وزیر راه و شهرسازی از بررسی پیشنهاد افزایش وام ودیعه مسکن در تهران به 100 و خرید مسکن به 700 میلیون تومان در جلسه فردای شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرانلاین، رستم قاسمی در حاشیه دیدار با وزیر زیرساخت ارمنستان در جمع خبرنگاران درباره وام ودیعه مسکن گفت: در خصوص بازار مسکن باید گفت این بازار ملتهب و در ستاد تنظیم بازار جلساتی برای آن در نظر گرفته شده است. بسته‌ای هم در این خصوص وزارت راه و شهرسازی به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده است.
 
وی درباره وام ودیعه مسکن اظهار داشت: فردا رقم جدید وام ودیعه مسکن در شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به تصویب می‌رسد. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی افزایش این وام درتهران به 100 میلیون تومان است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود وام ودیعه مسکن مخالفیم، گفت: نباید سقف قرارداد اجاره مسکن در تهران از 25 درصد بیشتر شود. قرار است فردا در جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور موضوع انتقال سامانه اتحادیه مشاوران املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی مطرح و تصویب شود. در این صورت می‌توانیم از رقم قرارداد اجاره سالانه هر واحد مطلع شویم و اجازه ندهیم موجری از سقف تعیین شده مبلغ اجاره را افزایش دهد.
 
قاسمی درباره وام خرید مسکن تصریح کرد: فردا همچنین در جلسه شورای عالی مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن مطرح خواهد شد. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی 600 تا 700 میلیون تومان در تهران است.
 
وی در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن اظهار داشت: شرکت بازآفرینی شهری با شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های تابعه ساخت 150 هزار واحد نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده را به امضا رسانده و همچنین ساخت 167 هزار واحد مسکن روستایی از 200 هزار مسکن روستایی در نظر گرفته شده آغاز شده و امسال به سقف مورد نظر در خصوص مسکن روستایی دست خواهیم یافت.
 
وی افزود: تأمین زمین دو میلیون و 400 هزار واحد مسکن شهری در حال اتمام است که یک میلیون و 400 هزار واحد آن بارگذاری شده و بقیه در مسیر الحاق و بارگذاری هستند. یک میلیون و 300 هزار واحد نهضت ملی مسکن در دست اجرا داریم که از مراحل مختلف از خاکبرداری تا سفت کاری در دست اجرا است.
 
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بین 1.5 تا دو سال ساخت مسکن در کشور به طول می‌انجامد، گفت: برنامه ما این است که شعار مسکنی دولت مبنی بر ساخت 4 میلیون واحد را در دو پارت دو میلیون واحدی اجرا کنیم تا قبل از شهریور امسال ساخت پارت نخست آن نهایی خواهد شد.
 
به گفته وی سهمیه شهرهای جدیداز نهضت ملی مسکن 600 هزار واحد است که فردا با حضور رئیس جمهور ساخت صد هزار واحد آن کلنگ زنی خواهد شد.
 
قاسمی تصریح کرد: ما روی زمین خشک و خالی کلنگ نمی زنیم مگر آنکه پیمانکار آن تأمین شده باشد و زیرساخت‌ها نهایی شده باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم پرداخت تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته از سوی بانک‌ها برای ساخت مسکن، گفت: مشکل سال گذشته این بود که باید با شورای پول و اعتبار در خصوص سهمیه هر بانک و دیگر نکات فنی آن مکاتبه می‌کردیم که این اتفاق افتاده است. ما در شش ماهه نخست دولت سیزدهم کارهایی مانند تهیه نقشه مجتمع‌های مسکونی و تأمین زیرساخت‌ها را به اتمام رسانده ایم.
 
قاسمی با بیان اینکه 200 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و فردا در شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور این 200 هزار واحد تعیین تکلیف می‌شوند، بیان کرد: ما از مسکن مهر در نهضت ملی مسکن الگو برداری و ایرادات آن را برطرف کردیم. به عنوان مثال تراکم خانوار در مسکن مهر 127 خانواده در هر هکتار است که در نهضت ملی مسکن به 50 خانواده در هر هکتار کاهش یافته است.
 
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات شهرهای جدید هشتگرد و پردیس اظهار داشت: مردم این دو شهر جدید مشکلات عدیده ای دارند و ما به آن واقف هستیم. 10 هزار واحد مسکونی در پردیس کمبود داریم و مردم بعضاً آورده مورد نیاز یا حتی اقساط آن را پرداخت کرده اند اما مسکنی ساخته نشده است که فردا در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به این موضوع خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه
وزیر راه و شهرسازی وام مسکن وام خرید ۷۰۰ میلیون

اخبار مرتبط