رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، استمرار نوع فعلی تخصیص ارز ترجیحی را نوعی نقض‌غرض عنوان کرد که سود آن بیشتر نصیب سوداگران می‌شود اما دودش به چشم مردم محروم و مستضعف می‌رود و تاکید کرد که دولت چاره‌ای جز اصلاح این روند ندارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در یادداشت خیاطیان آمده است: مقابله با اتلاف منابع کشور در قالب یارانه‌هایی که بخش عمده آن عملا به دهک‌های هدفِ حمایت نمی‌رسد، نه صرفا الزامی مرتبط با قانون بودجه سالیانه، که یک تکلیف ملی و شرعی است. البته نگرانی‌ها در این زمینه قابل درک و حائز اهمیت است، اما راه رفع نگرانی‌ها طبعا از ادامه مسیر خسارت‌بار و فسادآفرین فعلی نمی‌گذرد.
 
در ادامه این یادداشت آمده است: رونق اقتصاد ملی، افزایش بهره‌وری و مهم‌تر از همه حمایت اثربخش از اقشار آسیب‌پذیر ایجاب می‌کند که تدبیری عالمانه برای اصلاح تخصیص ارز ترجیحی اتخاذ شود. استمرار نوع فعلی تخصیص این ارز، عملاً نوعی نقض غرض است؛ سود آن بیشتر نصیب سوداگران می‌شود اما دودش به چشم مردم محروم و مستضعف می‌رود. دولت چاره‌ای جز اصلاح این روند ندارد.
 
 خیاطیان در ادامه یادداشت خود می‌افزاید: هر اصلاح مهم اقتصادی به‌طور طبیعی، نیازمند اجماع همه ارکان حکمرانی و فراتر از آن، همراهی و مشارکت مردم است. اجماع قوای سه‌گانه و سایر ارکان حاکمیت در جلسات کارشناسی و مشورتی متعدد ماه‌های گذشته حاصل شده است. امروز اصلاح نحوه تخصیص یارانه به کالاهای اساسی، نه صرفا تصمیم دولت، که الزام قانونی مصوب مجلس در قانون بودجه و مورد وفاق قوه قضائیه است. هر کسی دلسوز کشور و انقلاب است، قاعدتا باید دولت را در اجرای این تصمیم مهم یاری کند. این البته به معنای انسداد مسیر نقد و نظر نیست، دولت مثل همیشه گوش شنوایی برای انتقادات و نظرات مردم و نخبگان دارد.
 
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به این‌که «مردم دغدغه‌های درست و مهمی درباره نتایج احتمالی و پیامدهای ناخواسته‌ طرح اصلاح یارانه‌ها دارند»، نوشت: صدر تا ذیل دولت این دغدغه‌ها را به رسمیت می‌شناسد و به رفع نگرانی‌های مردم – چه در فاز اجرا و چه در فاز اطلاع‌رسانی- اهتمام دارد. صداقت و شفافیت اکسیر اقناع و ارتباطات اثربخش است. بنای دولت مردمی، از همان ابتدای کار در تمام تصمیم‌گیری‌ها بر همین دو اصل استوار بوده است. اطلاع‌رسانی مستمر همه دستگاه‌های ذیربط ذیل دولت در خصوص ابعاد طرح و رفع ابهامات و شبهه‌ها و مهم‌تر از آن همراهی رسانه‌ها و اصحاب قلم حتما در توفیق نهایی موثر خواهد بود.
 
خیاطیان در پایان یادداشت خود آورده است: به عنوان کسی که سال‌هاست آیت‌الله رئیسی را می‌شناسم و در جایگاه‌های مختلفی توفیق همکاری با ایشان را داشته‌ام، به مردم، منتقدان و همه دلسوزانی که نگران نتایج و پیامدهای طرح اصلاح تخصیص یارانه‌ها هستند، اطمینان می‌دهم که رئیس‌جمهور همواره دغدغه مردم را دارند و صیانت از جان و سفره و معیشت ایرانیان را با تمام وجود وظیفه خود می‌دانند.

لینک کوتاه
دولت دغدغه‌های مردم کشور دولت

اخبار مرتبط

نظرات شما