است.
 
روسیه بدون سهمیه تولید که تولیدش در آوریل 900 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد، ممکن است از نظر مدیریت بازار، فایده چندانی برای اوپک پلاس نداشته باشد اما وزین بودن، باعث شده است روسیه شریکی باشد که سران اوپک پلاس خواهان حفظ آن هستند.
 
مذاکرات درباره سهمیه تولید، اغلب به صحنه زورآزمایی تبدیل می شود که در آن کشورها حاضر نیستند هیچ محدودیتی برای ظرفیت تولیدشان بپذیرند یا هیچ گونه سهم بازاری به رقیبانشان واگذار کنند.
 
بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که دو عضو صاحب بیشترین ظرفیت مازاد تولید جهانی در اوپک پلاس هستند، نفوذ بیشتری پیدا خواهند کرد. هر دو کشور سرمایه گذاری زیادی در توسعه بخش بالادستی انجام داده و بودجه‌شان را با بهره بردن از ذخایر نسبتا کم هزینه، تقویت کرده‌اند. اما امتناع آنها از نقض سهمیه تولید برای کنترل قیمتهای نفت، باعث شده است کشورهای مصرف کننده که در راس آنها آمریکا قرار دارد، از ذخایر استراتژیک خود بهره برداری کنند. وزیران کشورهای گروه هفت اخیرا از اوپک خواستند برای رفع کمبود جهانی انرژی که نتیجه حمله روسیه به اوکراین بوده است، مسئولانه عمل کند.

لینک کوتاه
اوپک پلاس روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما