عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید با قیمتهای جهانی، خودروی خارجی که استانداردهای 85 گانه را داشته باشد و در بازار داخلی ارزان تمام شود، وجود خارجی ندارد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محمدرضا نجفی منش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: خودروسازان داخلی از آزاد شدن واردات خودرو استقبال میکنند و این امیدواری وجود دارد که فشاری که در سالهای گذشته بر بخشهای مختلف این صنعت وارد شده، با آزاد شدن ورود خودروهای خارجی کاهش پیدا کند و صنایع داخلی با مشکلات کمتری به کار خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در واردات خودرو باید برخی شروط در واردات خودرو رعایت شود، تشریح کرد: ما در این سالها با مشکلاتی در زمینه ارتباط با شرکتهای خارجی مواجه بودهایم که یکی از آنها، نبود خدمات پس از فروش در ایران است. به این ترتیب که اگر قطعه یک ماشین خارجی در ایران خراب شود و در بازار وجود نداشته باشد، عملا آن خودرو قابل استفاده نیست. به این ترتیب شرکتهای خارجی از محدودیتها و تحریمها علیه ایران به سود خود استفاده کردهاند.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توقف فروش برخی قطعات به شرکتهای ایرانی، بیان کرد: ما باید این سوال را خودمان بپرسیم آیا منطقی است که از کشوری که به ما قطعه خودرو نفروخته، خودرو وارد کنیم؟
نجفی منش به قیمت بالای خودروهای استاندارد در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: یک خودرو که استانداردهای 85 گانه را رعایت کرده باشد، احتمالا قیمتی بین 10 تا 12 هزار دلار خواهد داشت و باید دید این ماشین زمانی که به ایران برسد با چه قیمتی عرضه خواهد شد. حتی خودرویی هندی که با اهداف اقتصادی تولید شده نیز قیمتی بین شش تا 7000 دلار دارد و از این رو این تصور که خودرو خارجی وارد بازار میشود و اقشار کم درآمد امکان خرید آن را پیدا میکنند، از اساس غلط است.
وی ادامه داد: واردات یک خودرو بین 10 تا 15 هزار دلار هزینه دارد اما تولید همان خودرو در ایران حدود 1500 دلار هزینه دارد. از این رو ای کاش به جای آنکه اصرار بر واردات خودرو باشد، تصمیم گیران به واردات خودروساز و استفاده از آنها در ظرفیتهای داخلی برنامه ریزی کنند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
قیمت خودرو امروز 24 مهر 1404 از سوی بنگاههای معاملاتی اعلام شد. بررسی بازار حاکی از آن است... 24 مهر 1404
مدیرکل بهرهبرداری از آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اعلام کرد... 2 مهر 1404
به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، محدودیت تردد صبحگاهی برای خودروهای باری از... 29 شهریور 1404
تا پایان سال 1403، مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، به... 6 شهریور 1404
ثبتنام برای تبدیل رایگان خودروهای شخصی بنزینسوز مدل 1397 به بالا به سیستم دوگانهسوز... 30 مرداد 1404
تولید خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال، کاهش 13.7 درصدی معادل 28 هزار و 499 دستگاه را نسبت به... 18 تیر 1404
صنعت خودروسازی متزلزل انگلیس با توجه به اینکه بازار جهانی، تحت تاثیر رقابت بین آمریکا و... 5 تیر 1404
در حالی که انجمن خودروسازان ایران با ارسال دو نامه به رئیسجمهور خواستار جلوگیری از... 4 خرداد 1404
نظرات شما