مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور با بیان اینکه قیمت دام زنده و گوشت قرمز شامل قیمت‌گذاری دولتی نمی‌شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تاثیر چندانی روی قیمت دام زنده و گوشت قرمز ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، «افشین صدر دادرس» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص حذف ارز 4200 تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای، افزود: دام زنده و گوشت قرمز تابع نظام قیمت‌گذاری  نیست، زیرا از سال 94 و 95 قیمت‌گذاری دولتی دام زنده و گوشت قرمز برداشته شده و این محصولات تابع عرضه و تقاضاست.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور اظهار داشت: بنابراین چون گوشت قرمز تابع نظام قیمت‌گذاری دولتی نیست، اصلاح نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار این محصول ندارد، اما این موضوع ارتباطی به محاسبه نرخ تورم هر ساله برای بخش تولید نمی‌شود.
 
وی اضافه کرد: هر ساله با توجه به نرخ تورم هزینه‌های تمام شده تولید افزایش می‌یابد که باید به‌صورت کارشناسی محاسبه شود.
 
صدر دادرس گفت: البته قیمت برخی اقلام از جمله جو، کاه، یونجه، سبوس در پی اصلاح نرخ ارز تغییر می‌یابد که با توجه به نرخ تورم تاثیر اندکی روی بازار این محصول نیز خواهد داشت؛ این در حالی است که دولت اعلام کرد که نهاده‌های دامی اردیبهشت‌ و خردادماه امسال با ارز ترجیحی ارایه می‌شود.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک کشور بیان کرد: اما فعلاً تا اعلام حذف ارز ترجیحی به طور رسمی افزایش قیمتی در این محصولات نخواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم جو در بازار حدود 9 هزار تومان است که طبق برآوردها در بهمن‌ماه سال 1400 با دلار نیمایی (24 هزار تومانی) قیمت این محصول 12 هزار و 200 تومان در بنادر می‌رسد که با کرایه  500 تومانی نرخ این محصول حداقل 12 هزار و 700 تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود.
 
صدر دادرس گفت: این در حالی است که با توجه به نرخ تورم هر ساله شاهد افزایش هزینه کارگری، دارو و واکسن برای بخش دام زنده هستیم.

لینک کوتاه
حذف ارز ترجیحی قیمت دام زنده گوشت قرمز

اخبار مرتبط

نظرات شما